de forbudte vandreture
Fra : Cindie Iwersen

Dato : 24-04-03 21:37

Hejsa NG

Forleden da jeg var i skole, og min kæreste var hjemme, sad kattende udenfor
og nød det gode vejr. Dog blev det Pjevs lidt for kedeligt, (han manglede
åbenbart lidt spændning og syntes at kæresten trængte til lidt
underholdning) så han smuttede ud af selen og gik sig en lille tur.
Kæresten kikker ud af døren og bliver bleg, Pjevs er væk og hvor er han
henne. Han turte ikke lade være med at søge, for han vidste at jeg ville
blive hys hvis jeg kom hjem og så at Pjevs var væk. Så han får lukket døre
og vinduer og smutter ud og finder katten, ikke særlig langt væk fra
hjemmet, sådan ca 50 meter. Katten under armen, hjem og så i selen igen.
Dennegang bliver den sat meget stram, for dette skal ikke prøves igen. Pjevs
glor på ham og smider sig ned på fliserne. Kæresten går ind igen.
1½ time senere kikker kæresten ud igen og igen er Pjevs væk. Så samme tur
igen, lukke døre og vinduer og afsted går det. Han går rundt og kalder efter
katten og føler sig meget dum og åndsvag. Lang om længe finder han katten i
den anden ende af kollegiet i et sandhul, hvor katten tager et sandbad og
soler sig. Katten under armen og hjem igen, men nu bliver katten lukket
indenfor, mens kæresten går ud og slapper af udenfor og ønsker ikke at se
katten i lang tid. Og sådan fandt jeg ham senere da jeg kom hjem fra skole.
Konklusion: der skal købes en ny sele, hvor katten ikke kan smutte ud af

mvh Cindie og henrik

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 24-04-03 22:52

Hej Cindie.
En kat i panik kan altid vride sig ud af en sele (medmindre selen er bundet
for stramt, så katten bliver kvalt i den). Det eneste man kan gøre, er at
holde katten under konstant opsyn, så længe den er i sele. Hvis du binder
den i haven (uden opsyn) risikerer du også, at der kommer en fremmed kat
eller hund og angriber katten, der har svært ved at forsvare sig.

Mine egne katte er i øjeblikket ude i sele næsten hver dag i vores have, men
kun når jeg selv er med. Jeg fastgør deres liner til et jordspyd eller til
tørresnoren, så jeg selv kan lave noget, mens de er ude, men jeg er hele
tiden sammen med dem. Og i går spankulerede Aurora pludselig seleløs rundt,
efter hun havde viklet linen 3 gange rundt om fuglehuset (hun gik heldigvis
direkte hen til mig og lagde sig, så det var ikke noget problem). En halv
time senere nåede jeg at stoppe Emily, der var ved at bakke sig vej ud af
selen efter at have lavet samme nummer med fuglehuset.

Løsningen er altså ikke at stramme selen mere (det er dyrplageri), men at
holde opsyn.

Mvh. Else.

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 25-04-03 11:45

Hej Else

Mine katte er under opsyn, men Pjevs har det med at han elsker at gå ture
når han kan se sit snit til det og selen bliver kun strammet så meget så der
ikke sker katten nogen.

mvh Cindie

Fra : Else Gyldenkærne

Dato : 25-04-03 13:41

> [...]
> når han kan se sit snit til det og selen bliver kun strammet så meget så

Okay, det er godt at høre
Det var bare, fordi du havde skrevet flg.:

- og fordi du gerne vil købe en ny sele, hvor katten ikke kan smutte ud. Min
pointe var, at sådan en ikke findes, medmindre man strammer den for meget.

God fornøjelse med udelivet.

Mvh. Else.

Fra : Kate

Dato : 25-04-03 16:11

Puhaaaa, det var dog skrækkeligt at Pjevs sådan kunne vandre af. Har i
ham ikke i en H-sele?
Det er simpelthen den bedste seletype jeg kender.

--
Kate

Lad adresse være ved privat svar
Leave the address on privat answer

Fra : Cindie Iwersen

Dato : 25-04-03 22:51

Hejsa Kate

Jo det har vi, men den er uden klips. Eller hvad de der klik ind dippedutter
hedder.
Pjevs er ret god til at puste sig op mens vi giver ham sele på og så puster
han ud når han går for sig selv. Skøre kræ.

mvh Cindie og Henrik