Alder for aftægt??
Fra : Finn Frederiksen

Dato : 25-04-03 13:42

Hej,
jeg har konstateret at min tip-oldemor i folketællingen for 1890 er opført
som aftægtskone. Hun var kun 41 år på tidspunktet, ugift enlig mor og med
handicap (døv).

Er handicappet nok til at hun betragtes som aftægtskone?

Med venlig hilsen

Finn Frederiksen

Fra : Hans Nørgaard

Dato : 25-04-03 14:59

Ved aftægt forstås et livsvarigt underhold i form af bolig og forplejning mv.,

mvh
Hans

Fra : Inger Buchard

Dato : 25-04-03 16:55

"Finn Frederiksen" <ffrederiksen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> handicap (døv).
>
> Er handicappet nok til at hun betragtes som aftægtskone?
Det er vel arveforholdet til den unge generation, der afgør, om hun bliver
aftægtskone.

Hvis nu en ung partner gifter sig med en ældre enke(mand), der har næsten
voksne børn, så går den ældre generation på aftægt den dag, den ældste søn
overtager gården, når han i en alder af omkring 30 bliver gift. På det
tidspunkt kan stedmor/-far godt være under 40!
Det har jeg set et par eksempler på fra Als.

Inger Buchard

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 25-04-03 17:26

Hej Finn!

Titlen aftægtskone er ikke noget, som man kunne gøre sig fortjent
ved på grund af alder, handikap eller lign., men opstod ved salg
af en ejendom. Tidligere var det en almindelig del af betalingen
for et køb af en ejendom, at sælger livsvarigt fik stillet et
eller sjældent 2 værelser til rådighed i ejendommen, samt fik et
fast underhold i form af naturalier.

På min hjemmeside http://hjem.get2net.dk/Fredensborg kan du under
afsnittet erindringer mm. se et eksempel på en aftægtskontrakt
fra 1853.

Med venlig hilsen
Niels Fredensborg Lund

Fra : Finn Frederiksen

Dato : 25-04-03 18:50

"Niels Fredensborg Lund" <nilu@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> for et køb af en ejendom, at sælger livsvarigt fik stillet et
> eller sjældent 2 værelser til rådighed i ejendommen, samt fik et

Det lyder fornuftigt, jeg formoder hun har solgt den fædrende ejendom, men
som en del af betaling, har hun fået lov til at blive boende på aftægt. Det
vil jeg prøve at dykke længere ned i.

Tak

Finn Frederiksen

Fra : Hugh Watkins

Dato : 25-04-03 18:50

"Niels Fredensborg Lund" <nilu@get2net.dk> wrote

snip

> På min hjemmeside http://hjem.get2net.dk/Fredensborg kan du under
> afsnittet erindringer mm. se et eksempel på en aftægtskontrakt
> fra 1853.

http://hjem.get2net.dk/Fredensborg/Aftaegt.htm smuk

Gram Herreds Skyld og Panteprotocol Folie 4525 og indført i Bibog Nr. 19 pag 224.

hvor ligger det ? LAV ?

Hugh W

Fra : Niels Fredensborg Lu~

Dato : 26-04-03 05:29