Beneteau First eller X-yacht
Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 24-04-03 13:28

Hej NG,

Jeg går og overvejer om jeg på et tidspunkt skulle sadle om til sejl igen.
Men denne gang skal det være en familie-kapsejler.
Jeg har set mig meget lun på First's sejlegenskaber og har hørt at X-yachts
skulle (kunne) sejle(s) på samme måde. Det er 15år siden jeg sidst har
sejlet med sejl, så jeg har tænkt mig at hoppe på båd som gast til Onsdags
sejladserne i Korsør og så til næste år foralvor kikke på båd i prisklassen
omkring de 250-300000,-

Nogle båd forslag ?? inputs ?? any anything

Mvh
Leon Hulstrøm

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 24-04-03 15:48

"Leon Hulstrøm (4220)" <Leon@*NOSPAM*fourwinds.dk> wrote in message
> [...]
prisklassen
> omkring de 250-300000,-
>
> Nogle båd forslag ?? inputs ?? any anything

Mere nogle grundlæggende ting. Det er en god ide at hoppe på som gast,
specielt ved kapsejlads hvor bådene presses mere end til dagligt.

Jeg kender ikke rigtigt nogen af bådtyperne, men har du overvejet om din
families krav/evner/interesse passer til båden? Hvis de også er bidt af en
gal sejlbåd er der jo ingen problemer, men hvis ikke?

Jeg begyndte selv at se efter sejlbåd i sommers, og da hverken min kone
eller min søn på 3 1/2 havde nogen erfaring var det et krav at den skulle
kunne sejles singlehanded. Til gengæld skulle den nok ikke bruges til
længere ture, så plads under dæk var mindre vigtigt.

Vi prøvede en Langø 10m, (lang smal type, letdrevet og nem at manøvrere),
men efter en tur i en Dragonfly 800 trimaran med 14 knob i 7-8m/s syntes
kølbåde lidt uinteressante. Lad være med at prøve hvis ikke du vil fristes.

Desværre skete det sådan at vi ikke lige kunne binde de 150k+ vi skulle
slippe, så i denne omgang har vi fået en Wayfarer til Furesøen.

Måske er svaret at tage familien med en tur for at se hvad de siger?

mvh
Martin

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 25-04-03 00:00

<snip>
> Mere nogle grundlæggende ting. Det er en god ide at hoppe på som gast,
> specielt ved kapsejlads hvor bådene presses mere end til dagligt.

well... jeg skal ikke starte helt fra bunden af, hvis jeg skulle det så
havde jeg tager en tur med sejlerskolen. Det grundlæggende skal friskes op,
derud over vil jeg lærer at sejle med spiler og trimme større sejlbåd. Det
er jo ikke just en Laser 2.

> Jeg kender ikke rigtigt nogen af bådtyperne, men har du overvejet om din
> families krav/evner/interesse passer til båden? Hvis de også er bidt af en
> gal sejlbåd er der jo ingen problemer, men hvis ikke?

Det er de lidt hurtigere familiebåde, jeg går efter. Jeg syntes de lægger
bedre i vandet og så er jeg typen der godt kunne finde på at krydse frem for
at starte motoren.

> [...]
> kunne sejles singlehanded. Til gengæld skulle den nok ikke bruges til
> længere ture, så plads under dæk var mindre vigtigt.

Jeg skal heller ikke bruge en langtursbåd, dvs. at jeg ville at med
sikkerhed tage 3 ugers ferie i de danske farvande.

> [...]
> men efter en tur i en Dragonfly 800 trimaran med 14 knob i 7-8m/s syntes
> kølbåde lidt uinteressante. Lad være med at prøve hvis ikke du vil

Kan godt forstå at du er faldet for en multiskroget jeg har sejlet en
del hobbie

> Desværre skete det sådan at vi ikke lige kunne binde de 150k+ vi skulle
> slippe, så i denne omgang har vi fået en Wayfarer til Furesøen.
>
> Måske er svaret at tage familien med en tur for at se hvad de siger?

ja... det har jeg også tænkt mig... konen og vovse en tur på sø'en

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 25-04-03 09:26

> [...]
op,
> derud over vil jeg lærer at sejle med spiler og trimme større sejlbåd. Det

Min erfaring (jeg har mest sejlet jolle) er, at når først man får vænnet sig
til at beregne opskud kan en erfaren jollesejler sagtens håndtere en
mellemstor sejlbåd - alt sker langsommere.

Hvad jeg mente med at hoppe på var, at du får et godt indtryk af
sejlegenskaberne - ikke så meget at du skulle genoptrænes.

> [...]
> bedre i vandet og så er jeg typen der godt kunne finde på at krydse frem

Helt enig mht motor. Vær opmærksom på at de bredere bådtyper ofte kræver
mere familiemedvirken (og flere kræfter) end en smal båd af samme længde,
det var hvad jeg mente med familien.

Hvad koster en brugt Ylva?

> Jeg skal heller ikke bruge en langtursbåd, dvs. at jeg ville at med
> sikkerhed tage 3 ugers ferie i de danske farvande.

Som Langø 10m-manden sagde, han købte en 200.000 billigere båd og brugte
resten til restaurants-budget.

snip

> ja... det har jeg også tænkt mig... konen og vovse en tur på sø'en

God vind

Martin

Fra : Gitta Buch Johnsen

Dato : 25-04-03 17:37

Hej alle.Der er så mange både til salg,hvorfor så ikke spørge de
forhåbentlig flinke sælgere,om en prøvetur.

Med venlig hilsen ham Langømanden Keld Johnsen

Fra : Claus Tersgov

Dato : 24-04-03 22:08

> [...]
> sejladserne i Korsør og så til næste år foralvor kikke på båd i prisklassen

Jeg har ikke begreb om kapsejlads, så der kan jeg ikke udtale mig, men der en
anden ting, du også skal være opmærksom på, nemlig gensalgsværdi. Det er næppe
nogen hemmelighed, at kvaliteten i Beneteaus både kan være særdeles svingende,
de har ikke samme finish og gode, solide egenskaber, som eksempelsvis X-Yacht.
Det er dog blevet meget bedre inden for de sidste 5-6 år, hvilket er gældende
for de fleste franske både.

X-Yacht er desuden nok langt nemmere at komme af med, og jeg hørte forleden
dag, at X- Yacht selv opkøber en del af deres brugte både, hvis de er
interessante, fordi de er nemme at eksportere til udlandet. Der er ingen tvivl
om, at X - Yacht holder deres pris langt bedre end Beneteau.

Men der er også meget hurtige, se blot, hvor mange der sejler kapsejlads i en
X-Yacht. Jeg vil *gætte* på, at det er den største samlede klasse, der er næppe
nogen anden producent, der er repræsenteret så meget som X-yacht er i de
forskellige klasser.

Se evt. også på de forskellige resultatlister fra diverse kapsejladser. Der vil
du se, hvor meget X-Yacht gør sig gældende.

Claus

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 25-04-03 00:09

"Claus Tersgov" <clausnews@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
Der vil
> du se, hvor meget X-Yacht gør sig gældende.

Hej Claus,

Takker for input's.

Jeg er godt klar over at X-yachts er blevet en seriøs klassebåd, men jeg
syntes bare at de koster lige i overkanten. Man kan jo ikke sige at Beneteau
er en discount båd, jeg tror det drejer om at finde en der er blevet
vedligeholdt. Den store udfordring består nok i at finde en med komplet rig,
lange de fleste sejlbåde har desvære kun genua og storsejl. Men jeg har jo
tiden med mig og riglig af den til at finde et godt skiv, nu skal jeg først
have konen med på vandet.. så vi se have fremtiden bringer.

Go vind
Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 25-04-03 00:21

> [...]

> tiden med mig og riglig af den til at finde et godt skiv, nu skal jeg først
> have konen med på vandet.. så vi se have fremtiden bringer.

Prisen er naturligvis en indikator for kvaliteten. En anden ting er designet.
X-Yacht's både var i skrogdesign langt foran sine konkurenter da de kom frem.
Se bare, hvor godt f.eks. X-79 gør sig, selv om den er ved at have mange år på
bagen. Designet var utroligt nyskabende og det holder den dag i dag.

Der er næppe tvivl om, at ser du på en 20 år gammel Beneteau og en tilsvarende
X-Yacht er X-Yacht'en nok en del hurtigere i skroget.

Beneteau og Jeaneau (kan ikke stave det rigtigt) var i en del år at betragte
som discountbåde. Langt hovedparten blev designet og bygget til charter
markedet, og du vil finde mange af de to franske både på markedet, som er endog
temmelig nedslidte. Håndværket er bare ikke godt nok, slet ikke når man
sammenligner med den gode bådbygger tradition vi er kendt for herhjemme og ikke
mindst i sverige.

Claus

Fra : Per

Dato : 25-04-03 09:27

Hej Leon.
Du kan også overveje en Banner 33 racer eller en Elan 33. Begge er
forholdsvis hurtige og Bannere passer i hvert fald til dit pris-interval, og
er du lidt tolmodig kan du sikkert også finde en Elan der er til at betale.
Hvis du skal have mere fart, så er Luffe 37 sagen, men koster jo også
mere...

Du kan også bruge nogle aftener med at checke LYS -og DH-88 tal på
http://www.udkik.dk/yylist.jsp på forskellige modeller...

Er der ikke nogen der kender flere hurtige familiekapsejladsbåde til Leon?

/Per

Fra : Jakob Nielsen

Dato : 25-04-03 15:51

Hvad med en X-99...

Stor klasse
Hurtig: LYS 1,25
God plads og mange køjer
Diesel motor
Kan fås til den nævnte pris... bare ikke min

Man skal dog passe på de både som har sejlet hård kapsejlads... Men det
gælder vist de fleste.

Mvh. Jakob Nielsen
X-99 nr.228

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 27-04-03 08:21

Lystal... båden m2 sejl i forhold til vægt.

Feks. den First jeg havde kikket på har et lystal på 1.15, hvilket jo
bestemt ikke er dårligt.
Men i forhold til en Banner 33, Elan 33 mm... som også har lystal i dette
område.
Jeg kan da godt se at X-99 med 1.25 er noget hurtigere.

Er det sandt at man kan mærke 0.1 i forskel ?
hvordan skal man præcist fortolke lystal ? (hurtig op i fart, høj cruise
fart mm..) Bådens brede og længde spiller jo også ind, en slank båd skærer
feks bedre..

-Leon

Fra : Claus Tersgov

Dato : 27-04-03 14:28

"Leon Hulstrøm (4220)" <Leon@*NOSPAM*fourwinds.dk> skrev i en meddelelse

> Men i forhold til en Banner 33, Elan 33 mm... som også har lystal i dette
> område.

Vær opmærksom på Elan 33, det er en dejlig båd, men mig bekendt er det blot en
Elan 30, der har fået klistret en halvrund "badeplatform" på hækken. Skrog og
kahyt er nøjagtig ens.

Claus

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 25-04-03 23:29

Hej Per,

Banner og Elan ser også ud som nogle stabile både. Luffe ser rigtig fin ud,
men 37fod er måske lige i overkanten også selvom at fruen gerne så 37+ fod.
Jeg tror at omkring de 33fod ville værer en fin start for mig, men .. prisen
for de sidste 4 fod er jo igen heller ikke så slem. OG igen større båd =
større sejl, kraftigere udrustning, mere vedligeholdelse mm... og det koster
jo en halv jordomsejling *gg*
Der er da mange dejlige både derude og hvis jeg nu ikke skulle ha' Spiff
(min 4 benet ven) med,
så ville dækket ikke betyde så meget, men det gør det. Han skal kunne komme
rundt uden de store problemer, så den skal ikke værer "racer-smal".
Jeg ved godt at rullesejl er en ren bekvemlighed og mest er for
tursejlerne.. (intet ondt om det, jeg forstår dem godt) men er det næsten
ikke et must hvis man skal kunne sejle båden alene ?
Rulle grej koster jo hurtigt 2 knob.
Jeg har også gjort mig nogle tanker om kølen, personlig mener jeg at over
1.8m gør det svært at kunne i alle havne.
Så er der spørgsmålet om man vil have rat eller rorpind !
Jeg syntes jo mere man tænker over hvad man ville, jo mere rådvild bliver
man. Så måske skulle jeg gøre som Gitta skrev... "Hvis båden er til salg, så
gir' de også en tur" og så i løbet af sæsonen, finde ud af hvad jeg gerne
vil ha og kan få for mine surt opsparede skatteplaget danske kroner.
De 250-300k skulle indholde en komplet sejlklar båd med fuldrig/udstyr og
bådplads.

-Leon

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 26-04-03 13:14

> Rulle grej koster jo hurtigt 2 knob.

Gør det? Hvorfor ser man det så på så mange flerskrogsbåde, det er da
fartglade folk.

Eller er det bare nemmere at lave en god rullegenua år den skal være
fladere?

/Martin

Fra : Leon Hulstrøm \(4220~

Dato : 27-04-03 08:12

Jeg ved ikke om jeg er helt gal på den, men det tror jeg ikke.
Rullegenua eller ej skulle ikke gøre den store forskel, men hvis men har
rulle storsejl.
men der er sikkert også stor forskel om man har rullemast eller bom, det er
vel sådan at bommen kan rumme sejlpinde, hvor det kniber med masten. !!

Correct me im wrong

-Leon

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3eaa780d$0$7609$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...