skift billed med css???
Fra : sonny kristensen

Dato : 24-04-03 12:23

jeg ved det kan lade sig gøre med ren tekst at have et link som
ændre udsende når man køre mussen over men kan det og så lade sig
gøre med billeder.... sådan at der er et billed og så køre musen
over og der så kommer et andet billed, vi snaker stadig om
link...

hvis det kan lade sig gøre mes CSS vil i så ik være venlig at
skrive koden på hvordan man så gør det...

på forhånd tak....

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-03 12:32

"sonny kristensen" <syreballon@ofir.dk> skrev
> [...]
> gøre med billeder.... sådan at der er et billed og så køre musen
> over og der så kommer et andet billed, vi snaker stadig om

Det kan ikke gøres med css.
Se her hvordan det gøres:

http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/musover.asp

Erik Ginnerskov - erik snabela ginnerskov dot dk
http://hjem.get2net.dk/sorgin

Fra : sonny kristensen

Dato : 24-04-03 13:06

> Det kan ikke gøres med css.
> Se her hvordan det gøres:
>
> http://www.hjemmesideskolen.dk/scripts/musover.asp

ja det er det det jeg gerne vil have men kan ik få det til at virke
desvære

http://friserverplads.dk/sonnyhk/job/jobindex.html

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 13:08

Erik Ginnerskov skrev:

[skift af billede ved hover]

> Det kan ikke gøres med css.

Den udfordring kunne jeg ikke stå for. Det kan skam udmærket laves
med css - man skal bare bruge baggrundsbilleder.

Se et eksempel her: <http://damu.dk/jc/usenet/csshover.shtml>

Javascriptmodellen er dog nok mere udbredt.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : sonny kristensen

Dato : 24-04-03 13:25

> Den udfordring kunne jeg ikke stå for. Det kan skam udmærket laves
> med css - man skal bare bruge baggrundsbilleder.

okay den er jeg ik helt med på hvordan, vil koden så komme til at se
ud???

ps. godt du kunne lide udfordringen :)

Fra : sonny kristensen

Dato : 24-04-03 13:29

> Den udfordring kunne jeg ikke stå for. Det kan skam udmærket laves
> med css - man skal bare bruge baggrundsbilleder.

kan det også lade sig gøre med flere billeder så glem det med koden
men hvordan skal det gøres hvis man vil have flere forskellige
billeder

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 13:35

Se koden i eksemplet: <http://damu.dk/jc/usenet/csshover.shtml>
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 13:42

sonny kristensen skrev:

> kan det også lade sig gøre med flere billeder

Altså forskellige billeder til forskellige links? Det kan du godt -
så skal du blot give dem en klasse eller et id så de er til at
skelne fra hinanden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-03 14:56

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> skrev
> [...]
>
> Den udfordring kunne jeg ikke stå for. Det kan skam udmærket laves
> med css - man skal bare bruge baggrundsbilleder.

OK, den mulighed (at lave det som et baggrundsbillede) havde jeg ikke lige
overvejet. Men så kan det vel også laves, så et tredje billede vises ved
klik? a.hover:active

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 14:59

Erik Ginnerskov skrev:

> OK, den mulighed (at lave det som et baggrundsbillede) havde jeg ikke lige
> overvejet. Men så kan det vel også laves, så et tredje billede vises ved
> klik? a.hover:active

Det skulle være muligt. Man kan vel i princippet have et billede til hver
pseudoklasse. Dog ved jeg ikke hvor godt netop active-klassen vil virke -
hvis browseren først spørger efter billedet når der klikkes kunne jeg
forestille mig at et download blev suspenderet fordi browseren er på vej
til en ny side. Men du er velkommen til at prøve det.

--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 24-04-03 15:16

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@gyros.invalid> skrev

> [...]
> forestille mig at et download blev suspenderet fordi browseren er på vej
> til en ny side. Men du er velkommen til at prøve det.

En lille test, hvor alle filer ligger på min hd, men hvor linket fører 'ud
af huset' viser, at det faktisk fungerer.

Fra : Dino

Dato : 24-04-03 15:45

Den 24-4 2003 skrev Jens Gyldenkærne Clausen i
dk.edb.internet.webdesign.html:

> Den udfordring kunne jeg ikke stå for. Det kan skam udmærket laves
> med css - man skal bare bruge baggrundsbilleder.
>
> Se et eksempel her: <http://damu.dk/jc/usenet/csshover.shtml>

Men virker ikke i Opera 6.05, hoover-billede vises ikke.

--
Dino

Verdens største samling af danske
script og moduler til Hamsteren
<http://starcruiser.dk/hamstersiden/>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 24-04-03 20:30

Dino skrev:

> Men virker ikke i Opera 6.05, hoover-billede vises ikke.

Så er den endnu en af de ting der kan gøres "pænt" med css i
teorien, men som manglende browserunderstøttelse gør problematiske
at anvende i praksis. Hvis hover-effekten ikke er strengt
nødvendigt for siden er den manglende understøttelse ikke det store
problem.

Det er straks værre med css-finesser som rammelignende
sideopbygning med position: fixed - her kan en side blive komplet
ulæselig i de browsere der ikke forstår koden (herunder nye og
gamle udgaver af IE).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Rune Glerup

Dato : 24-04-03 21:50

Jens =?ISO-8859-1?Q?Gyldenk=E6rne?= Clausen skrev:

> Så er den endnu en af de ting der kan gøres "pænt" med css i
> teorien, men som manglende browserunderstøttelse gør problematiske
> at anvende i praksis.

Giv ikke op så let! Opera kan bare ikke finde ud af at hente billederne
ind. Dette kan nemt løses: <http://kaboom.dk/temp/cssrollover/>

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Dino

Dato : 25-04-03 14:34

Den 24-4 2003 skrev Rune Glerup i dk.edb.internet.webdesign.html:

> Giv ikke op så let! Opera kan bare ikke finde ud af at hente billederne
> ind. Dette kan nemt løses: <http://kaboom.dk/temp/cssrollover/>

Smukt...

Fra : Rune Glerup

Dato : 26-04-03 11:41

Dino skrev:

> Smukt...

Ja. Teknikken er svjv. udviklet af Todd Fahrner fra WaSP. Den bruges på
<http://zeldman.com/>.

--
/Rune
w|http://kaboom.dk/

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 25-04-03 03:16

"Jens Gyldenkærne Clausen" <jc@dmf.dk> writes:

> Den udfordring kunne jeg ikke stå for. Det kan skam udmærket laves
> med css - man skal bare bruge baggrundsbilleder.
>
> Se et eksempel her: <http://damu.dk/jc/usenet/csshover.shtml>

Det har dog det lille problem at du laver linket til display:block.
Det er svært at undgå, da man ellers ikke kan sætte højde og bredde
på, i det mindste ikke med CSS2 (CSS3 har vist muligheden
display:inline-block).

/L

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 25-04-03 09:07

Lasse Reichstein Nielsen skrev:

> Det har dog det lille problem at du laver linket til
> display:block.

Ja. Hvis linket står alene, eller evt. bare sammen med andre blok-
links kan man klare sig et stykke med float eller position-
angivelser, men helt så fleksibelt som et inline-billede bliver det
næppe.
--
Jens Gyldenkærne Clausen