Rebooter autmatisk
Fra : Kenneth Bon

Dato : 25-04-03 09:03

Jeg har et problem... min maskine rebooter sig selv automatisk inden den når
ind i windows-delen. Og gør den ikke det - så går den i sort.

Hvis den rebooter sig selv - så går den glat igennem 2. gang uden problemer.
Hvis den går i sort - trykker jeg reset og den går igennem uden problemer.

Først troede jeg det var Windows2000 den var gal med - da jeg v. hj. af en
windows reparation kunne undgå problemet i et par dage (hvorefter det
begyndte igen).

Men nu har jeg skiftet til XP - og første dag kørte den fint - idag har jeg
sq samme problem igen...

Det hele er sket efter jeg skiftede bundkort og CPU. Jeg skiftede dog til
samme mærke og model i bundkort - ECS K7S5A - bare nyt (endda samme
Bios-version) - og CPU gik jeg fra 2000 -> 1700 XP (og før 2000 kørte jeg
også 1700 xp).

Endelig har jeg sat mig GF3 ti200 med Zalman passiv køling på igen...

Men hvor skal jeg starte - hvad kan dette mærkelige problem være? Noget
siger mig jo at det er cpu, bundkort eller grafikkort - men de er jo ikke
defekte som sådan - den laver bare det der gøgl i opstarten... kører med 512
kingston ddr 2100 ram btw.

/Kenneth

Fra : Mikael Nørrelund And~

Dato : 25-04-03 10:14

Kenneth Bon wrote:
> Jeg har et problem... min maskine rebooter sig selv
> automatisk inden den når ind i windows-delen. Og
> gør den ikke det - så går den i sort.

Windows XP genstarter automatisk, som standard,
ved fejl. Dette kan slåes fra således:

Kontrolpanel -> System -> Avanceret -> Indstillinger for
Start og Genoprettelse -> Fjern fluebenet i "Genstart automatisk".

Hvad siger logbogen efter sådan en genstart?
"Kontrolpanel -> Administration -> Logbog og se
så under System."

> [...]
> - ECS K7S5A - bare nyt (endda samme Bios-version)
> - og CPU gik jeg fra 2000 -> 1700 XP (og før 2000

Har du testet ram og harddiske?
RAM: www.memtest86.com
HDD: Producentens hjemmeside, se efter et diagnosticerings-
værktøj.

> Endelig har jeg sat mig GF3 ti200 med Zalman passiv
> køling på igen...

Måske et driver problem?
- Prøv at brug den nyeste, en WHQL certificeret eller
helt at fjerne den du har.

--
Mvh.
Mikael Nørrelund Andersen

Fjern 'removespamfilter' ved svar til email.

Fra : Kenneth Bon

Dato : 25-04-03 10:31

"Mikael Nørrelund Andersen" <noerrelund@removespamfilterpc.dk> wrote in
message news:3ea8fc54$0$143$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

[klip]

> Hvad siger logbogen efter sådan en genstart?
> "Kontrolpanel -> Administration -> Logbog og se
> så under System."

Ingen fejl-logs. Kun ren rutine-logs med ting der er startet osv.

> Har du testet ram og harddiske?
> RAM: www.memtest86.com
> HDD: Producentens hjemmeside, se efter et diagnosticerings-
> værktøj.

Ja - rammen er blevet testet og fungerer fint - ligeså harddisken.

> Måske et driver problem?
> - Prøv at brug den nyeste, en WHQL certificeret eller
> helt at fjerne den du har.

Jeg har prøvet forskellige drivere til grafikkortet - både under XP og
2000 - og fejlen opstod ved brug af flere forskellige drivere.

Automatisk genstart er nu slået fra.

/Kenneth

Fra : Thomas Iversen

Dato : 25-04-03 10:35

> Ja - rammen er blevet testet og fungerer fint - ligeså harddisken.

I det bundkort? Med den PSU?

> Jeg har prøvet forskellige drivere til grafikkortet - både under XP og
> 2000 - og fejlen opstod ved brug af flere forskellige drivere.

Prøv et andet grafikkort. Tag 1 ting ad gangen. Først tjekker du at
rammen er ok (memtest86.org), så tjekker du at cpuen kan klare fuld
load (google efter burnk7 eller k7burn, kan ikke lige huske
det). Derefter et nyt/andet gfx kort.

Når alt det er sagt, så _kan_ det jo også bare være, at du har fået et
defekt s5a board

Mvh Thomas, Vanløse

Fra : Kenneth Bon

Dato : 25-04-03 10:54

"Thomas Iversen" <zensonic@zensonic.dk> wrote in message

> [...]
> det). Derefter et nyt/andet gfx kort.
>
> Når alt det er sagt, så _kan_ det jo også bare være, at du har fået et

Det er jo meget godt med alle de tests - men de dele der ikke er udskiftet
er blevet testet før jeg satte nye dele i. Ergo må det være gfxkort, cpu
eller bundkort, der af den ene eller anden grund ikke fungerer ret godt.

Men ligefrem defekt er det vel ikke, når det på 2. boot kører fint?

Men jeg må prøve grafikkortet først - og så bare prøve mig frem - det er
bare et kæmpe arbejde for at finde så lille og dog så træls en fejl :(

/Kenneth

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 25-04-03 11:17

Jeg tror det er i Bios ?
2 bundkort har sjældent samme fejl fra nyt.
Står alt som det skal i Bios.
Eller sæt den til at boote fra HD først.
OBS Nu sidder der ikke en diskete i dit drev og den er sat til at boote fra
diskettedrev ?

Klip

Fra : Kenneth Bon

Dato : 25-04-03 11:26

"Allan H. Bruhn" <allan.bruhn@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> Eller sæt den til at boote fra HD først.
> OBS Nu sidder der ikke en diskete i dit drev og den er sat til at boote

Høh? Den booter jo fra harddisk - hvor skulle den ellers boote fra for at
komme ind i Windows :)

Nej der sidder ingen diskette - og bios står som jeg mener den bør stå - men
måske jeg skulle nulstille den og prøve forfra...

/Kenneth

Fra : KeNzO

Dato : 25-04-03 15:59

kan du komme i windows i fejlsikret tilstand (tryk f8) ?

Fra : Kenneth Bon

Dato : 26-04-03 08:14

"KeNzO" <kenzo21@sol.dk> wrote in message
> kan du komme i windows i fejlsikret tilstand (tryk f8) ?

Ja - uden problemer. Som jeg skrev så laver den jo kun fejlen 1. gang - 2.
gang kører den fint igennem og maskinen fungerer optimalt. Det er kun første
gang, jeg tænder den efter den har været slukket noget tid...

/Kenneth

Fra : Allan H. Bruhn

Dato : 25-04-03 17:01

> Høh? Den booter jo fra harddisk - hvor skulle den ellers boote fra for at
> komme ind i Windows :)

Mange Bioser booter fra Diskdrev først !
Det skal den også hvis du skal lægge ny bios i feks.

Sidder der så en disk i kan pcén stå og hænge og prøve at
læse disketten før den begynder at hente fra hdén.

KLIP

Fra : per alm

Dato : 25-04-03 17:22

Jeg har en pc-er der opførte sig på samme måde.
Problemet løste sig da jeg købte en større strømforsyning(fra 230w-til-300w)
Per

Fra : Kenneth Bon

Dato : 26-04-03 08:15

"per alm" <peralm@post.tdcadsl.dk> wrote in message
> Jeg har en pc-er der opførte sig på samme måde.
> Problemet løste sig da jeg købte en større strømforsyning(fra
230w-til-300w)
> Per

Ja - måske - men jeg kan ikke rigtig se, hvorfor min PSU skulle kræve mere
end den kan levere pt (300w) - især ikke når systemet har kørt fint med 2000
xp cpu - og nu kun kører 1700 xp cpu?

/Kenneth