Mere præstehistorie
Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-04-03 08:41

Nu har jeg udarbejdet en liste over præsterne ved Varpelev Kirke fra
15.. til 1905 ved hjælp af Wiberg og Grohshennig. Listen kan ses her:
http://www.varpelev.dk/praester.htm - hvis man følger linket for
udførlige data, dukker en temmelig udførlig liste op.

Som I kan se, er Varpelev Annexsogn til Strøby indtil 1967, hvorefter
vi er annexsogn til Hårlev.

Og nu ved jeg ikke rigtig, hvordan jeg skal komme videre. Jeg vil jo
gerne følge den helt til dørs til i dag, dog ikke med så mange data,
for nu rammer jeg jo tilgængelighedsloftet.

Måske kan jeg få oplysninger fra Hårlev kirkekontor om tiden siden
1967 (jeg er vældig gode venner med den nuværende præst , men
Strøby kirkekontor siger, at de ikke har nogen lister for tiden op til
1967.

Hvor vil I foreslå, at man søger efter præster og deres data i tiden
efter 1905?

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe
http://www.varpelev.dk

Fra : Flemming Svendsen

Dato : 27-04-03 13:26

> Hvor vil I foreslå, at man søger efter præster og deres data i tiden
> efter 1905?
> Venlig hilsen
> Kirsten Bjørneboe
********
Hvis ingen bedre idéer, så prøv de lokale aviser tilbage i tiden. Som regel
bliver slige ting oplyst der . . .
I Korsør kører vi bare en runde med bybussen, så ved vi alt . . .
Hilsen fra Bæltestedet.
F. Svendsen.

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 27-04-03 14:35

Fra : Bodil Madsen

Dato : 28-04-03 07:30

Hej Kirsten!

I mange kirker hænger en præstetavle, men det har du vel set efter.
Du kan også finde dem nævnt i "Kongelig Hof- og Statskalender"
Jeg har netop i går fundet den fra 1925 på et loppemarked. Heri kan jeg se
at Alf Einar Holsten stadig er præst til Strøby og Varpelev.
Og allerbedst gå ind på www.bibliotek.dk
og spørg på "Teologisk Stat", så får du henvisning til bøger med præster
tilbage til 1897, så vidt jeg kan
se.

Teologisk Stat. "Ny gejstlig Stat". Udg. af V. Holbøll
1933. 130 s.

Teologisk Stat : ny gejstlig Stat
Oskar Damkier
1927. 1 bd.
Emne: Biografi ; Teologer

o.s.v.

med venlig hilsen
Bodil Madsen

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 28-04-03 08:13

Bodil Madsen wrote:

> Og allerbedst gå ind på www.bibliotek.dk
> og spørg på "Teologisk Stat", så får du henvisning til bøger med præster
> tilbage til 1897, så vidt jeg kan

På bibliotekernes læsesale står også
NEDERGAARD, PAUL: Personalhistoriske, sognehistoriske og statistiske bidrag
til en
dansk præste og sognehistorie (kirkelig geografi). Som er udkommet i 1950 og
1960erne. Der er mange bind som indeholder et væld af gode oplysninger om de
enkelte sogne.
mvh
Hans

Fra : erik

Dato : 28-04-03 20:26

Der er en svensk pige, der er ved at indtaste hele Wiberg. Måske kunne du sende
hende det du har indtastet ??
Se http://w1.498.telia.com/~u49821926/

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Kirsten Bjorneboe

Dato : 29-04-03 13:48

On Mon, 28 Apr 2003 21:26:14 +0200, "erik" <fox44REMOVETHIS@mail.dk>
wrote:

>Der er en svensk pige, der er ved at indtaste hele Wiberg. Måske kunne du sende
>hende det du har indtastet ??
>Se http://w1.498.telia.com/~u49821926/

God ide. Jeg vil nu lige vente, til jeg har fået de sidste med.

Pigen er nu pæredansk, har jeg ladet mig fortælle.

Venlig hilsen
Kirsten
--

Kirsten Bjørneboe