Opsætning af hjemme-netværk
Fra : Lars Jensen

Dato : 27-04-03 02:14

Hej

Som så mange andre har jeg også brug for at få koblet to pc'ere sammen
derhjemme. Jeg har bare ikke meget forstand på opsætning af netværk, så
derfor håber jeg, at nogle herinde vil hjælpe mig.

Her er min opsætning:

Stofanet Flexrate
HP e-vectra med win2000 med internet
klon med winXP Pro med brænderdrev, ordenligt grafikkort m.m.
Kingston Hub EtherX Workgroup hub KNC8TP/WG (ældre model)

E-vectra'en er min hjemmepc fra mit arbejde, som er koblet til internettet
i øjeblikket, sådan skal det også gerne blive ved med at være.

Det jeg gerne vil, er så at forbinde de to pc'ere via hub'en, så jeg kan
overføre filer mellem dem, uden at skulle udskifte netværkskablerne ud med
krydsede kabler og lignende bøvl hver gang.
Som sagt skal E-vectra'en blive ved med at have internet, men hvis den
anden pc også kan komme på internet, vil det jo også være fint (det er bare
ikke et krav).
Hvis de begge kan komme på internettet samtidig, vil det jo bare være
perfekt.

Alle gode forslag og hjælp modtages med glæde.

Venlig hilsen
Lars

PS: For dem der ikke ved det, er E-vectra'en sådan en lille sag med alt
indbygget og ingen udvidelsesmuligheder.

Fra : Lars Jensen

Dato : 27-04-03 02:31

Lars Jensen <streg@post1.tele.dk> wrote in

-
snip snip

Jeg glemte lige at sige, at jeg kun har en skærm (den anden er tiltet), så
jeg håber på, at man kan lave noget med at kalde den ene pc via 'Remote
Desktop connection' (dansk version: 'Forbindelse til fjernskrivebord').

/Lars

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 28-04-03 21:51

Lars Jensen wrote:
> [...]
> kan overføre filer mellem dem
> hvis den anden pc også kan komme på internet,
> vil det jo også være fint (det er bare ikke et krav).

Det nemmeste er at købe en router og bruge
istedet for hubben, det vil gøre at begge PCer
kan være på Internettet samtidig samt de kan
dele filer.
En router kan fås for ca. 500kr:
http://www.gate2prices.dk/network/network-vis.asp?Kode=N000413

Du kan også bruge hubben, det kræver bare at
den PC hvor Internettet er tilsluttet har 2 netkort
installeret og hubben vil egentlig blive overflødig,
da man så bare kan bruge et krydset kabel direkte
imellem maskinerne. Jeg mener også at man kan
tilslutte hubben til internettet, så den fordeler det,
men så er det kun én af maskinerne der kan være
på Internettet ad gangen!

> [...]
> lave noget med at kalde den ene pc via 'Remote
> Desktop connection' (dansk version: 'Forbindelse til

Det kan man i XP, jeg bruger dog selv VNC:
http://danbbs.dk/~duelund/pcinfo/vnc/index.htm

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.