Produktion af citronsyre vha. aspergillus ~
Fra : Henrik Skov Midtiby

Dato : 24-04-03 13:31

I teknikfaget Proces arbejder jeg med fremstilling af citronsyre ved
dyrkning af skimmelsvampen Aspergillus Niger (AN). I den forbindelse skal
jeg bl.a. beskrive skimmelsvampen og hvordan den danner citronsyre.

Spørgsmålet er hvilke respirations processer som AN har mulighed for at
anvende, samt under hvilke betingelser de finder sted.

De processer jeg har kendskab til er følgende:

Ægte gæring (er ikke sikker på om AN kan dette):
C6H12O6 --> 2C2H5OH + 2CO2

Iltningsgæring_1:
3O2 + 2C6H12O6 --> 2 C6H8O7 + 4H2O

Iltningsgæring_2:
C6H12O6 --> C6H8O7

Ånding:
6O2 + C6H12O6 --> 6CO2 + 6H2O

Jeg har en ide om at iltningsgæringen kun finder sted under bestemte forhold
(pH under x ...), hvis disse forhold ikke er opfyldt anvendes almindelig
ånding, men det er kun gætterier og jeg kan ikke underbygge det.

Henrik Midtiby

Fra : Jeppe Madsen

Dato : 24-04-03 13:55

Henrik Skov Midtiby wrote:

> [...]
>(pH under x ...), hvis disse forhold ikke er opfyldt anvendes almindelig
>ånding, men det er kun gætterier og jeg kan ikke underbygge det.

google: "Aspergillus Niger" "citric acid"
ca 1570 hit - do you feel lucky?

Fra : Henrik Skov Midtiby

Dato : 24-04-03 14:17

> google: "Aspergillus Niger" "citric acid" ca 1570 hit - do you feel lucky?
Har undersøgt en del sider fundet af google og endnu ikke fundet et
fornuftigt svar ...

Jeg har bl.a. brugt forskellige kombinationer af
Aspergillus Niger
Citric acid
fermentor
citronsyre
fermentering   // navnet på den proces citronsyre typisk fremstilles ved ...
.... samt noget andet jeg ikke lige kan huske (har ledt i en par uger
efterhånden...)

Fra : Jackie

Dato : 24-04-03 16:38

"Henrik Skov Midtiby" <kirneh@smartin.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (pH under x ...), hvis disse forhold ikke er opfyldt anvendes almindelig
> ånding, men det er kun gætterier og jeg kan ikke underbygge det.

Har du prøvet at søge på kemiske og mikrobiologiske databaser på f.eks.
CD-Rom, eller bl.a. Web of Science (Din institution må have adgang). Jeg vil
tro at der findes bunkevis af videnskabelige artikler om dit emne, hvis det
er en velkendt proces. Må kunne undersøges med radioaktivt C14.
Nu ved jeg ikke hvor du bor, og hvilken skole, som du skal lave flg. projekt
på, men jeg ved at alle store universitetbiblioteker har disse databser, og
så er det ellers bare at gå i gang med litteratursøgningen.
Din proces skal jo underbygges med litteratur, hvis det er et projekt, som
skal have videnskabelig betydning.

God fornøjelse
Jackie

Fra : Henrik Skov Midtiby

Dato : 24-04-03 21:44

> Har du prøvet at søge på kemiske og mikrobiologiske databaser på
> f.eks. CD-Rom, eller bl.a. Web of Science (Din institution må have
> adgang).
Det har jeg endnu ikke prøvet ...
Jeg snakker med min lærer om det i morgen ...

> Jeg vil tro at der findes bunkevis af videnskabelige artikler om dit
> emne, hvis det er en velkendt proces.
Jeg er stødt ind i meget i min informationssøgning, bl.a. bogen Studier
over syreproduktion fra skimmelsvampen Aspergillus Niger af L. J. Okholm:

> [...]

> projekt på, men jeg ved at alle store universitetbiblioteker har disse
> databser, og så er det ellers bare at gå i gang med
Ang. projektet så er det et teknikfags projekt i faget Proces og
levnedsmiddel. Det er meningen at faget skal lære os den
"naturvidenskabelige metode" med hvordan man håndterer viden og
dokumenterer hvad og hvordan man har lavet et bestemt produkt. Omfanget af
projektet: På skolen har vi ca. 100 timer til laboratoriearbejde og
rapportskrivning (selve rapporten skal gerne være mellem 15 og 30
normalsider).

> Din proces skal jo underbygges med litteratur, hvis det er et projekt,
> som skal have videnskabelig betydning.
Det får det næppe

> God fornøjelse
> Jackie
Takker for hintet!
Henrik Midtiby

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-03 05:18

"Henrik Skov Midtiby" <kirneh@smartin.dk> wrote in message
> [...]
> (pH under x ...), hvis disse forhold ikke er opfyldt anvendes almindelig
> ånding, men det er kun gætterier og jeg kan ikke underbygge det.

Citronsyre er (COOH).COH(COOH)COOH altså C4H4O7, ikke?

Mon ikke forskellige temperaturer og iltkoncentrationer kan give et utal af
omdannelser i den højtudviklede AN, dog ikke den næstsidste
"iltningsgæring_2" der ikke passer

Nogle biokemilærebøger har en flot foldeudoversigt om citronsyrecyklus i
pattedyrs mitochondrier m.m. - der er sikkert en masse af delprocesser
derfor, som går igen i AN

Som så ofte er vor viden vel toppen af et isbjerg - men her er der håb om at
skatteyderne får noget for pengene, ved at man graver i den spændende
organiske kemi, som tyskerne på Bismarcks tid højtudviklede og skabte
profitabel begejstring for - plaststoffer er vel den største velsignelse

Fra : Henrik Skov Midtiby

Dato : 25-04-03 06:57

> Citronsyre er (COOH).COH(COOH)COOH altså C4H4O7, ikke?
Ikke i følge Teoretisk Mikrobiologi, den siger C6H8O7 med følgende
strukturformel:

CH2-COOH

HO - C - COOH

CH2-COOH

> Mon ikke forskellige temperaturer og iltkoncentrationer kan give et utal
> af omdannelser i den højtudviklede AN, dog ikke den næstsidste
> "iltningsgæring_2" der ikke passer.
Ups. Fik ikke skrevet det hele ind ... Den rigtige kommer her ...
3C6H12O6 + 9O2 --> 2C6H8O7 + 6CO2 + 10H2O
(hentet fra Teoretisk Mikrobiologi s. 61)

> Nogle biokemilærebøger har en flot foldeudoversigt om citronsyrecyklus i
> pattedyrs mitochondrier m.m. - der er sikkert en masse af delprocesser
> derfor, som går igen i AN
Det skal undersøges ...

Fra : Bo Warming

Dato : 25-04-03 10:07

> Ikke i følge Teoretisk Mikrobiologi, den siger C6H8O7 med følgende
> strukturformel:
>
> CH2-COOH
> |

> HO - C - COOH
> |

> CH2-COOH

Hvad er så trivial navnet for den endnu enklere hydroxy-tricarboxylsyre, der
ikke har CH2 grupper?

Fra : Torben Simonsen

Dato : 25-04-03 13:37

"Bo Warming" <XUMPEYFQNLVX@spammotel.com> writes:

> "Henrik Skov Midtiby" <kirneh@smartin.dk> wrote in message

> Hvad er så trivial navnet for den endnu enklere hydroxy-tricarboxylsyre, der
> ikke har CH2 grupper?

Den findes ikke ifølge indekset i min udgave af gummibiblen. Det tætteste
man kommer molekylformlen C4H4O7 er C4H4O6 (trans-2,3-hydroxy-2-butendisyre).

Måske kan en sådan forbindelse slet ikke dannes? Det ville trods alt
kræve, at man maser de tre carboxylgrupper meget tæt sammen omkring
det centrale C-atom.

--
-- Torben.