Varmluftsballon
Fra : J W Nielsen

Dato : 26-04-03 20:01

Hej !
Ville sammen med min søn eksperimentere lidt...
For 100 (25?) år siden, da jeg var barn købte min far en varmluftsballon til
mig. Den havde vi meget sjov af - specielt når vi skulle finde den igen
Denne ballon bestod af en form for staniol (meget tyndt) - i hullet forneden
var der sat en ståltråd som holdt den åben. På tværs under hullet sad der en
lille ståltrådsholder til en klump vat vædet med sprit... Den steg faktisk
meget højt op !!!
I går ville jeg så lave eksperimentet igen. Ved Falck kan man få nogle
"tæpper" bestående af tyndt guld-/sølvfolie som man bruger til at holde folk
varme ved ulykker. Det klippede jeg op i strimler, limede sammen i en
ballonform og satte ståltråd forneden. Det tog ret lang tid !!!
Selve opstigningen var dog hurtigt overstået, idet der ret hurtigt gik ild i
folien og så var det overstået...

Kender I til en "færdig varmluftsballon" eller andet i den stil ???

Jørgen Wulff Nielsen

Fra : Marianne Graversen

Dato : 26-04-03 20:15

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> wrote in message
> [...]

> folien og så var det overstået...
>
> Kender I til en "færdig varmluftsballon" eller andet i den stil ???

Hej Jørgen - en mulighed er "den gamle skole" http://www.gamleskole.dk/shop/

Søg efter "ballon".

God fornøjelse

Marianne Graversen

Fra : Rømer

Dato : 26-04-03 20:25

Og så den sædvanlige løftede pegefinger....med alle de brande, der for tiden
er rundt i landet på grund af skødesløs omgang med åben ild - alt er
knastørt - så er en varmluftsballon med åben ild som varmegiver måske ikke
lige det mest smarte...

Fra : N/A

Dato : 28-04-03 23:13

Fra : Ivar

Dato : 28-04-03 23:13

Carsten Svaneborg skrev:

> Seriøst. Igår på TV (tysk) så jeg at der er folk der
> eksperimentere med damp drevne balonner.

Hvorfor skulle damp være bedre en tør luft?
Vægtfylden er større. Hvor skulle den ekstra løftekraft
komme fra?

> De fleste har nok lavet eksperimentet med en øl dåse
> der er fyldt med vanddamp og pludseligt køles med
> kold vand.

De første brugbare dampmaskiner udviklet af Newcomen virkede
på den måde. Den dampmaskine Watt fik patent på virkede også ved
kondensering. Watt opfandt altså ikke den "moderne" højtryks-
dampmaskine. Franske Cugnot lavede en dampvogn med højtryks-
dampmaskine, samme år som Watt fik sit patent. Først senere blev den
type almindelig. Den eneste årsag til at Watt er blevet kaldt dampmaskinens
opfinder, er fordi han fik et patent, der var så bredt at han kunne blokere
for andre opfindere i mange år.
Jeg mener ikke, at dampmaskinen blev opfundet af James Watt!

Ivar

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-04-03 14:51

Scripsit "Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk>

> Hvorfor skulle damp være bedre en tør luft?
> Vægtfylden er større.

Virkelig? Et (vand)dampmolekyle vejer kun 18 u - et molekyle
almindelig tør luft vejer 28 u.

--
Henning Makholm "We will discuss your youth another time."

Fra : Martin Larsen

Dato : 29-04-03 23:23

"Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev i en meddelelse news:yahy91t1kfg.fsf@pc-043.diku.dk...

> almindelig tør luft vejer 28 u.

Du ånder måske ren kvælstof? Almindeligvis bruger man 29.

Mvh
Martin

Fra : Henning Makholm

Dato : 29-04-03 23:30

Scripsit "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk>
> "Henning Makholm" <henning@makholm.net> skrev

> Du ånder måske ren kvælstof?

Med tilstrækkelig god tilnærmelse til det givne formål. O2 er endnu
tungere endnu, og resten kan negligeres.

--
Henning Makholm "Nej, hvor er vi altså heldige! Længe
leve vor Buxgører Sansibar Bastelvel!"

Fra : Bo Warming

Dato : 29-04-03 15:11

"Ivar" <did@[nozpam]oncable.dk> wrote in message
> Jeg mener ikke, at dampmaskinen blev opfundet af James Watt!

Watt var en begavet opfinder, og i alliance med en marketings-dygtig rig
INVESTOR, Boulton, og blev derfor berømmet som opfinder.

Heron i oldGrækenland lavede model der virkede
Papin i Frankrig fik noget til at virke kommercielt

NEWCOMEN var den der virkelig indførte forbedringer der gav projektet et
tigerspring frem og han er nok det største geni i Industrialismens Barndom.

Men han kunne ikke meget matematik - hvorimod Watt blærede sig med at
udregne "hestekræfter" for forskellige maskiner, og selvom alle vidste at
Watts teknik var småtteri sammenlignet med Newcomen, så gav man Watt æren,
for Newcomen kunne jo "ikke formulere sig videnskabeligt, så han forstod vel
næppe hvad han havde frembragt"

Læs "Skruen uden ende"

Snobberi for grundvidenskab har gjort megen skade.

At efterrationalisre hvad andre har gjort profitabelt og dermed
interessant - det er jo ingen kunst.

Fra : Anders Lund

Dato : 26-04-03 20:51

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
>idet der ret hurtigt gik ild i
> folien og så var det overstået...

Jeg har haft gode erfaringer med at lave varmluftballoner af papirsdug. Det
har den fordel at det både er let og nogenlunde brændsikkert. Dugen er
nemlig behandlet så det ikke kan brænde. (en ballon behøver ikke at være
rund, min ligende mest en thepose)

Jeg vil anbefale også at spørge i dk.fritid.spejder, hvor jeg ved der er
andre med erfaring.

Som det allerede er blevet sagt, så er det en dårlig årstid. Både pga.
brandfaren men også fordi temperaturforskellen mellem luften inde i ballonen
og luftern udenfor, er vigtigt. Altså er en våd vinter aften rigtig god.

Anders Lund
AndersGED@zaim.dk
fjern geden fra min email adresse

Fra : Bo Warming

Dato : 26-04-03 21:33

Da jeg sku blære mig for min søn , da han var 4 år, tog jeg en gammel
zinktagrende og hældte saltsyre på og satte et kondom over flasken så
kondomet blev pustet op til 20 liter., og snørede sammen med tynd
kinesertråd.

Men den ville først lette da jeg klippede den tykke kondom-ring/kant som var
afsnøret under ballonen, af.'

Legekammeraten sagde det stank afskyeligt, så jeg fik ikke undervisning
kombineret med popularitet.- øv!

Der kommer ildelugtende arsenforbindelser, tror jeg, når man bruger billigt
urent zink, og lidt saltsyre-tåge kom der nok også ud i luften.

Selvfølgelig ku den ikke lave Hindenburg-brand - lighteren blev blæst ud.
Man ska se forsøg på film - virkeligheden er for bøvlet!
At time og tilrettelægge så det bliver flot, gad jeg heller ikke som
gymnasielærer - så havde der jo været fem forberedelsestimer for hver
undervisningstidme.

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 26-04-03 21:30

"J W Nielsen" <jwn@tdcadsl.dk> wrote:

>Kender I til en "færdig varmluftsballon" eller andet i den stil ???
>
>--
>Med venlig hilsen
>Jørgen Wulff Nielsen

DrageBix har både færdige varmluftballonger og byggesæt.

Der kan findes flere oplysninger på http://dragebix.dk/varm.htm

Ring evt. til Alex for lidt flere oplysninger.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : J W Nielsen