MS Windows
briani 27239
win xp / flere pc'er
Fra : Jens Nielsen

Dato : 25-04-03 02:01

jeg har et lille privat netværk med 3 pc'er der i dag har win98 som
styresystem.

jeg overvejer at investere i win xp, men har fået at vide af en kollega at
det vil være nødvendigt for mig at købe 3 udgaver af programmet da det kun
kan installeres på en maskine.

hvis dette er tilfældet, hvad gør man så i tilfælde af at man formaterer sig
maskine og skal geninstallere winxp eller f. eks. køber en ny maskine - man
skal vel så ikke købe nyt program hver gang?

mvh
jens

Fra : KM

Dato : 25-04-03 02:37

Det din makker mener er nok at du skal købe licens til hver maskine. Derved
køber du også 3 programmer.. Og produktet kan sagtens installeres igen og
igen og igen og igen...

Men meningen med det er at du skal betale for programmet for hver computer
du installerer det på.

Håber dette hjalp.

KM

Fra : Thomas

Dato : 25-04-03 07:53

On Fri, 25 Apr 2003 03:01:16 +0200
"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
> maskine og skal geninstallere winxp eller f. eks. køber en ny maskine - man
> skal vel så ikke købe nyt program hver gang?

Du skal, ifølge llicensreglerne købe licenser til hver maskine.
Det er så billigere end at købe hele programmet hver gang, du får derimed lov til at bruge den samme winxp cd på flere maskiner.

Nå men, du kan så spørge dig selv hvor mange privat personer der gør det!!!!

Det er fuldstændig irrelevant at gøre det, da både Ms og de fleste andre er fuldstændigt ligeglade om du gør det.

De licensregler er mest relevant for store virksomheder der virkelig har mange maskiner der køre diverse ens programmer, ikke til den enlige lille private bruger.

Installer du bare Winxp på alle dine maskiner, uden at begynde at bekymre dig om at købe flere licenser osv.

Hvis du pludselig skal bruge en ny aktiveringskode ringer du bare og får den, og de stiller ikke nogle spørgsmål til det på MS.

Venligst

Thomas

Fra : René Nielsen

Dato : 25-04-03 09:36

Jeg har hørt, at når man installerer Win XP på flere maskiner, og man kun
har enkelt-bruger licens som man bruger, vil Win ikke fungere - på nogen af
maskinerne. Jeg ved at det er tilfældet med Win 98SE - på denne version har
du et specielt netværks-licens nummer... Jeg tror også at det er gældende
for XP - hvorfor har Microsoft ellers "Volumen licens"??? Hvis det ikke
fungerer, skal du have fat i en XP Corporate edition, med tilhørende Volume
Licens. Og for at spare dig for en masse tid: Du kan IKKE bruge en Volume
license på en single user XP - og omvendt.. (Har prøvet).
Mail tilbage i NG hvordan dit "projekt" går.
Good luck. MVH: René

Fra : Niels P Sønderskov

Dato : 26-04-03 02:13

Jens Nielsen skriver bl.a.:

> jeg har et lille privat netværk med 3 pc'er der i dag har
> win98 som styresystem.

Hvad er formålet? I stedet for at opgradere tre gamle maskiner
vil jeg foreslå at du udskifter en enkelt og ser hvordan det går.
Den kan sagtens fungere sammen med 98'erne.

--
Niels P Sønderskov
npsonder @ skov.mail.dk