Hvad baggrund skulle man have for at blive~
Fra : Kim Melchior

Dato : 27-04-03 00:44

Jeg sidder her med en Christen Hansen Piil, fodt i Klemensker ca 1688
han bliver degn i Olsker/Allinge sogn, hvor han dor i 1727.
Hans kone hedder Karen Jensdatter, hun er fodt i Olsker i begyndelsen
af 1690'erne. Jeg finder en Christen Hansen der bliver gift med en
Karen Jensdatter i Bodilsker i 1713. De har 2 born fodt i 1713 og
1715. Degnen Christen Piil har born fodt i Olsker ca 1717, 1719, 1722,
1724 og 1727.

Jeg har svaert ved at forestille mig at hvis bruden kom fra Olsker og
gommen fra Klemensker, at de ville blive gift i Bodilsker, men bortset
fra det, saa ser det ud til at resten passer sammen. Er der maaske den
muliged at han har virket som hjaelpedegn i Bodilsker?

Hvad er jeres meninger?

Kim Melchior

Fra : LisBJensen

Dato : 27-04-03 01:16

Hej Kim.
Da Bornholm jo ikke er så stor, kunne man vel godt forestille sig det.
måske kan du finde nogle svar hvis du kan få fat i en af disse bøger:
Titel: Dansk Skole og stat
Tekst: Indeholder beskrivelser af forskellige skoler samt billeder af de
ansatte i den givne periode.
4 Bind
Forfatter: N. A. Larsen og E. H. C Mikkelsen

Hilsen Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : erik

Dato : 27-04-03 02:53

Der var på den tid mangel på "lærde" folk. En degn skulle jo kunne undervise poderne
udi læsning af katekismus. Derfor kunne en håndværkersvend med de fornødne
kundskaber og som ellers var en god kristen, blive degn og sågar avancere til præst.
Det mere almindelige var, at en ung person, der havde gået nogle år på latinskole,
blev degn; forældrene havde måske ikke midler til en videre uddannelse på
universitetet.
--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 27-04-03 06:20

Selv så sent som i 1900 tallet fungerede min farfar som landsbydegn på
Sydfyn udelukkende på baggrund af et højskoleophold. Farfar var ud af
en søskendeflok på 9 fra en hedebondeslægt, og der var ikke råd til
den helt store uddannelse. Han kunne synge for i kirken og kunne hænge
salmenumrene op og var iøvrigt friskolelærer i en Grundtvigsk
valgmenighed. Han sang ikke en gang helt rent, men sang med en så stor
entusiasme, at menigheden holdt meget af ham. Farmor øvede salmerne
med ham derhjemme, hvor de havde et stueorgel med pedaler på.
Formodentlig assisterede farfar også med at føre kirkebøger, - i hvert
fald kan jeg se, at han skrev pænt, nydeligt og korrekt.
Vh Lisbeth Skovgaard.
www.skovgaardfamilien.dk

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 27-04-03 11:45

Lisbeth Skovgaard wrote:

> Selv så sent som i 1900 tallet fungerede min farfar som landsbydegn på
> Sydfyn udelukkende på baggrund af et højskoleophold.

Hej Lisbeth
Jeg mener nu ikke man kan blande de frie grundtvigske skolers lærerudannelse sammen med det offentlige
skolevæsens.
mvh
Hans

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 28-04-03 14:34

Naturligvis kan man ikke blande disse to funktioner eller retninger
sammen, når vi taler om skolevæsenet. Det kan vi sådan set meget
hurtigt blive enige om. Men jeg trænger åbenbart til et kursus i at
formulere mig på et klart, utvetydigt og forståeligt dansk, som ikke
er til at tage fejl af. Det fremgår åbenbart ikke tilstrækkelig klart
og tydeligt af mit indlæg, at jeg u d el u k k e n d e har til hensigt
at udtale mig om funktionen som k o r d e g n.

Måske er der nogen i dette forum, der ved, hvornår den nuværende
kordegneuddannelse er blevet indført ?

Mvh Lisbeth Skovgaard.

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 28-04-03 15:42

Lisbeth Skovgaard wrote:

> . Det fremgår åbenbart ikke tilstrækkelig klart
> og tydeligt af mit indlæg, at jeg u d el u k k e n d e har til hensigt
> at udtale mig om funktionen som k o r d e g n.

Hej Lisbeth
Min gamle lærer i friskolen dvs 19650erne og 60erne på Sydfyn forventedes i enkelte tilfælde at skulle en
død ud af huset.
mvh
Hans

Fra : Bjarne Bidstrup

Dato : 27-04-03 13:38

Hej Kim

Chresten Hansen Piil er en del af Kofoed-familien idet han mor er Maren
Hansdatter Kofoed.

Du kan finde yderligere oplysninger om ham på www.kofoed.org - der er en
gedcom-fil du kan downloade.

Du kan evt. finde oplysninger om vedkommende på den Bornholmske kirkebogs
side: www.kirkebog.dk

God fornøjelse !

Med venlig hilsen

Bjarne Bidstrup