Jeg har fået....
Fra : Kate

Dato : 25-04-03 14:42

en fin buket blomster i dag. Den består af roser, liljer og mimoser.
Såvidt jeg kan lure på nettet er det Lijer Red Night, det var det
eneste sted hvor der var både navn og billede.
Jeg smuttede så omkring Ann Rudbecks hjemmeside og planter, men hverken
mimoser eller liljer står opført på nogle af de to lister.
Kan jeg trygt have buketten fremme eller skal jeg fjerne den når den er
uden opsyn, mest afhensyn til om der er giftigheder i buketten?

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Ida

Dato : 25-04-03 14:49

--
"Kate" <mowgliFJERN@oliwer.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan jeg trygt have buketten fremme eller skal jeg fjerne den når den er
> uden opsyn, mest afhensyn til om der er giftigheder i buketten?

Hej Kate *s*
Jeg ved at alle former for liljer er giftige - meget endda
Mimoser ved jeg desværre ikke noget om.

Ida

DK CorkyCoon
www.maine-coons.dk

Fra : Bjørn S

Dato : 25-04-03 15:40

"Kate" skrev
> Kan jeg trygt have buketten fremme eller skal jeg fjerne den når den er
> uden opsyn, mest afhensyn til om der er giftigheder i buketten?

hmm.., med mindre du har dregtige katte ville jeg da være mere bekymret for
hvad manden dog har lavet.....
- kattene skal nok altids finde ud af det

--
/Bjørn

Fra : Battlefield´s

Dato : 25-04-03 16:00

"Bjørn S" <bjosko@REmoVEyahoo.com> skrev i en meddelelse

> [...]
for
> hvad manden dog har lavet.....
> - kattene skal nok altids finde ud af det

Tja....
Jeg havde en "minipåskelilje" stående på mit bord. En af kattene havde
øjensynligt smagt lidt på den og hun blev MEGET syg!
Selvom hun fik flere forskellige sprøjter hos dyrlægen (det var min mand der
havde hende med så jeg ved ikke helt hvad hun fik) varede det 5 dage inden
vi fik mad i hende igen. Og hun var endda en gennemsund hunkat på 4 år.
Heldigvis er hun nu igen helt frisk.
Men Pas På!
Hilsen Vibeke

---

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-04-03 16:16

In <bNbqa.30908$y3.2531858@news010.worldonline.dk> Bjørn S wrote:
> hmm.., med mindre du har dregtige katte ville jeg da være mere
> bekymret for hvad manden dog har lavet..... - kattene skal nok altids
> finde ud af det

Nåh, nu kunne det jo være at Kate havde fødselsdag eller havde været
flink ved nogen - man skal ikke altid tro det værste
Havd kattene angår vil jeg give Vibeke ret. Nogle katte tror
tilsyneladende at _alt_ grønt kan spises - og det er altså ikke altid en
god idé
Visse af vores stueplanter er faktisk også meget giftige for mennesker,
så en kat har ikke mange chancer. Vidste I f.eks. at nerien hedder
"Hestedræber" i folkemunde i mange af de lande den stammer fra?

Fra : Kate

Dato : 25-04-03 16:26

Ann Rudbeck <ann_rudbeck@fjernesyahoo.com> wrote in

> Nåh, nu kunne det jo være at Kate havde fødselsdag eller havde
> været flink ved nogen - man skal ikke altid tro det værste

Hihi,nu er der ingen mand i mit liv lige pt., så der er ingen grund til
bekymring Det er noget så harmløst som et 10 års jubilæum.

Drengene har ikke vist overdreven interesse så jeg er ikke bekymret,
men vil dog fjerne den i nat og når jeg ikke er her. Men det var nemlig
liljerne jeg var betænkelig ved.

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 25-04-03 16:39

In <3ea9536f$0$136$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk> Kate wrote:
> Men det var nemlig
> liljerne jeg var betænkelig ved.

Hej Kate - og til lykke med jubilæet

Jeg mener også at vide at alle liljer er giftige. Hvad mimosen angår har
jeg lige søgt lidt på nettet - og det lader til at den vi kalder mimose
slet ikke er en mimose men en akacie - man lærer noget hele tiden
Det ser ud som om man udvinder æteriske olier af den, og dem skal man
vist være lidt varsom med at bruge indvortes. Hm - konklusionen er vist
at det ved jeg ikke, men jeg ville passe på for en sikkerheds skyld..
<http://hjem.get2net.dk/bojensen/Essential%20oils/Essential%20oils0/
Essential%20oils0.htm>

Fra : Kate

Dato : 25-04-03 16:49

> Jeg mener også at vide at alle liljer er giftige.

Ja, det var også lidt det jeg tænkte, men de snuste lige da jeg kom
hjem med buketten og nu ligger alle omkring/på mig så jeg fjerner den
bare hvis interessen kommer senere og når jeg går i seng.