Sværdplanter bliver mindre og mindre
Fra : Kjeld Olesen

Dato : 25-04-03 17:33

Skal sværdplanter med mellemrum "på land" eller kan de vokse under vand i en
uendelighed?

Hvis de kan gro i en uendelighed under vand, kan nogen da forklare hvorfor
de ikke længere trives, når de har haft det godt tidligere?

Hej

I mit 250 liters akvarium stortrives såvel Cryptocoryne wendtii "Mi Oya",
Cryptocoryne wendtii "Tropica", Cryptocoryne crispulata, Microsorium
pteropus og Vallisneria spiralis, men forskellige arter af Echinodorus
sværdplanter skranter.

Ved opstarten af akvariet for nu halvlandet år siden blev bla en Echinodorus
"Rubin", en Echinodurus "Ozelot" og en Echinodorus x barthii (Dobbelt rød)
plantet. I opstarten voksede sværdplanterne egentligt helt godt, ja faktisk
blev "Rubin"en fantastisk stor og flot. Men nu er "Ozelot"en gået helt til,
"Dobbelt Rød" laver meget små blade, ca 5 cm lange og stort set uden stilk,
og selv "Rubin"en er en skygge af sig selv.

Akvariet er 25 grader C, har groft grus med nedadstrømmende bundfiltrering
via et Eheim filter, udskiftning af ca 1/3 vand hver uge fra Frederiksberg
vandforsyning (hårdt vand), CO2 tilførsel (kender ikke lige dosis, for det
er ved gæring), der gødes med 25 mL Tropica Master Grow efter hvert
vandskift, og der er omkring 10 små jern-søm ilagt i gruset. Der er en
"normal" sund bestand af fisk i akvariet. Lysstofrørene er lige blevet
skiftet for et par måneder siden - 2 x 30 WATT, husker ikke typen, men det
er to forskellige.

Jeg har for 14 dage siden isat en Echinodorus bleheri (for at fylde lidt der
hvor de andre sværdplanter tidligere fyldte) og de set ind til videre ud til
at vokse fint.

Er der nogen der har en ide om hvorfor sværdplanterne sådan mister lysten
til at gro, mens Cryptocorynerne gladeligt gror videre og Vallisneriaerne
til stadighed skal tyndes ud? I begyndelsen fodrede jeg en del med røde
myggelarver, men bruger idag udelukkende tørfoder. Kunne det evt være
jernmangel på trods af sømmene i bunden?

Jeg overvejer at prøve at tage sværdplanterne op og have dem groende i et
mindre akvarium uden vand over bladene (á la tørtid), men det er jo for det
første lidt upraktisk sådan med mellemrum at skulle have planterne op, og
for det andet går jeg ud fra at sværdplanter kan stortrivel i det uendelige,
hvis de bare får de rigtige betingelser?

Kjeld Olesen

Fra : Carsten Gall

Dato : 25-04-03 19:04

Kjeld Olesen <acaclone.nospam@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:Wrdqa.3495$tv1.2120@news.get2net.dk...
> [...]
>
> Hvis de kan gro i en uendelighed under vand, kan nogen da forklare hvorfor
> de ikke længere trives, når de har haft det godt tidligere?

Selvom de i naturen som regel kommer "på land" i tørtiden, kan de sagens
holde til at stå under vand
hele tiden, men de skal have meget gødning, og ikke mindst jern. Når du
skiver de ikke trives mere,
formoder jeg at det er at bladene bliver mindre og mindre, samt at de
bliver meget blege i farven,
dette er typiske tegn på jern mangel.

Carsten

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 26-04-03 12:29

> [...]
> skiver de ikke trives mere,
> formoder jeg at det er at bladene bliver mindre og mindre, samt at de

Well, faktisk så er bladene på både "Rubin"en og "Dobbelt Rød" meget
kraftigt røde (men altså også meget små), men disse to varianter er måske
ikke lige de bedste blegheds-indikatorer??

mvh/Kjeld Olesen

Fra : Knud Schøler

Dato : 28-04-03 07:59

"Kjeld Olesen" <acaclone.nospam@get2net.dk> skrev i en meddelelse
har groft grus med nedadstrømmende bundfiltrering
<Klip>

Jeg vil ikke udråbe mig til ekspert, men kunne man ikke forestille sig at
dette var en del af problemet. Der er jo en overhængende risiko for at
"suge" alle næringsstofferne væk fra planten.

Hvordan har du det alger? Hvis der overhovedet ikke er alger kunne man måske
få den kætteriske tanke at sværdplanterne ligesom algerne er i underskud for
fosfor?

Hvis man nu tænkte sig et eksperiment, hvor du lod filtreringen være
almindelig gennemstrømning og hvor du måske forsigtigt tilsatte nogle
gødningsstænger, piller, eller blot gravede nogle rester fra platerne ned i
gruset. Så kunne det være spændende at se om de liver op igen.

<Klip>
>udskiftning af ca 1/3 vand hver uge fra Frederiksberg vandforsyning (hårdt
vand),
<Klip>

Er det ikke lidt rigeligt at udskifte 1/3 om ugen?

<KLIP>
> Lysstofrørene er lige blevet skiftet for et par måneder siden - 2 x 30
WATT, husker ikke typen, >men det er to forskellige.
<KLIP>

Det kunne jo være at de røde planter ikke kan lide farven på dine rør.

Med venlig hilsen

Knud

Fra : Kjeld Olesen

Dato : 28-04-03 11:32

> Jeg vil ikke udråbe mig til ekspert, men kunne man ikke forestille sig at
> dette var en del af problemet. Der er jo en overhængende risiko for at
> "suge" alle næringsstofferne væk fra planten.

Well, jeg er bevidst med dette problem, men der har jo hele tiden været
bundfiltrering, og sværdplanterne havde det jo godt i begyndelsen.

> [...]
måske
> få den kætteriske tanke at sværdplanterne ligesom algerne er i underskud

Jeg har en overgang haft problemer med trådalger, men mine 20 algerejer har
løst det problem - dvs, jeg går da ud fra at det er rejernes fortjeneste.
Der er stadig nogle penselalger her og der og også nogle "børstealger" eller
hvad det nu er de hedder. Også lidt grønalger på frontruden.

> [...]
> gødningsstænger, piller, eller blot gravede nogle rester fra platerne ned
> gruset. Så kunne det være spændende at se om de liver op igen.

Jeg har lige købt mig noget jern-tilskud, så må vi se om det hjælper.

> Er det ikke lidt rigeligt at udskifte 1/3 om ugen?

Måske, men planterne synes da at synes om vandskiftene, for de producerer en
masse iltbobler ved hvert vandskift - sikkert pga af frit CO2 opløst i
ledningsvandet.

> Det kunne jo være at de røde planter ikke kan lide farven på dine rør.

Well, jeg skiftede dem fordi sværdplanterne skrantede i forvejen, så de kan
ikke være årsagen.

mvh/Kjeld