Hvilke amt(er) har Hillerød by ligget i ?
Fra : erik

Dato : 25-04-03 17:11

Hej
jeg skal til at gennemgå amtsregnskaber, for at finde noget før kirkebøgernes tid
(ca. før 1700) i Hillerød;
men hvilke amt lå Hillerød i ?? Der var jo både Kronborg Amt og Fredensborg Amt.
Og så har det just undret mig, at finde "brogere" i Hillerød. Jeg troede at der
nærmest var tale om en annex-landsby til Frederiksborg Slot. Kan nogen bringe mig
ud af vildfarelsen

--
Erik Reinert Nielsen

se venligst min webside
www.nogn.dk

Fra : LisBJensen

Dato : 25-04-03 17:50

Hej Erik.
http://www.krabsen.dk under stednavne er angivet følgende:

Hillerødsholm Frederiksborg Slotssogn Frederiksborg Hillerød
Lynge-Frederiksborg Frederiksborg Bebyggelse. Ejerlav eller dele heraf.
Hillerød Overdrev * Grønnevang Frederiksborg Hillerød Lynge
Frederiksborg Frederiksborg Tidl. Frederiksborg Slots sogn. Bebyggelse.
Hillerød Hillerød Frederiksborg Hillerød Lynge-Frederiksborg
Frederiksborg Sogn Bebyggelse.
Hillerød Købstad Hillerød Købstad Lynge-Frederiksborg Frederiksborg
Kip Data
Hillerød Overdrev * Præstevang Frederiksborg Hillerød
Lynge-Frederiksborg Frederiksborg Bebyggelse.

Hilsen Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 25-04-03 18:35

På siden http://www.vestamt.dk/amt/amtshist.htm er opremset
amternes historie, som starter med oprettelsen af 50 amter
omkring 1662.

På siden http://www.byskriveren.dk/as1660.html kan man se, at
Asminderød (ved Fredensborg Slot) lå i Kronborg Amt, og at
annekssognet Grønholt lå i Frederiksborg Amt. Frederiksborg
Amt må altså have været et selvstændigt amt fra starten, selv om
det havde en noget mindre udstrækning end i dag. I perioden
1660-1685 var de 2 sogne en del af Hørsholm Amt, hvorefter
kongen bestemte, at sognene igen skulle høre til de oprindelige
amter.

I forbindelse med Frederiksborg Slot blev den første slotskirke
bygget i 1562, og den ansatte præst var derfor slotspræst. I 1602
var Hillerød vokset så meget, at lensmanden ansøgte om en præst
til Hillerød by. Hillerød Sogn fik sin første kirke i 1622. Det
var en trækirke, som blæste omkuld få år senere under en kraftig
novemberstorm. Herefter var menigheden igen nødt til at bruge
Frederiksborg Slotskirke i mere end 300 år, indtil Præstevang
Kirke blev bygget omkring 1962. Selv om Hillerød altid har været
delt i Hillerød Sogn og Slotssognet, så må de begge have hørt til
Frederiksborg Amt.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund

Fra : erik