Det evige spørgsmål
Fra : nick

Dato : 25-04-03 12:49

Har med stor interesse læst diverse problematikker i dette forum og de
meget professionelle svar der gives. Da vi i den sammenhæng er
"nybegyndere" prøver vi at stille det evige spørgsmål vedr. valg af
langtursbåd herinde.

Har taget duelighedsbevis + diverse og skal nu til "rigtigt" at lære
at sejle. Planen er at sejle i det næste års tid; lære at manøvere
båden i forskellige vejr/-og vind forhold; lære bådens svagheder og
styrker at kende; og fortsætte med at dygtiggøre os indenfor de mange
aspekter i denne "facinerende videnskab/verden".

Forudsætninger er herefter følgende:

Vi påtænker os,(to personer,)at kunne krydse et ocean uden at skulle
tænke på om bådens konstruktion er "solid og holdbar" nok i ekstreme
situationer.
Hermed også sagt at den først og fremmest skal være søstærk, stabil,
solidt konstrueret mv.
Fart og komfort har i den sammenhæng ikke den store betydning.

Glasfiberbåd, 28-32 fod, og vigtigt at den kan sejles af en person.

Prisen tænker vi skal ligge i omegnen af de 350.000 kr (dertil kommer
20 pct. af købsprisen beregnet til langtursudstyr-evt forbedringer
mv).

Har godt nok læst at billigere både såsom albin balladen eller
monsunen er solide og robuste både, der gentagende gange har klaret
diverse langture.
Vi foretrækker dog en bådtype, der ikke nødvendigvis er ca. 30 år
gammel trods "datidens gode håndværk".

Håber i vil kunne give mig nogle råd/-kommentare i forbindelse med
valg af langtursbåd på baggrund af de ovennævnte forudsætninger.

MVH
nick

Fra : rn@toolchips.dk

Dato : 25-04-03 13:30

>Håber i vil kunne give mig nogle
>råd/-kommentare i forbindelse med
>valg af langtursbåd på baggrund af
>de ovennævnte forudsætninger.
>
>MVH
>nick

Hej Nick
Mht. valg af båd og alt hvad langturssejlads indebære - her må jeg
igen bruge mit ynglings mantra - Er I medlem af langturssejlerne
(www.ftlf.dk) ? ellers er det det absolut første i skal Her få
man alt i rådgivning - lige fra udrustning - jura - praktiske
detaljer over valgs af båd og rådgivning i det specifikke køb.
Mvh
Rolan

Fra : john lundsgaard

Dato : 25-04-03 13:35

"nick" <nickmaar@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "nybegyndere" prøver vi at stille det evige spørgsmål vedr. valg af
> langtursbåd herinde.

Hej Nick.

Punkt 1 meld dig ind i FTLF http://www.ftlf.dk/, der er meget god viden at
hente.

punkt 2 valg af bådtype på 4 linier:

En klog mand sagde engang - den bedste langtursbåd du kan få er den du har.

Jeg mener - Thor Heyerdal krydsede oceanerne på en tømmerflåde, og i en
sivbåd.

Svend Billesbølle sejlede jorden rundt, først i en Lessiure 23 og så i en
Lynæs Senior.

Og sådan kunne man blive ved.

Hvis man vælger det rigtige ocean, og den rigtige årstid, så er problemet
ikke så stort.

Men spøg tilside, netop spørgsmålet om valg af langtursbåd er et af de
emner, der igen og igen er oppe i langturssejler kredse, og vi bliver aldrig
enige, hverken om materialevalg (stål, glasfiber, beton, aluminium eller
træ), facon (lang køl, kort køl, bred, smal, hurtig, langsom, en mast, to
master, ketch, yawl, platgatter, shortender, spidsgatter, dækshus, styrehus,
et skrog, to skrog, tre skrog, eller, eller, eller).

Jeg har mine favoritter, som alle andre også har, og for ikke at få ørerne
alt for meget i klemme vil jeg nøjes med at sige, at JEG ville vælge en lidt
ældre konstruktion, fordi jeg ikke vil være prøveklud for nye smarte
designs, som måske/måske ikke dur. Jeg ville foretrækker at andre viste hvad
skuden kan holde til inden jeg druknede spareskillingerne.

JEG vil også til enhver tid vælge en der er lidt mindre end det maksimale
jeg har råd til. For hver fod skuden vokser, så vokser omkostningerne også
(større motor, større sejl, højere rig, kraftigere rig, tykkere tovværk) alt
bliver bare 4 gange så dyrt hvis skivet bliver dobbelt så stort, og de
kræfter man er oppe imod bliver tilsvarende større.

Og pudsigt nok vil man altid have brug for lidt mere plads end man har til
rådighed!!

28-32 fod er en fin størrelse, og der er rigtig mange brugte både til en
fornuftig pris i den størrelse, men tag en snak med en eller flere
(lang)tursejlere inden I vælger, de vil garanteret være rygende uenige, men
man bliver klogere hvergang man hører forskellige argumenter.

Hilsen John

--
Kig ind på
www.sitecenter.dk/highfield-ranch

Hvis man væl

Fra : Lars Helboe

Dato : 25-04-03 15:08

Hej Nick

Enig. I må absolut melde jer ind i ftlf.
Her kan du få masser af gode råd.

De bedste råd får du ikke nødvendigvis nede på din lokale mole, men netop
blandt folk som har sejlet langt.

Når man sejler langt går man ikke op i de samme ting som når man sejler
herhjemme.
På atlanten betyder krydsegenskaber og fart ikke det samme som når man
sejler den lokale aftenkapsejlads.
På 8. uge i en overfyldt havn på Gran Canaria betyder cockpittets størrelse
mere end på en regntung ferietur i DK.
etc. etc.

Langturssejlerforeningen - her får du svar på mange spørgsmål.....Og bliver
måske mere forvirret!

Hvis i er helt grønne sejlere synes jeg faktisk 1 år er for lidt til at lære
om sejlerlivets mysterier.

Slå dig evt. sammen med en erfaren langturssejler. I seneste nummer af
ftlf's blad "træfpunkt" er der f.eks. folk som gerne vil ha' en Albin Vega
sejlet hjem fra Middelhavet.
Find en erfaren sejler og prøv så sådan en tur.

--
Lars Helboe
www.uller-matic.dk

Fra : anders

Dato : 25-04-03 19:49

Når nu ingen vil lægge kortene på bordet eller tage bladet fra munden så
tager jeg chancen !

Du skal vælge en KOMFORTABLE båd !! Basta !!
Indretning og plads er meget vigtige faktorer. Ligeledes skal den have en
sejleføring som ikke kræver "alle" sejl sat for at den er i balance. Der
findes ikke noget værrer end en enten luv eller læ gerrig skude som ikke kan
sejle af sig selv ! Pålidelig motor - alfa omega !

Håndværksmæssigt kan jeg give dig 2 forslag:
Najad eller HR. (feks. HR Monsun) kvaliteten findes ikke bedre.
Indretningsmæssigt findes der een der fungerer helt kanon til at opholde sig
på i månedvis:

LM28 !
helt store styrke er stuveplads, pilothouse og pantrt placeret i cockpit
højde. (sidstnævnte går rent hjem hos kokken) Gods tykkelsen er uovertrukken
og den håndværksmæssige kvalitet er i top. Den er spækket med gennemtænkte
løsninger samlet gennem årelange studier af andre producenters dyrtkøbte
erfaringer.

Som sidste hjul på den trebenede kalv:

Grinde - bund solid - tudegrim - kanon rummelig og ikke til at vælte.

God jagt og skrive endelig hvis du har brug for gode råd.
Anders

Fra : john_lundsgaard

Dato : 26-04-03 08:34

"anders" skrev d. 25-04-03 19:49 dette indlæg :
> Når nu ingen vil lægge kortene på bordet eller tage bladet fra munden

> tager jeg chancen !

Jamen OK jeg er da med, men nu bliver det personlige holdninger, og ikke
objektiv oplysning :-0

> [...]
ikke kan
> sejle af sig selv ! Pålidelig motor - alfa omega !

Det kan jeg ikke være uening i.

> [...]
> Najad eller HR. (feks. HR Monsun) kvaliteten findes ikke bedre.
> Indretningsmæssigt findes der een der fungerer helt kanon til at

Igen relativt enig, problemet er prisen, selv som gamle er de hammer
dyre. Og skal jeg nu være rigtig upopulær, så mener jeg at de nogle af
de nyere er for meget sommerhuse efter min mening, gode i havn, men
under lang sejlads mjaaah.

> [...]
gennemtænkte
> løsninger samlet gennem årelange studier af andre producenters

Her må jeg erklære mig helt uenig - jeg bryder mig ikke om de store
vinduer, de er for farlige., og så vidt jeg husker er de endda monteret
i de der gummiprofiler, hvor glasset er mindre end hullet, og hvor hele
succeen afhænger af, at gummiet holder (ja ja det er sådan i mange
situationer, men hvis ligefrem mit liv skulle afhænge af det!!). Desuden
har jeg mine tvivl om pantryplaceringen, og om det også fungerer i
dårligt vejr - til søs. Men indrømmet når vi i hjemlige farvande ser de
der med drivhuset, så kan vi godt blive grønne af misundelse - når det
regner!!

> Som sidste hjul på den trebenede kalv:
>
> Grinde - bund solid - tudegrim - kanon rummelig og ikke til at vælte.

Enig - den er grim!!!

MEn hvis jeg skal kaste lidt bådtyper på markedet, så kommer de her:

Bandholm (28 og 30)
Engholm (stål og i forskellige størrelser)
Great Dane 28

Og endelig min egen favorit, men lidt større end det diskuterede

Sagitta 35 - ja den gamle før den blev til Bianca 36

Kan i se at jeg turde *GGG*

Hilsen John

http://www.kandu.dk/

Fra : Rix

Dato : 26-04-03 22:24

Hej med jer
Som ejer af en dejlig Grinde er jeg nødt til at bekendtgøre, at grim er den
ikke. Den er anderledes end alt andet på markedet, men ikke grim. Endvidere
så ville jeg ikke have betænkeligheder ved at tage på langtur i den. Øhmm
der er vist også noget med at Loyds har godkendt den. Det svarer vist til et
blåt stempel.
mvh Johnny

Fra : Steen

Dato : 27-04-03 08:23

Se lig denne link.

Her er gode beskrivelser om langtursbåde. Fordele og ulemper.

http://dromresan.com/bat/index.shtml

mvh steen If'er

Fra : Peter Haagen

Dato : 27-04-03 07:47

Hej,

Langtursejlerne http://www.ftlf.dk har en række medlemspublikationer,
som måske kan besvare nogle af dine spørgsmål.

http://www.ftlf.dk/skpbog.htm
http://www.ftlf.dk/skpbog/koebsalg.htm
http://www.ftlf.dk/skpbog/baadvalg.htm

ph