Hvilken switch (router) ?
Fra : Atcox

Dato : 25-04-03 10:49

Nu har jeg læst lidt i OSS'en og lidt i gruppen,
og er da blevet lidt klogere.

Jeg skal have sat et netværk op med tre computere og en
Cisco 677 router. På den ene maskine er der et 10/100Mbit
netkort indbygget på bundkortet, og jeg har så tænkt mig at købe
en billig klon-pakke med 10/100Mbit netkort og en 5 ports switch.

Vil en hub være bedre til mit formål, eller hur?
+ Jeg har læst lidt om autosensing i gruppen, men når hele netværket
er 100Mbit, burde det vel køre 100Mbit hele tiden?

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 25-04-03 14:21

"Atcox" skrev i en meddelelse

> [...]
købe
> en billig klon-pakke med 10/100Mbit netkort og en 5 ports

Lyder OK - du skal jo bruge et netkort pr PC og en switch.

> Vil en hub være bedre til mit formål, eller hur?

Nej - men måske 10 kr billigere

> + Jeg har læst lidt om autosensing i gruppen, men når hele
netværket
> er 100Mbit, burde det vel køre 100Mbit hele tiden?

Ja.

Hvis du har et ADSL-modem kan det godt finde på at ville køre 10
mbit.
--

M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-04-03 14:33

Atcox wrote:

> Nu har jeg læst lidt i OSS'en og lidt i gruppen,
> og er da blevet lidt klogere.

Det sker også tit for mig..

> [...]
> en billig klon-pakke med 10/100Mbit netkort og en 5 ports switch.
>
> Vil en hub være bedre til mit formål, eller hur?

Jeg kan ikke se hvad fordelen skulle være i at skifte fra en
switch til en hub. Switchen er alt andet lige langt mere fleksibel
end en hub, du kan koble udstyr med langsommere netkort til uden
at sinke hele netværket og du får mulighed for at køre full duplex
(det mener jeg ikke man kan på en hub). Ulempen ved en switch er
prisen, men efterhånden er det ikke mange kroner der skiller..

En ting der måske har relevans er larmen? Switche har oftest
indbygget blæser, mens det er nemmere at finde en hub der er
blæserløs. Hvis udstyret skal stå i dagligstuen kan jeg med det
samme fraråde sådan en 3com Officeconnect som jeg har - den ser
fin ud på billeder, men den larmer som en jetjager. Der findes dog
lydløse switche, min kammerat fandt en i 500 kroners klassen, men
8 porte (mener jeg) og den siger ikke et pluk. Hvis det har
interesse kan jeg høre ham hvad det er den hedder..

> + Jeg har læst lidt om autosensing i gruppen, men når hele netværket
> er 100Mbit, burde det vel køre 100Mbit hele tiden?

Jep. Alternativt kan du jo låse netkortene til 100 mbit, så er der
ikke noget at rafle om..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-04-03 15:26

Thomas Strandtoft wrote:

> [...]
> 8 porte (mener jeg) og den siger ikke et pluk. Hvis det har
> interesse kan jeg høre ham hvad det er den hedder..

Opfølgning, det er en Surecom ep808x, den står til 289,- på
www.edbpriser.dk

--
Hygge..
Thomas

Fra : Mads Bahrt

Dato : 25-04-03 16:04

Thomas Strandtoft wrote:
> Jep. Alternativt kan du jo låse netkortene til 100 mbit, så er der
> ikke noget at rafle om..

Du bør ikke "låse" hastigheden på et netkort med mindre du kan gøre det
i begge ender af kablet - altså både på switch og computer.

http://www.net-faq.dk/faq.pl?get=autonegot

MVH
Mads

Fra : Atcox

Dato : 25-04-03 22:07

> Du bør ikke "låse" hastigheden på et netkort med mindre du kan gøre det
> i begge ender af kablet - altså både på switch og computer.

Og hvordan gør man så det på en switch?
Det jeg havde tænkt på at anskaffe mig var noget billigt 'skrammel' som
dette
http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=nk-12-2

Fra : Brian R. Jensen

Dato : 26-04-03 09:57

"Atcox" <aatcox@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Og hvordan gør man så det på en switch?

Det kommer an på switchen, men hvorfor vil du gøre det?
Sæt den til autonegot, så får du den bedst opnåelige hastighed.

> Det jeg havde tænkt på at anskaffe mig var noget billigt 'skrammel' som
> dette
> http://www.bj-trading.dk/dk/info.asp?varenr=nk-12-2

På switche i den prisklasse kan du ikke styre hastigheden på portene.

hth
/Brian

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 25-04-03 16:27

> En ting der måske har relevans er larmen? Switche har oftest
> indbygget blæser, mens det er nemmere at finde en hub der er
> blæserløs.

Ahhhh man skal vist se sig rigtig godt om efter en 4/8 ports switch til
hjemmebrug med indbygget blæser - hvis vi stadig skrev 1995 havde jeg dog
nok givet dig ret :)

Fra : Thomas Strandtoft

Dato : 25-04-03 20:31

"Uffe S. Callesen" wrote:

> Ahhhh man skal vist se sig rigtig godt om efter en 4/8 ports switch til
> hjemmebrug med indbygget blæser - hvis vi stadig skrev 1995 havde jeg dog
> nok givet dig ret :)

Okay, det er jo en glædelig udvikling..

--
Hygge..
Thomas

Fra : Lars Hessellund

Dato : 26-04-03 09:22

"Thomas Strandtoft" <thomas.strandtoft@anderledes.dk> wrote in message
> [...]

> (det mener jeg ikke man kan på en hub). Ulempen ved en switch er
> prisen, men efterhånden er det ikke mange kroner der skiller..

Jo, du kan sagtens kører full duplex på en hub - men det er naturligvis en
del langsommere end med en switch.
Og ét netkort el. anden enhed tilkoblet HUB´en, f.eks. et ADSL-modem, kan
sætte hastigheden ned på 10 Mb/s på hele netværket.
Som du nævner er der ingen grund overhovedt til at bruge en HUB:
--
Med Venlig Hilsen
---

Sgt. Hartman: There is no racial bigotry here. I do not look down on
niggers, kikes, wops or greasers. Here, you are all equally worthless.

Fra : Asbjorn Hojmark

Dato : 26-04-03 18:30

On Sat, 26 Apr 2003 10:21:49 +0200, "Lars Hessellund"
<GONE@GONE.dk> wrote:

> Jo, du kan sagtens kører full duplex på en hub

Nej, det kan man ikke. En hub er per definition et shared medie,
og kræver, at man køre halv duplex.

-A
Links : http://www.hojmark.net/
FAQ : http://www.net-faq.dk/

Fra : Lars Hessellund

Dato : 29-04-03 07:54

"Asbjorn Hojmark" <Asbjorn@Hojmark.ORG> wrote in message

> Nej, det kan man ikke. En hub er per definition et shared medie,
> og kræver, at man køre halv duplex.

Ja, du har naturligvis ret... tænkte på en switching hub, hvilket nok ikke
kan betragtes som en Hub i traditionel forstand...
Var lidt hurtig...
/Lars