Fjerne atributter fra <p>
Fra : Mr. Smith

Dato : 24-04-03 19:38

Hej!

Burde jeg ikke kunne fjerne <p> taggets sædvanlige attributter via css? Jeg
har behov for at markere noget tekst, men har allerede én id og én class
tilknyttet denne tekst.

Jeg har forsøgt med

..boks p {
margin: 0px;
}

Det virkede første gang, men efter at have tilføjet det "modificerede" <p>
tag alle relevante steder virker det ikke mere. Det er <p> taggets store
mellemrum jeg ønsker fjernet.

// smith

Fra : Leonard

Dato : 24-04-03 20:27

"Mr. Smith" <no@email.43rf> wrote:

>Burde jeg ikke kunne fjerne <p> taggets sædvanlige attributter via css? Jeg
>har behov for at markere noget tekst, men har allerede én id og én class
>tilknyttet denne tekst.

style, der bestemmer span-taggets stil.
--
med venlig hilsen
Leonard - http://leonard.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 20:35

Mr. Smith skrev:

> Burde jeg ikke kunne fjerne <p> taggets sædvanlige attributter
> via css?

Fjerne dem er måske så meget sagt, men du kan til enhver tid ændre
css-værdierne for et p-element.

> Jeg har behov for at markere noget tekst, men har
> allerede én id og én class tilknyttet denne tekst.

Du kan godt have flere klasser tilknyttet en html-kode:

"bar" og "baz" samt id-værdien "foo"</p>

> [...]
> "modificerede" <p> tag alle relevante steder virker det ikke
> mere. Det er <p> taggets store mellemrum jeg ønsker fjernet.

Jeg ved ikke lige hvad du mener med det modificerede p-element -
kan du give et link til siden?
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mr. Smith

Dato : 25-04-03 08:44

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote

> Jeg ved ikke lige hvad du mener med det modificerede p-element -
> kan du give et link til siden?

http://dusted.homepage.dk/testcenter.htm

Det jeg helt nøjagtigt ønsker, er at indholdet i de forskellige bokse skal
ligge umiddelbart under boksenes overskrifter (har forsøgt med
vertical-align: top), samtidigt med at der skal være en padding på ca. 4 px.
Hvis jeg sætter padding på .boks (som styrer boksenes udseende) påvirker det
også .boks h3 som er boksenes overskrifter. Og det er ikke meningen og ser
grimt ud...

Jeg forsøgte at ligge indholdet i et <p></p> tag hvor jeg havde forsøgt at
ændre på padding og margin så <p>'ets mellemrum før og efter afsnit blev
fjernet - men uden held.

På forhånd tak!!

// smith

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 25-04-03 09:03

"Mr. Smith" <no@email.43rf> skrev :

>http://dusted.homepage.dk/testcenter.htm

Noget helt andet (jeg har desværre ikke tid til at se på
problemet nu), i din css, bruger du
font-color: #FFFFFF;

Det er ikke noget, der hedder, det hedder blot color.

Og har du set din side i andet end IE?

Det kan stærkt anbefales, da den ikke ser ud som du sikkert har
forestillet dig, hverken i Mozilla 1.3 eller Opera 7.10.

Fra : Mr. Smith

Dato : 25-04-03 09:27

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote
> Det er ikke noget, der hedder, det hedder blot color.

- Det fandt jeg ud af, jeg kunne ikke få skriften til at ændre farve, så jeg
prøvede med "color:" i stedet.

> Og har du set din side i andet end IE?

- Nej, jeg tænkte at jeg først ville finde ud af hvordan det endelige design
skal se ud, og derefter tilpasse til diverse browsere. Det er sgu et stort
arbejde...

// smith

Fra : Mr. Smith

Dato : 25-04-03 09:30

"Knud Gert Ellentoft" <knudgert@mail.tele.dk> wrote
> Og har du set din side i andet end IE?

- Har lige set siden i Opera 7.0. Det ser da helt galt ud....

// smith

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-03 09:03

Mr. Smith skrev:

> Det jeg helt nøjagtigt ønsker, er at indholdet i de
> forskellige bokse skal ligge umiddelbart under boksenes
> overskrifter (har forsøgt med vertical-align: top), samtidigt
> med at der skal være en padding på ca. 4 px.

Kender du browseren Mozillas DOM-inspector? Ellers kan den varmt
anbefales.

I min browser er der en default margin-bottom på 1em på h3-
elementet. Den kan du omdefinere - fx til 0.

> Jeg forsøgte at ligge indholdet i et <p></p> tag hvor jeg
> havde forsøgt at ændre på padding og margin så <p>'ets
> mellemrum før og efter afsnit blev fjernet - men uden held.

Det er fordi mellemrummet hører til det foregående element - h3.
Det er meget let at se med Dom-inspector'en.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Mr. Smith

Dato : 25-04-03 09:49

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jens@gyros.invalid> wrote
> Kender du browseren Mozillas DOM-inspector? Ellers kan den varmt
> anbefales.

- Har lige hentet Mozilla, men skal lige sætte mig ind i DOM-inspectoren
først.

> I min browser er der en default margin-bottom på 1em på h3-
> elementet. Den kan du omdefinere - fx til 0.

- Jeps, det hjalp at sætte h3-elementets margin-bottom til 0px.
Tak.

// smith

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-03 10:07

Mr. Smith skrev:

> - Nej, jeg tænkte at jeg først ville finde ud af hvordan det
> endelige design skal se ud, og derefter tilpasse til diverse
> browsere. Det er sgu et stort arbejde...

Det er noget lettere at tjekke layoutet i forskellige browsere
løbende.

Jeg vil også anbefale at benytte en standardsættende
doctypeerklæring - fx

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.0 Transitional//EN"
"http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">

Se mere om doctype switching her:
<http://gutfeldt.ch/matthias/articles/doctypeswitch.html>

Løbende validering af HTML og CSS er også en god ting(tm).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Stig Nygaard

Dato : 24-04-03 21:17

Hej

Mr. Smith wrote:
> Jeg har forsøgt med
> .boks p {
> margin: 0px;
> }

Nu har jeg ikke set din html-kode, så præcis hvad du prøver ved jeg
ikke, men måske vil der være mere idé i at sætte klassen direkte på
p-elementet:

p.boks { margin: 0px }

Du kan i øvrigt sagtens have flere klasser på et element.

--
Mvh. Stig
stig[at]rockland[dot]dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-03 23:17

"Mr. Smith" <no@email.43rf> skrev
> [...]
> tag alle relevante steder virker det ikke mere. Det er <p> taggets store

Du kan vel lave det helt simpelt:

p{
margin-top:3px;
margin-bottom:3px;
}

Så behøver du ikke en masse klasser på dine <p>'er.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin