Special karaktere
Fra : Per Kristensen

Dato : 24-04-03 13:41

Hejsa

Har lavet en hjemme side til vores kattepension ( www.nyledhus. ) her har
jeg brug en skriftfont som indeholder katte, men har i dag hos en bekendt
opdaget at hos ham kommer der bogstaver frem, kan problemet løses ?

Per

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 13:52

Per Kristensen skrev:

> Har lavet en hjemme side til vores kattepension (
> www.nyledhus. ) her har jeg brug en skriftfont som indeholder
> katte, men har i dag hos en bekendt opdaget at hos ham kommer
> der bogstaver frem, kan problemet løses ?

Gem katte-tegnene som små billeder. Du kan - som du har opdaget -
ikke regne med at andre brugere har en speciel skrifttype. Der
findes en teknik der kan sende en font til en browser, men det
virker kun med Microsofts Internet Explorer (jeg er i øvrigt ikke
sikker på at det virker i alle udgaver).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 24-04-03 13:55

Jens Gyldenkærne Clausen skrev:

> [...]
> virker kun med Microsofts Internet Explorer (jeg er i øvrigt ikke
> sikker på at det virker i alle udgaver).

Argh... Jens vandt med eet minut ...
Endelig har jeg et guldkort, og så blir man overhalet af sådan en
tastaturgalopper...

Olav

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 14:03

Olav Noksagt skrev:

> Argh... Jens vandt med eet minut ...

Hæ - så skulle du se "kapløbet" i dag i dotnet-gruppen.

Her svarede jeg på et indlæg 18 sekunder før Jesper Stocholm kom
med et nærmest enslydende svar.

Men nu er det jo heldigvis ikke nogen konkurrence om at komme
først.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Olav Noksagt

Dato : 24-04-03 13:54

Per Kristensen skrev:

> Har lavet en hjemme side til vores kattepension ( www.nyledhus. ) her har
> jeg brug en skriftfont som indeholder katte, men har i dag hos en bekendt
> opdaget at hos ham kommer der bogstaver frem, kan problemet løses ?

Kan ikke løses tilfredsstillende.
Din webside er afhængigaf hvilke skrifter brugeren har installeret. Kun de
computere der har installeret katte-skriften vil få den at se.

Microsoft har en løsning hvor man medsender skriften - men du vil så miste
alle de brugere der ikke understøtter dette.

jeg kan se at det kun er to steder du har brugt de specielle tegn - så du
kan jo bare lave dem om til grafik og sætte dem på i stedet...

Olav

Fra : Ole Andersen

Dato : 24-04-03 13:57

Per Kristensen wrote:
> Har lavet en hjemme side til vores kattepension ( www.nyledhus. ) her har
> jeg brug en skriftfont som indeholder katte, men har i dag hos en bekendt
> opdaget at hos ham kommer der bogstaver frem, kan problemet løses ?

Han får bogstaver fordi han ikke har skrifttypen installeret.
Og så bliver det omstændeligt: I kunne tilbyde skrifttypen til download
fra jeres site?
Det kræver naturligvis at I kan få lov til at distribuere den - og så
bør I vel sørge for at have den i både PC- og Mac-udgave..

Nej - brug grafik i stedet.

--
Ole Andersen, Copenhagen, Denmark * http://palnatoke.net
The price of seeking to force our beliefs on others is that someday

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 24-04-03 17:52

Ole Andersen wrote:

> bør I vel sørge for at have den i både PC- og Mac-udgave..

Hvad med Linux brugere?

Der findes kun en rigtig løsning, og det er med grafik.

/kenne

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-04-03 21:14

Kenneth Kristensen <kenne@NOSPAM.control.auc.dk> wrote in

> Hvad med Linux brugere?

Det er muligt at bruge TTF (PC) fonte på en linux.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-03 22:56

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> skrev
> Kenneth Kristensen <kenne@NOSPAM.control.auc.dk> wrote in

> Det er muligt at bruge TTF (PC) fonte på en linux.

Men man bør stadig holde sig til de forholdsvis få standard fonte. Alle de
flotte specielle kan man ikke med rimelighed forvente, at alle andre også
har installeret.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 24-04-03 23:08

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> skrev :

>Men man bør stadig holde sig til de forholdsvis få standard fonte.

Jeg vil nu foretrække, at sige kan folk se den font som man har
valgt, så er det fint.

Og kan de ikke, så er det også fint, at de ser siden med deres
default font eller en alternativ font angivet på siden.

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 25-04-03 09:46

Knud Gert Ellentoft wrote:

> Jeg vil nu foretrække, at sige kan folk se den font som man har
> valgt, så er det fint.
>
> Og kan de ikke, så er det også fint, at de ser siden med deres
> default font eller en alternativ font angivet på siden.

Der er vi enige, men i det nævnte tilfælde forsvandt meningen, hvis ikke
den rigtige font blev brugt (noget med nogle katte).

/kenne

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-04-03 03:21

"Erik Ginnerskov" <egin@SPAMKILLoncable.dk> writes:

> Men man bør stadig holde sig til de forholdsvis få standard fonte.

Det eneste problem er ... at der ikke er nogen standardfonte.

Det nærmeste man kommer er nok en font der hedder noget med "times",
men der er forskel på fx Times Roman og Times New Roman (og alle de
andre fonte der hedder noget med "times" eller "roman").

/L

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-04-03 14:36

"Lasse Reichstein Nielsen" <lrn@hotpop.com> skrev

> [...]
> men der er forskel på fx Times Roman og Times New Roman (og alle de
> andre fonte der hedder noget med "times" eller "roman").

Det er jeg klar over, men de forholdsvis små forskelle er til at leve med.

Det jeg mener er, at man bør undlade at vælge en eller anden juhuu-font og
lægge hele sit sidedesign an på den. Designet vil uværgerligt tilte, fordi
brugerne næppe har den samme font eller noget tilsvarende installeret.

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Chrisser

Dato : 25-04-03 07:28

Per Kristensen wrote:
> [...]
> har jeg brug en skriftfont som indeholder katte, men har i dag hos en
> bekendt opdaget at hos ham kommer der bogstaver frem, kan problemet

Prøv at kigge lidt på denne, det er et alternativ til grafikløsningen:

http://www.webdesign101.dk/fonts/skrifter2.php

Mvh
Chrisser

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 25-04-03 14:38

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev
> Prøv at kigge lidt på denne, det er et alternativ til grafikløsningen:
>
> http://www.webdesign101.dk/fonts/skrifter2.php

Den har været oppe at vende før. Den virker kun i MSIE. og ikke før ver. 5.5

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : Chrisser

Dato : 28-04-03 07:46

Erik Ginnerskov wrote:
> "Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> skrev

> Den har været oppe at vende før. Den virker kun i MSIE. og ikke før
> ver. 5.5

Det skulle gerne være fra 4+, men det har jeg nu ikke testet.
Hvad angår andre browsere bliver der jo netop taget hensyn til disse - omend
de ikke kan komme til at vise samme skrifttype som ønsket.
Om man kan acceptere at alle MS brugere kan se katten og de resterende
brugere må nøjes med en almindelig skrifttype er et valg man foretager.
Dette kan man jo så stille op mod brugen af grafik, personligt synes jeg at
det kan være et glimrende alternativ - selvfølgelig set ud fra mit 56k modem

Chrisser

Fra : Allan Vebel

Dato : 30-04-03 23:13

Chrisser <cbj@egdatainform.dk> skrev:

> må nøjes med en almindelig skrifttype er et valg man
> foretager.

Jeg mener at det er op til designeren at drage omsorg for at
alle kan se hans katte. Så er der kun grafikmetoden tilbage.

> selvfølgelig set ud fra mit 56k modem

Det er også et valg du foretager - mange vælger at skifte til
bredbånd.

Nogle små katte som simpel grafik bør dog ikke kunne give
den store forskel på hastigheden.

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Jens Tønnesen

Dato : 01-05-03 07:37

"Allan Vebel" <nospam@vebel.dk> skrev i
dk.edb.internet.webdesign.html:

>Det er også et valg du foretager - mange vælger at skifte til
>bredbånd.

Jeg faldt lige over en artikel, der beskriver, hvad folk bruger til at
gå på Nettet: http://www.djh.dk/ejour/0403/24SpeedOp.html

De nyeste danske tal er fra 2002 og her havde kun 25% af netbrugerne
en eller anden form for højhastighedsforbindelse. Lidt over 50%
surfede faktisk med et analogt modem.

Nu kan statistik bruges og misbruges, så det er værd at tage nogle
forbehold:

* De nyeste danske tal er fra 2002. Hver dag kommer der nye brugere på
bredbånd!

* Folks forbrug af internettet er forskelligt. Ejere af
højhastighedsforbindelser er uden tvivl storforbrugere (ellers kan det
slet ikke betale sig!), og derfor vil der der set fra webstedets
synspunkt være forholdvis flere højhastighedsbrugere, der aflægger
besøg, end modembrugere.

* Selv højhastighedsbrugere oplever 'klumper' i surfningen. Derfor kan
tunge og komplekse sider volde problemer også for disse brugere.

* De fleste webdesignere kan betegnes som storforbrugere af nettet og
i de fleste tilfælde højhastighedsforbindelser selv. Derfor har de
ikke den store føling med modembrugernes kvaler.

--
Jens Tønnesen - http://www.pressefoto.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 01-05-03 23:07

Jens Tønnesen <01-2003nospam@pressefoto.dk> skrev:

> Jeg faldt lige over en artikel, der beskriver, hvad folk bruger til at
> gå på Nettet: http://www.djh.dk/ejour/0403/24SpeedOp.html

Mit indlæg var slet ikke for at starte en bredbåndsdebat, men
møntet på Chrissers "er et valg man foretager".

Jeg brugte blot ordet fordi det også er "er et valg man foretager",
mest for at få grafik hurtigere hjem.

Om man skal hente en speciel font med katte eller nogle små
grafikfiler med katte, kan vel komme ud på et?

--
Allan
http://html-faq.dk

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 01-05-03 09:47

Allan Vebel wrote:

> Det er også et valg du foretager - mange vælger at skifte til
> bredbånd.

Hvorfor er det at folk bliver ved med at kalde almindelige ADSL
forbindelser for bredbånd.
Bredbånd starter ved en 2Mbit forbindelse [OKT, 2002].

[OKT, 2002] Ole Krogh Thomsen, tidligere ansat hos TDC.

--
/kenne
Elektricitet er som kvinder.

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-05-03 09:41

Kenneth Kristensen <kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> skrev :

>Hvorfor er det at folk bliver ved med at kalde almindelige ADSL
>forbindelser for bredbånd.

Fordi udbyderne gør det?

Fut: news:dk.edb.internet.udbydere.xdsl, hvor svar herpå bringes.

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 01-05-03 12:42

Kenneth Kristensen wrote:

> Hvorfor er det at folk bliver ved med at kalde almindelige ADSL
> forbindelser for bredbånd.

Fordi 1) mange udbydere kalder det for bredbånd
2) når man så har betalt "en frygtelig masse" for oprettelse af noget
som er forrygende meget bedre end ens modem, og det hed bredbånd da man
betalte - så kalder man det bredbånd indtil man får noget der er hurtigere!

3) Det er vist efterhånden (som jeg hører det brugt rundt omkring på
uddannelser, konferencer og i dagligs sprog) gængs terminologi for "fast
internetopkobling som er væsentligt hurtigere end et modem", men kan du
ikke give en reference på hvor nedenstående definition er fra?

> Bredbånd starter ved en 2Mbit forbindelse [OKT, 2002].

mvh

Jesper Brunholm

--
Phønix - dansk folk-musik i front - <http://www.phonixfolk.dk/>
H.C. Andersen-Centret med nyt design: <http://www.andersen.sdu.dk/>

Fra : Kenneth Kristensen

Dato : 01-05-03 13:58

Jesper Brunholm wrote:
> Fordi 1) mange udbydere kalder det for bredbånd

Det er vel ikke nogen undskyldning.
At udbyderne ikke aner hvad de sælger, betyder vel ikke at usenet
brugere ikke kan anvende den rigtige betegnelse.

> 2) når man så har betalt "en frygtelig masse" for oprettelse af noget
> som er forrygende meget bedre end ens modem, og det hed bredbånd da man
> betalte - så kalder man det bredbånd indtil man får noget der er hurtigere!

Korrekt, men det er jo så igen udbydernes skyld.
De sælger et produkt der ikke lever op til navnet.

> [...]
> internetopkobling som er væsentligt hurtigere end et modem", men kan du
> ikke give en reference på hvor nedenstående definition er fra?

Men ikke desto mindre forkert.
Definitionen kommer fra en kursus i Network Management på AAU, hvor
netop omtalte Ole Krogh Thomsen var forelæser.
Jeg kan desværre ikke i øjeblikket finde det på tryk, men jeg husker at
han har sagt det utallige gange.
Kursets hjemmeside var/er http://www.control.auc.dk/~okt

--
/kenne
Når man skal score idag, skal man ikke komme med blomster,

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 01-05-03 14:01

Kenneth Kristensen <kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> writes:

> Det er vel ikke nogen undskyldning.
> At udbyderne ikke aner hvad de sælger, betyder vel ikke at usenet
> brugere ikke kan anvende den rigtige betegnelse.

Hvad betyder "hacker", "bjørnetjeneste", "idiot", eller "sten"?

Hvem bestemmer det?

Hvis majoriteten af folk bruger "bredbånd" om alt over 100Mbit,
hvorfor er det så ikke det det betyder? (Det er sådan det danske
sprog virker)

> Men ikke desto mindre forkert.

Nej, 2+2=5 er forkert. Der er definitioner at hænge det op på.
"Bredbånd" om noget under 2Mbit er normal brug af ordet uden for det
faglige sprog. Lige som almindelige mennesker kan bruge "sten" om
noget der er større end en geolog ville bruge det om ... og have ret.

XFUT: dk.kultur.sprog
/L

Fra : Peter Brodersen

Dato : 01-05-03 20:10

On Thu, 01 May 2003 13:58:02 +0100, Kenneth Kristensen
<kenne@IDontLikeSpam.control.auc.dk> wrote:

>Definitionen kommer fra en kursus i Network Management på AAU, hvor
>netop omtalte Ole Krogh Thomsen var forelæser.

Det skal Ole have lov til at mene. Men Ole er ikke en absolut,
autoritativ reference.

Det mindste, man kan forlange, når nogle kommer med en eller anden
påstand, er en vis argumentation for at noget lige præcis er 2Mbit,
4KHz, DVD-hastighed eller "Slaget ved Køge Bugt".

--
- Peter Brodersen

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-04-03 16:50

"Chrisser" <cbj@egdatainform.dk> wrote in

> Prøv at kigge lidt på denne, det er et alternativ til
> grafikløsningen:
>
> http://www.webdesign101.dk/fonts/skrifter2.php

Den side er da en gang ged:

Webdesign 101

Du har forsøgt at indlæse en af mine websider med en Opera browser.

Kun sådanne browsere ser denne side.

www.webdesign101.dk anvendes et menusystem, der ikke understøtter
Opera browseren.

Du er velkommen til at læse mine websider med en anden (nyere)
browser end Opera, f..eks. Internet Explorer 5, 5.5 eller 6, eller
Netscape 6, 7 eller Mozilla.

Jeg arbejder på at opgradere menusystemet, så det understøtter den
nyeste Opera browser (version 7). Det vil tage en måneds tid.