Lidt hjælp søger af nybegynder
Fra : - Emo

Dato : 26-04-03 21:46

Hej alle!
Jeg har netop anskaffet mig et ca. 60L's akvarium, og jeg håber, at
nogle af de mere erfarne hajer kan give mig et par gode råd.
Jeg er usikker på, hvor mange fisk jeg skal have i mit akvarium. Det
er - som sagt - 60L og indeholder fem planter af forskellige
art/størrelse. Jeg har desuden en indvendig luftpumpe, der er egnet
til 60-130L. Hvormange fisk vil være passende?
Hvilke fisk bør en nybegynder begynde med? Jeg overvejer et par
guppy'er, nogle zebrafisk og eventuelt et par maller. Har I nogle
forslag til andre fisk, jeg bør begynde med? Og hvormange af hver?
Hvilke maller vil egne sig til en nybegynder?

Hilsner,
- Emo

Fra : KatjaStrofen

Dato : 26-04-03 22:42

"- Emo" <Gordow@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> forslag til andre fisk, jeg bør begynde med? Og hvormange af hver?
> Hvilke maller vil egne sig til en nybegynder?

Altså det er jo superb med dine fiskeønsker! :)

Jeg vil foreslå dig at købe tre små ancistrus maller, en håndfuld guppyer,
to håndfulde zebrafisk, og måske en håndfuld platyer/sværdragere/mollyer [en
anden levendefødende art] - Hvis du så gerne vil have lidt større fisk i
også, jamen så er der mulighed for senere at supplere lidt op med f.eks. et
par blå eller perleguramier.

Det gode er at hvis man køber fiskene lidt efter lidt, kan man glæde sig
over sine nyindkøb flere gange.. - og man har mulighed for at lærer mere om
arterne inden man køber dem osv

held og lykke med akvariet

katja

Fra : Ole Larsen

Dato : 27-04-03 14:05

"KatjaStrofen" <katja@katjastrofenremove.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

sig
> over sine nyindkøb flere gange.. - og man har mulighed for at lærer

Jeg synes ikke at dette skal stå uimodsagt. 60 L er ikke meget og tre
(små) Ancistrus og
et par Guramier bliver hurtigt så store, at de næppe kan vende i et 60
L. Den alm. sværdrager
er endvidere så dominerende at Guppier/Platyer/Mollyer vil få det hårdt.
Og _hvis _ endeligt nogle
af de levendefødendes unger overlever, vil du i løbet af få måneder have
120 fisk i 60 L hvis
ikke din mikro-biotop for længst er væltet p. gr. a. biologisk
overbelastning. Og her hjælper
ingen søde mor ( læs: filter)
10 fisk af størrelse som eks. Neonfisk giver dig chancer for også at
være akvarist om 1 år.
Hvis du er omhyggelig....
Mvh
Ole

Fra : Eva Andersen

Dato : 27-04-03 21:17

> [...]

> anden levendefødende art] - Hvis du så gerne vil have lidt større fisk i
> også, jamen så er der mulighed for senere at supplere lidt op med f.eks.

Guramier og ancistrus maller bliver vist lige lovlig store til et 60 liters
akvarium. Det er også en rigtig god ide at starte med nogle få fisk de
første par måneder til akvariet er "tilkørt", dvs. at den biologiske balance
er nogenlunde i orden. Dit forslag med guppyer og zebrafisk lyder godt, og
mallerne kunne jo så være 4-5 pansemaller (de skal helst ikke gå alene) de
bliver ikke så store.

/Eva

Fra : Nette

Dato : 28-04-03 09:09

"- Emo" skrev i en meddelelse
> Hej alle!
> Jeg har netop anskaffet mig et ca. 60L's akvarium, og jeg håber, at
> nogle af de mere erfarne hajer kan give mig et par gode råd.

Tillykke med det

> [...]
> forslag til andre fisk, jeg bør begynde med? Og hvormange af hver?
> Hvilke maller vil egne sig til en nybegynder?

Du vi hurtigt finde ud af, at der er lige så mage råd, som der er
akvarister. Så det gælder om at sortere og tage det du synes du kan bruge og
gemme resten til engang, hvor du måske får problemer og skal forsøge på en
ny måde

Personligt synes jeg ikke, du skal starte med gubbyer. Jeg gjorde det, og de
døde som fluer. Et par kloge skribenter herinde forklarede mig, at det var
fordi, det var indavl og fordi de var lavet på kryds og tværs for at få så
mange flotte farver og arter ud af dem. Det gjorde dem skrøbelige.
De gubbyer, der findes i dag, er slet ikke som dem, jeg havde som barn, som
faktisk var de nemmeste fisk at holde - dengang.
Plattyer, og Black molly, det er dem jeg personligt synes både har flotte
farver og er nemme at holde. Og så får de unger, de lægger altså ikke æg. Og
tro mig, man føler sig stolt, første gang man har overværet sin platty føde
et kuld unger. - Og ligeledes frygtelig trist til mode, når man ser de æder
dem selv.

Så et par stykker af hver og så en sugemalle, så er du godt i gang. Og om en
månedstid eller to, kan du så evt. supplere med zebrafisk og/eller neonfisk.

Hvis du meget gerne vil have unger ud af et par, skal du satse på to hunner
( eller flere) og kukn een han.

Men held og lykke med det hele.

Nette