[MRTG] Måle diskforbrug under Windows XP
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 26-04-03 13:22

Hej!

Jeg har tidligere fået hjælp til MRTG her i gruppen og håber at i kan
hjælpe endnu en gang.

Jeg har en Windows XP maskine kørende med MRTG som måler trafikken på min
internetforbindelse. Er det muligt med MRTG også at måle hvor meget
diskplads der er tilbage på de forskellige diske? Evt hvordan sættes det
op?

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Martin Damberg

Dato : 26-04-03 15:53

"Morten Brynjolf" <morten@mitefternavnher.nu> wrote in message
> [...]
> internetforbindelse. Er det muligt med MRTG også at måle hvor meget
> diskplads der er tilbage på de forskellige diske? Evt hvordan sættes det

Prøv at kig på dette link, kan ikke lige huske hvordan det skal sættes op
osv.
længe siden jeg har rodet med MRTG til Windows

http://www.somix.com/support/mrtg_repository.php#

mvh

Martin Damberg

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 26-04-03 16:26

"Martin Damberg" <martin-damberg@sletvejen-net.dk> wrote in

> Prøv at kig på dette link, kan ikke lige huske hvordan det skal sættes
> op osv. længe siden jeg har rodet med MRTG til Windows
>
> http://www.somix.com/support/mrtg_repository.php#

Tak. Jeg fandt dette men det ser ikke lige ud til at virke :(
Jeg har forsøgt at ændre i det.

<--- BEGIN COPY AND PASTE --->

# This Report File Template measures HDD from a Windows NT Machine
#
# Example CFGNAME : [DEVICE NAME]-microsoft_winnt_hdd

Target[$CFGNAME]: 1.3.6.1.4.1.311.1.1.3.1.1.6.1.3.$INSTANCE&
1.3.6.1.4.1.311.1.1.3.1.1.6.1.3.$INSTANCE:$COMMUNITY@$IPADDRESS
MaxBytes[$CFGNAME]: $HDSIZE
YLegend[$CFGNAME]: HDD Utilization
ShortLegend[$CFGNAME]: Mbytes
Legend1[$CFGNAME]: Average free hard disk space
Legend2[$CFGNAME]: .
Legend3[$CFGNAME]: Max value per interval on graph
Legend4[$CFGNAME]: .
LegendI[$CFGNAME]: Used:
LegendO[$CFGNAME]: .
Title[$CFGNAME]: $DEVICE
PageTop[$CFGNAME]: <H1>$DEVICE</H1>
Options[$CFGNAME]:gauge, nopercent, unknaszero
Colours[$CFGNAME]: GREEN#00eb0c,BLUE#0000ff,GRAY#AAAAAA,VIOLET#ff00ff
WithPeak[$CFGNAME]: ymw

# The following information allows you to perform some task(s)
# whenever a minimum of maximum threshold has been breached
# In order to activate this features, simply remove the # from the
# lines below.

# ThreshMinI[$CFGNAME]: $THRESHOLDMIN
# ThreshMaxI[$CFGNAME]: $THRESHOLDMAX
# ThreshProgI[$CFGNAME]: BATCHLOCthreshold_in.bat
# ThreshProgOKI[$CFGNAME]: BATCHLOCthreshold_oki.bat

# ThreshMinO[$CFGNAME]: $THRESHOLDMIN
# ThreshMaxO[$CFGNAME]: $THRESHOLDMAX
# ThreshProgO[$CFGNAME]: BATCHLOCthreshold_out.bat
# ThreshProgOKO[$CFGNAME]: BATCHLOCthreshold_oko.bat

<--- FINISH COPY AND PASTE --->

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-04-03 16:35

Morten Brynjolf wrote:
> "Martin Damberg" <martin-damberg@sletvejen-net.dk> wrote in

> Tak. Jeg fandt dette men det ser ikke lige ud til at virke :(
> Jeg har forsøgt at ændre i det.

<KLIP>

> Target[$CFGNAME]: 1.3.6.1.4.1.311.1.1.3.1.1.6.1.3.$INSTANCE&
> 1.3.6.1.4.1.311.1.1.3.1.1.6.1.3.$INSTANCE:$COMMUNITY@$IPADDRESS

Det ligner et SNMPtarget; kører der noget software der kan svare på SNMP
på maskinen der bliver forespurgt?

<KLIP>

--
Mvh. / Best regards,
Steen Suder      <http://www.suder.dk/>

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 26-04-03 16:55

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in news:3eaaa708$0$249
$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> Det ligner et SNMPtarget; kører der noget software der kan svare på SNMP
> på maskinen der bliver forespurgt?

Ikke andet end det SNMP komponent der findes i Windows XP

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-04-03 20:13

Morten Brynjolf wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in news:3eaaa708$0$249
> $bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> Ikke andet end det SNMP komponent der findes i Windows XP

Svarer "den"? ("komponenten" altså)

På Linux/Unix har man snmpget o.a. Har du noget tilsvarende du kan prøve
at forespørge XPen direkte med?

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 26-04-03 20:19

> Svarer "den"? ("komponenten" altså)

Nej, Der kommer ikke noget response tilbage.

> På Linux/Unix har man snmpget o.a. Har du noget tilsvarende du kan
> prøve at forespørge XPen direkte med?

Det ved jeg ikke om findes i Windows XP.

Men jeg fandt en anden konfiguration et andet sted som virker.
Den giver mig % forbruget af mit C-drev.

Er der nogen der ved hvordan jeg også får den til at checke mit D- og F-
drev?

---------
WorkDir: c:\mrtg\data
RunAsDaemon:Yes
Interval:5
#

# Disk Utilization

#

YLegend[localhost.storageUsed-C]: % Disk Used

WithPeak[localhost.storageUsed-C]: ymw

XSize[localhost.storageUsed-C]: 300

Options[localhost.storageUsed-C]: growright,gauge

Target[localhost.storageUsed-C]: .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.6.2
&.1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.6.2:public@localhost / .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.5.2
&.1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.5.2:public@localhost * 100

MaxBytes[localhost.storageUsed-C]: 5590

Title[localhost.storageUsed-C]: snmpboy.msft.net: Disk Used

ShortLegend[localhost.storageUsed-C]: %
---------

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : Steen Suder, privat

Dato : 26-04-03 20:30

Morten Brynjolf wrote:
> "Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in

> Nej, Der kommer ikke noget response tilbage.

Når du prøver hvordan?

> Det ved jeg ikke om findes i Windows XP.

Det er synd for jer

> Men jeg fandt en anden konfiguration et andet sted som virker.
> Den giver mig % forbruget af mit C-drev.
>
> Er der nogen der ved hvordan jeg også får den til at checke mit D- og F-
> drev?

Finder en passende SNMPnøgle til formålet. Uden at have undersøgt det
ville jeg prøve med .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.6.3 for D: og
..1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.6.5 for F:... men det er kun et gæt.

<KLIP>

> Target[localhost.storageUsed-C]: .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.6.2
> &.1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.6.2:public@localhost / .1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.5.2
> &.1.3.6.1.2.1.25.2.3.1.5.2:public@localhost * 100

En væsentlig forskel her er Target igen. Jeg antog at $INSTANCE i det
tidligere eksempel var definerede konstanter. Det var de jo så ikke :-/

<KLIP>

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 26-04-03 22:07

"Steen Suder, privat" <sfs_news@suder.dk> wrote in news:3eaaddfe$0$249
$bc7fd3c@news.sonofon.dk:

> Når du prøver hvordan?

At køre kommandoen "perl mrtg hdd.cfg" fra en commandprompt.

Det ser ud til at virke. Super!

Mange tak for hjælpen.

Med venlig hilsen
Morten