Nogle rygter m.h.t. Athlon MP og nye chips~
Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 24-04-03 23:29

Hej!

Lige nogle Athlon MP & chipset spørgsmål.

Jeg skal bruge et bundkort med specs der lang hen ad vejen matcher Tyan
Thunder K7X Pro (S2469), d.v.s. onboard SCSI, dobbelt onboard LAN gerne med
gigabit ethernet, onboard AGP og både 32 bit og 64 bit PCI.
Principielt er der også Xeon boards der matcher, men prismæssigt løber en
Xeon løsning op i en del flere penge, og jeg vil helst holde mig til en
value løsning.

Spørgsmålet er så bare m.h.t. CPU'er og FSB. 760MPX som det er nu kører max.
266 FSB, mens den hurtigste Athlon MP kan køre 333 og Athlon XP formentlig
snart kører 400.
Er der nogle rygter eller facts om hvorvidt der overhovedet kommer noget
efter 760 MPX så man kan forvente nye og hurtigere Athlon MPs og/eller evt.
K7X Pro eller tilsvarende med 333 eller 400 FSB ? ...eller forventes det at
AMD og andre kun har Opteron & Athlon 64 i hovedet fremover og derfor vil
lade Athlon MP uddø med 760 MPX værende sidste chipsæt ?.
760 MPX halter jo også lidt m.h.t. USB, SATA & Firewire i forhold til f.eks.
nForce, selvom det ikke lige er de features jeg savner.

.....og hvor stor er forskellen reelt mellem 266 & 333 FSB ? (det skal bruges
til SMP velegnede CPU intensive beregninger der ikke er voldsomt memory
intensive).

Dernæst : Der findes jo 2 forskellige Athlon MP 2600. Den ene med 266 FSB og
den anden med 333, men da 760 MPX kun kan 266 formoder jeg at man er nødt
til at køre den på 333 som 266. Hilken af de 2 er så hurtigst (og er den med
333 overhovedet kompatibel med et 760 MPX board ?). Så vidt jeg husker er
forskellen på de 2 blot at den ene kører lidt hurtigere internt men med
langsommere FSB, mens den anden er lidt langsommere internt men med
hurtigere FSB.
I og med at man er tvunget til 266 FSB formoder jeg at den gamle (der er
hurtigere internt) muligvis er hurtigst (hvis der altså ikke er anden
forskel på de 2).

/Jesper

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-04-03 02:48

Jesper Frank Nemholt <jfn@dassic.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:b89oa9$50g$1@sunsite.dk...
> [...]
med
> gigabit ethernet, onboard AGP og både 32 bit og 64 bit PCI.

Med Onboard SCSI-controler er der kun Tyan Thunder K7 og K7X boardet.
SVJV er der ingen boards til dual AMD, der har onboard VGA.
Alle de andre boards står helt barebone med undtagelse af Gigabyte,
Chaintech og MSI boardene, der har forskellige features så som onboard lyd,
LAN og RAIDcontroller (IDE - Gigabyte)
Iwill MPX2 har et højt ry for stabillitet og tweaking, men man skal finde en
måde at sikre strømstikket til boardet, hvis man vælger at bruge ATX-PSU.
Jeg har lige fået ødelagt PSU, board og ram pga, át stikket gled fra
hinanden.

> [...]
max.
> 266 FSB, mens den hurtigste Athlon MP kan køre 333 og Athlon XP formentlig

Den oplysning har du fundet på EDB-priser!
Jeg er sikker på at det er en fejl, at der vises en FSB 333 MP 2600+

> [...]
f.eks.
> nForce, selvom det ikke lige er de features jeg savner.

Jeg tvivler på, at der overhovedet komer et nyere chipset til Athlon MP
X86/32

> [...]
> I og med at man er tvunget til 266 FSB formoder jeg at den gamle (der er
> hurtigere internt) muligvis er hurtigst (hvis der altså ikke er anden

Som sagt er jeg overbevist om at det er en fejl.
Jeg har selv studset over oplysningen og ledt efter en bekræftigelse,
hvilket jeg ikke har fundet.

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 27-04-03 02:53

> [...]
f.eks.
> nForce, selvom det ikke lige er de features jeg savner.

Fandt lige denher artikel på nettet:
http://www.theinquirer.net/?article=7109

--
Jesper Nielsen
aka

Fra : Jesper Frank Nemholt

Dato : 27-04-03 13:47

"Frodo Nifinger" <jni@tdcadsl.dk> wrote in message
> Jesper Frank Nemholt <jfn@dassic.com> skrev i en
> [...]

Jep, har set den.
Ved nærmere omtanke tror jeg du har ret i at den Athlon MP med 333 FSB på
edbpriser er en fejl da der ikke rigtig er logik i at sende sådan en på
markedet uden at have et chipsæt der understøtter den....men sjovt nok er
det jo netop ved 2600 at Athlon XP skifter til 333.

Istedet har jeg tænkt på :

http://www.tyan.com.tw/products/html/trinityi875p_spec.html

Det er et P4 board baseret på det nye 875P chipsæt (dual DDR400) og kommer
med gigabit baseret på Intels CSA interface hvilket gør at mit krav til 64
bit slots ikke er så stort.
Der mangler SCSI, så SCSI løsningen bliver en normal 32 bit adapter, men det
er kun til 2 diske i mirror, så det betyder ikke alverden.

Maskinen skal bruges til Cubase SX (musik program) som fungerer godt med
SMP, men efter at have kigget lidt på desktop performance testen af Athlon,
P4 & Opteron hos Anandtec, specielt media encoding som er meget lig Cubase
SX, så peger tingene i retning af en hurtig single CPU P4 løsning fremfor
dual Athlon. Med mindre at der altså kommer et dual Athlon MP chipsæt med
dual DDR-400 & nye Athlon MP CPU'er.

/Jesper