hjælp til simpel ting..
Fra : sjales

Dato : 24-04-03 17:21

Hej

Jeg skal lige bruge lidt hjælp en, tror jeg, simpel ting.

På min side vil jeg gerne lave en menu som går igen i alle uderliggende
sider.
Jeg har ikke rammer men celler på min side, så hvordan får jeg lavet det ??

Jeg gider ikke side rette alle undersider´ne når der rettes lidt i menuen ..

Er der en simpel måde ??

Søren
Sjales.com

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-04-03 17:39

"sjales" <soj@dbs.dk> skrev :

>På min side vil jeg gerne lave en menu som går igen i alle uderliggende
>sider.
>Jeg har ikke rammer men celler på min side, så hvordan får jeg lavet det ?

Du kan bruge javascript, men det er ikke optimalt, bedre at bruge
noget serverside.

Ssi, php eller asp efter dine muligheder på dit webhotel.

Om ssi og asp står der noget på
http://www.html.dk/artikler/00001/

Om php
http://www.webcafe.dk/artikler/php/

Fra : Mikkel Z. Herold \(M~

Dato : 24-04-03 17:39

> På min side vil jeg gerne lave en menu som går igen i alle
> uderliggende sider.

Så skal du bruge en eller anden form for server-side teknik (f.eks. PHP, ASP
eller SSI). For at kunne gøre det kræver det, at den server, hvor din side
ligger understøtter (og tillader) dette.

Det kan også laves med javascript, men er vist ikke lige så effektivt (har
aldrig prøvet).

FUT: dk.edb.internet.webdesign.serverside (svar på dette indlæg havner i den
gruppe, hvor tråden fortsætter).

Mikkel

--
"And my sanity scans the horizon"
Sting - The Wild Wild Sea

http://www.mzh.dk

Fra : Per Rasmussen

Dato : 24-04-03 20:37

sjales wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:
> [...]
>
> Jeg gider ikke side rette alle undersider´ne når der rettes lidt i menuen ..

Jeg ved godt det ikke er populært at skrive det her, men du kunne jo f.eks.
vælge at bruge frames.

Per Rasmussen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-03 23:00

"Per Rasmussen" <post@8-hk.dk> skrev
> Jeg ved godt det ikke er populært at skrive det her, men du kunne jo
f.eks.
> vælge at bruge frames.

Hvorfor dog det, hvis det kan gøres med ssi?

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 25-04-03 06:54

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>"Per Rasmussen" <post@8-hk.dk> skrev

>f.eks.

>Hvorfor dog det, hvis det kan gøres med ssi?

Det kunne jo f.eks være, at man IKKE har adgang til SSI eller PHP/ASP,
hvor man kan gøre noget tilsvarende.

Bor man på et billigt webhotel eller har siderne liggende hos sin
internetudbyder, så er der sjældent adgang til den slags smarte
features, der gør livet lettere.

Det kunne så være et argument for at flytte

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-05-03 23:41

Jens Tønnesen <01-2003nospam@pressefoto.dk> skrev:

> Bor man på et billigt webhotel

Den slags kan normalt tilkøbes for en rimelig sum penge.

> eller har siderne liggende hos sin internetudbyder, så er der
> sjældent adgang til den slags smarte features, der gør livet lettere.

Hos get2net (gratis) er der mulighed for ssi.

> Det kunne så være et argument for at flytte

Det er folk ikke så tilbøjelige til, er min erfaring. Der skal meget
vægtige argumenter til før folk flytter deres elskede hjemmeside et
andet sted hen, bare for at gøre opdateringen lettere.

If it works, don't fix it!

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 01-05-03 23:47

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev
> Hos get2net (gratis) er der mulighed for ssi.

Men understøttelsen er ikke særlig god. Det virker ikke i Netscape og ved
forsøg på validering meldes fejl, selv om siderne er fejlfri.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-05-03 00:43

On Fri, 2 May 2003 00:47:26 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Men understøttelsen er ikke særlig god. Det virker ikke i Netscape og ved
>forsøg på validering meldes fejl, selv om siderne er fejlfri.

Hva'ba? SSI udføres vel på serveren, uden spor af serverside-kode, når
det vender tilbage til brugeren.

--
- Peter Brodersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-03 11:04

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev

> Hva'ba? SSI udføres vel på serveren, uden spor af serverside-kode, når
> det vender tilbage til brugeren.

Jeg må nøjes med at konstaterer, at jeg selv for kun lidt over 3 måneder
siden var tvunget til at flytte Hjemmesideskolen fra get2net til en anden
server, fordi det ikke var muligt at se siderne i Netscape (og sikkert
heller ikke Mozilla), hvis de var lavet med ssi og lå på get2net!

Indtil da var siderne lavet med frames, men det er ikke så hensigtsmæssigt
af flere grunde.

Endvidere kunne W3C ikke validere sider med extension shtml, når de lå på
get2net. På andre servere kunne de samme sider valideres uden problemer - og
uden at ændre så meget som et komma i kildekoden.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 02-05-03 11:23

Erik Ginnerskov skrev:

> [...]
> server, fordi det ikke var muligt at se siderne i Netscape (og sikkert
> heller ikke Mozilla), hvis de var lavet med ssi og lå på get2net!

Det lyder underligt. Men hvis du ikke har de gamle sider liggende er det jo
svært at undersøge.

> Endvidere kunne W3C ikke validere sider med extension shtml, når de lå på
> get2net.

Jeg har haft bøvl med at validere links på shtml-sider. Det viste sig at
være fordi HEAD-kommandoen ikke som standard er tilladt på shtml-filer.
Almindelig validering bør fungere fint.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 02-05-03 11:32

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@gyros.invalid> skrev

> Det lyder underligt. Men hvis du ikke har de gamle sider liggende er det
jo
> svært at undersøge.

De sider, der voldte problemer, eksisterer ikke længere. De blev kun
produceret til testbrug. Men de kan da rekonstrueres og lægges ud i løbet af
weekenden. Jeg kan ikke nå det nu.

> Jeg har haft bøvl med at validere links på shtml-sider. Det viste sig at
> være fordi HEAD-kommandoen ikke som standard er tilladt på shtml-filer.
> Almindelig validering bør fungere fint.

Det skal jeg umiddelbart ikke gøre mig klog på. Jeg konstaterede bare fakta:
De sider, som fra get2net slet ikke kunne valideres, fordi de blev sendt
forkert til validatoren fra get2net, kunne uden problemer valideres fra
anden server.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-03 17:23

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@gyros.invalid> skrev
> Det lyder underligt. Men hvis du ikke har de gamle sider liggende er det
jo
> svært at undersøge.

Siderne er nu genetableret på følgende adresser:

http://hjem.get2net.dk/egin/ssi-test/side1.shtml Her virker det i MSIE,
men ikke i NS, Moz og Opera.

www.hjemmesideskolen.dk/ssi-test/side1.shtml Her virker det i alle fire
browsere.

Alle filer på begge adresser er helt identiske!

Her må jeg erkende en lille erindringsforskydelse:
W3C kan ikke validere siderne på nogen server, hvorimod WDG uden problemer
validerer på begge servere.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 03-05-03 17:31

On Sat, 3 May 2003 18:23:16 +0200, "Erik Ginnerskov"
<egin@SPAMKILLoncable.dk> wrote:

>Siderne er nu genetableret på følgende adresser:
>
>http://hjem.get2net.dk/egin/ssi-test/side1.shtml Her virker det i MSIE,
>men ikke i NS, Moz og Opera.

Yep. Siden sendes med "Content-Type: text/plain". Det er en
konfigurationsfejl på Get2Nets webserver. Teknisk set burde det være
meget let for dem at rette, hvis man nævner det for dem, men jeg
kender selvfølgelig ikke kompleksiteten af deres setup.

>på
>Her må jeg erkende en lille erindringsforskydelse:
>W3C kan ikke validere siderne på nogen server, hvorimod WDG uden problemer
>validerer på begge servere.

W3C lader nu til at validere siden på Hjemmesideskolen uden problemer?
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.hjemmesideskolen.dk%2Fssi-test%2Fside1.shtml>

Ved Get2Net-siden siger den ganske rigtigt og præcist:
"Sorry, I am unable to validate this document because its content type
is text/plain, which is not currently supported by this service."

--
- Peter Brodersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 03-05-03 17:41

"Peter Brodersen" <usenet@ter.dk> skrev

> W3C lader nu til at validere siden på Hjemmesideskolen uden problemer?

> [...]

Jeg har nu ved at skrive linket til W3C nøjagtigt som du opnået, at siderne
også for mig validerer, når de ligger på hjemmesideskolen, men når de ligger
hos get2net, siger W3C stadig:

Fra : Peter Brodersen

Dato : 04-05-03 03:28

On Sat, 3 May 2003 18:41:04 +0200, "Erik Ginnerskov"
> [...]

>"Sorry, I am unable to validate this document because its content type
>is text/plain, which is not currently supported by this service."

Det er vist også det, jeg skriver? :)

Såvidt, jeg ku' se, skrev du blot i et tidligere indlæg: "W3C kan ikke
validere siderne på nogen server, hvorimod WDG uden problemer
validerer på begge servere.". Her kan den fint valideres fra
Hjemmesideskolen, men ikke på Get2Net (pga. Content-Type'n).

Så vi er på ingen måde uenige.

--
- Peter Brodersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-05-03 13:38

> [...]
> validerer på begge servere.". Her kan den fint valideres fra
> Hjemmesideskolen, men ikke på Get2Net (pga. Content-Type'n).

Det gav jeg heller ikke udtryk for. Jeg oplevede bare selv, at med den måde,
hvorpå jeg oprindeligt linkede til W3C's validator fik jeg også den
fejlmelding fra hjemmesideskole-adressen - men det problem forsvandt, da jeg
omskrev linket.

Mit oprindelige link:
<http://validator.w3.org/check?uri=http://www.hjemmesideskolen.dk/ssi-test/s
ide1.shtml>

Efter omskrivning:
<http://validator.w3.org/check?uri=http%3A%2F%2Fwww.hjemmesideskolen.dk%2Fss
i-test%2Fside1.shtml>

Måden, hvorpå jeg oprindeligt linkede til W3C, er den samme, som jeg bruger
på alle mine sider og det giver normalt ikke fejl.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 02-05-03 23:26

On Fri, 2 May 2003 12:04:02 +0200, "Erik Ginnerskov"
> [...]

>get2net. På andre servere kunne de samme sider valideres uden problemer - og
>uden at ændre så meget som et komma i kildekoden.

Hm - det kan tænkes, at serveren ikke sendte filen med
ikke viser siden som HTML, og at W3-validatoren ikke gider æde filen.

--
- Peter Brodersen