Hankatte spiser killingerne i maj?
Fra : Peter \(8684\)

Dato : 25-04-03 14:19

Jeg fik af vide af en ældre bondemand der har ca. 40 katte, at hankatte kan
finde på at spise killingerne i maj? Synes dog det lyder lidt langt ude, men
for lige at være på den sikre side vælger jeg at spørge.
Er der en måde man kan se om en hunkat er gravid, udover at hun blive tyk?

Jane

Fra : marianne hellemose

Dato : 25-04-03 14:56

Hej Jane

Det må være noget med at overdrivelse fremmer
forståelsen *GG* nej hankatte spiser IKKE killinger,
det der engang imellem sker, er at fremmede hankatte
kan finde på at slå killinger ihjel, dels for at "få" hun-katten i løbetid
igen, og dels for at få sine egne gener
videreført, det ses også hos løverne.

Man vil som regel kunne se det på dievorterne efter
3-4 uger, de ændre farve, bliver mere pink, de vokser
og pelsen vil "trække" sig lidt væk fra dievorterne.

--
Marianne Hellemose

*** Ailurophil ***

Some people have lives, others have cats.

Fra : Niels Peter

Dato : 25-04-03 15:35

Peter (8684) wrote:
> Jeg fik af vide af en ældre bondemand der har ca. 40 katte, at
> hankatte kan finde på at spise killingerne i maj?

De spiser dem ikke, men de kan finde på at slå dem ihjel. Men det er
ikke kun i maj.
Hvis en hankat selv er far til et kuld, kunne han aldrig drømme om at
slå killingerne ihjel, det ville være at skyde sig selv i foden, når det
nu gælder om at bringe sine egne gener videre.

--
Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Camilla Baird

Dato : 25-04-03 16:41

> Hvis en hankat selv er far til et kuld, kunne han aldrig drømme om at
> slå killingerne ihjel, det ville være at skyde sig selv i foden, når det
> nu gælder om at bringe sine egne gener videre.

Øøøøøøøøh - jeg har da ikke lagt mærke til, at mine katte har *fødder*? Det,
de har for enden af deres ben, ligner da mistænkeligvis *poter*... Er det
mine eller dine katte, der er anatomisk (u)korrekte?? *begrebsforvirret*
Mvh Camilla *den drillende hustru*

--
Camilla Baird
Primpraus Korater http://www.korat.dk

Fra : Niels Peter

Dato : 25-04-03 16:53

Camilla Baird wrote:

> Øøøøøøøøh - jeg har da ikke lagt mærke til, at mine katte har
> *fødder*?

Vist har de det - nogle store, uformelige *plader* ...

Niels Peter
www.bluewhite.dk
Cats Are People, Too!

Fra : Inger og Jakob

Dato : 25-04-03 21:20

Hej

Ja - man kan godt risikere, at hankatten slår killinger ihjel, mens de er
helt små. Jeg har hørt, at det er fordi, de tror, at det er et byttedyr
ligesom en mus.

Jeg har også fået at vide, at grunden til, at hankattene kan slå killingerne
ihjel, ikke er, at de vil sikre deres egne gener. Katte er ikke flokdyr på
samme måde som løver, der har sit eget harem, og derfor har styr på, om det
er hans egne unger. Hankatten kan derfor ikke kende forskel på sit eget
afkom og andres - og en hunkat er ikke monogam, så der kan godt være flere
fædre til forskellige killinger i samme kuld.

Jeg ved ikke med sikkerhed, hvad der er rigtigt, men jeg ved fra min
sviger-mormor, at de engang havde fundet hovederne af nogle nyfødte
killinger, og de mente, at det var hankatten, som havde taget killingerne.
Mine egne besteforældre, som også kom fra landet, har også fortalt lignende
historier. Ikke så rart, men det er vist ikke så tit, det sker - man skal
passe mere på at en hund eller rotter ikke tager dem.

Med venlig hilsen
Inger

Fra : Nina El Falaki

Dato : 25-04-03 21:49

Og så ser man en gang imellem at det er morkatten der slår sine egne
killinger ihjel.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats