Doven nybegynder
Fra : Kevin

Dato : 24-04-03 11:44

Hjælp.

Jeg er nybegynder i akvariefisk, min søn på 1,1/2 år er fuldstændig vild med
dette fænomen, jeg er dog klar over at han ikke kan tage ansvar for et
akvarie endnu, men vil gerne invistere lidt recoursser i det da jeg nyder
hans entuitasme, bedre end tegnefilm osv, så jeg tænkte at jeg kunne få
nogen links både til at invistere i et og til hvordan jeg undgår at give op
efter et par måneder grundet at fiskene dør, jeg tænker på et lille
akvarium, men hvis et stort er lige så nemt at passe, hvis der er nogen
forkel i øvrigt, er det egentligt også ok

Vh kevin
--
Fjern nospam ved privat svar

Fra : cborch

Dato : 24-04-03 12:06

1. Akvarieforhandlerne plejer at kunne give nogle gode råd.
2. Smut en tur på biblioteket og lån nogle bøger for nybegyndere, det
tager ikke ret lang at læse dem.
3. Køb nogle guppyer og et 25 l akvarie.

http://www.kandu.dk/

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 24-04-03 12:20

Hej;

Velkommen til! Min kone ville gerne have akvarie for 10 år siden, jeg var
skeptisk men blev bidt af det.

Start med at besøge en akvariebutik og spørg efter en håndbog, der er
praktiske anvisninger og den kan give dig nogle ideer om hvordan du gør,
hvilke fisk du kan kombinere osv.

Du kan til en vis grad bedømme om det er en god butik ved at se i
akvarierne, f.eks. har jeg i Planteimporten (www.planteimporten.dk) endnu
ikke set en død fisk i deres akvarier (og de har mange). Sidst jeg var i
ZooZity så deres akvarier også godt ud, men de er nok lidt dyrere. Dette er
københavnerbutiker.

Mht størrelse: Et større akvarie er nemmere mht vandkvalitet, men det kræver
selvfølgelig mere tid (og flere penge) at sætte op. Vi har et på 74 liter og
et på 325 liter, jeg vil tro at et på 100-150 liter er et godt kompromis
hvis du ikke vil investere en bondegård men stadig have noget du vil beholde
hvis du/I bliver bidt af det. Prøv at se på dk.marked.privat.dyr.akvarium.
Husk at du ud over akvariet skal bruge lys, filter, varme samt noget det kan
stå på.

God fornøjelse og held og lykke!

/Martin

PS: Vores søn på nu 3 1/2 er også meget interesseret

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-04-03 12:31

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea7c85f$0$4373> Mht størrelse: Et større akvarie er
> [...]
dk.marked.privat.dyr.akvarium.
> Husk at du ud over akvariet skal bruge lys, filter, varme samt noget

Det er en almindelig opfattelse, at et større akvarium er lette at
"styre" end et
mindre. Men hvis du har et 50L med to Zebrafisk eller et 200 L med 8
ditto,
hvad er så lettest at "styre", bortset fra omgivelsernes evt. temp.
svingninger?
Svar udbedes. Med "styre" menes "biologisk"
Mvh
Ole

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 24-04-03 15:25

> [...]
> svingninger?
> Svar udbedes. Med "styre" menes "biologisk"

I princippet har du vel ret i at det kan være det samme, jeg må indrømme at
jeg ikke havde tænkt så dybt over det før.

Hvis der alligevel er noget om snakken i praksis kan jeg forestille mig flg
begrundelser.

- Folk (specielt begyndere) er mindre tilbøjelige til at overlæsse et større
akvarie.

- En enkelt død fisk (uopdaget) har mindre betydning i et stort akvarie end
et lille (forudsat fisk af samme str)

- Både fisk og bakterier synes bedre om de mere begrænsede
temperatursvingninger i det store akvarie.

- Det er sværere at køre et akvarie ind hvis man er nødt til at starte med
50% af max fiskebestand (jvf. dit eksempel før)

- Nemmere at dosere foder.

Jeg må indrømme jeg gætter, men det er nogle praktiske (i modsætning til
teoretiske) begrundelser jeg kunne forestille mig.

Personligt har jeg prøvet med akvarier på 17, 74 og 325l, og jeg har kun
haft problemer med døde fisk pga aggresive medbeboere eller sygdom. Derfor
bruger vi nu det lille til karantæne.

mvh

Martin

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-04-03 18:54

"Martin Sorensen[2840]" <santana.sorensen@FJERNESget2net.dk> skrev i en
meddelelse news:3ea7f3c8$0$4343$d40e179e@nntp03.dk.telia.net...

> [...]
større
> akvarie.
>
> - En enkelt død fisk (uopdaget) har mindre betydning i et stort

Jamen det er jo rigtigt - den havde jeg ikke tænkt.Men det ændrer
ikke argumentet. (taber jeg en hakkebøf i vandet er det størrelsen på
bøffen der er afgørende)

> - Både fisk og bakterier synes bedre om de mere begrænsede
> temperatursvingninger i det store akvarie.

Det er et spørgsmål om et par grader gør forskel - jævnfør naturen.

> - Det er sværere at køre et akvarie ind hvis man er nødt til at starte
med
> 50% af max fiskebestand (jvf. dit eksempel før)

Tror jeg ikke, eller også forstår jeg ikke dit argument

> - Nemmere at dosere foder.

Nej. En fjerdedel er en fjerdedel. Eller, hvis man foretrækker det:
Fire gange så meget er fire gange så meget.

> Jeg må indrømme jeg gætter, men det er nogle praktiske (i modsætning
til
> teoretiske) begrundelser jeg kunne forestille mig.

Ja, det er så spørgsmålet. Der er så mange "sandheder" i vor hobby, der
er så
far out.....

> [...]
kun
> haft problemer med døde fisk pga aggresive medbeboere eller sygdom.

Mvh
Ole

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 24-04-03 18:16

> [...]
> svingninger?
> Svar udbedes. Med "styre" menes "biologisk"

Når du stiller det så firkantet op er der vel ikke megen forskel teoretisk.
Men det er min erfaring at man har en tendens til at overfylde, overfodre og
overbelyse et lille akvarie, samtidig med at de fleste ikke laver flere
vandskift i et lille akvarie end i et stort.

Når nybegynderen står i akvariebutikken og ser alle de flotte fisk er det
ofte svært at begrænse sig. Med et stort akvarie vil pengepunge ofte sætte
en naturlig begrænsning inden akvariet bliver overfyldt.

Men ja, i dit eksempel bør der ikke være nogen forskel, sålænge man
dimensionerer akvarieudstyret, fiskene andet efter forholdende.

mvh
Torben
http://home1.stofanet.dk/discus-fever.dk

Fra : Ole Larsen

Dato : 24-04-03 19:00

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> skrev i en
meddelelse news:b896nf$q91$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Men ja, i dit eksempel bør der ikke være nogen forskel, sålænge man
> dimensionerer akvarieudstyret, fiskene andet efter forholdende.

Jeg synes ikke at det er firkantet. Man bør vide hvad man laver og
hvilke konsekvenser det har.
Vor hobby er fyldt med tåbelige overleveringer, der gør
akvarietilværelsen
mere kompliceret end nødvendigt. Lidt sund fornuft ville være på sin
plads.
Mvh
Ole

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-03 22:15

"Torben Mathiassen" <torben.mathiassen@stofanet.dk> wrote in message

> Når du stiller det så firkantet op er der vel ikke megen forskel
teoretisk.

Jeg bliver altid nervøs, når folk afviser teoretisk funderede argumenter.
IMHO betyder det oftest at man ikke har nogen ide om hvorfor, ikke evner
eller gider tænke over det og langt mindre aner/gider om man kan verificere
dem.

> [...]
> overbelyse et lille akvarie, samtidig med at de fleste ikke laver flere
> vandskift i et lille akvarie end i et stort.

Altså logikken er, at man ikke gider sætte sig ind i simple sammenhænge
mellem dimensioner, fiskebestand og fodermængde, men er parat til at købe et
større akvarium med deraf følgende udgifter. Altså erhverve sig en
forståelse, der for normalt begavede mennesker vil tage få minutter, er
uoverkommeligt men bruge håndfulde af penge for at imødegå denne mangel
umiddelbart acceptabelt.

I øvrigt forstår jeg ikke, hvorfor et lille akvarium skulle have behov for
flere vandskift end et stort.

Jeg vil faktisk påstå at et gennemsnit af alle akvarier i DK vil vise at
gram fisk pr. l. vand er MINDST i små akvarier. Der skal dælme mange
hundrede guppyer til at matche en pæn C. Frontosa rent vægtmæssigt. Og sådan
en kal fristes man næppe til at købe til et 50 liters.

Jeg er ret overbevist om at denne "sandhed" om stabilitet i store akvarier
stammer fra en tid før centralvarme og billige termostater.

vh
Jan

Fra : Cyberbar

Dato : 27-04-03 11:35

Skal vi nu til at læse i stereo *GG*

Fra : Jan Bøgh

Dato : 28-04-03 17:02

"Cyberbar" <Cyberbar@> wrote in message
> Skal vi nu til at læse i stereo *GG*TDC mente åbenbart at indlægget var så
vægtigt, at det skulle med 2 gange

vh
jan

Fra : Who Know

Dato : 20-06-03 19:13

har i lagt mærke til at KEVIN som kom med indlægget intet har sagt i jeres
inbyrdes diskusion ???

Joakim

Fra : Lars Helmer Andersen

Dato : 27-08-03 23:21

Hvilken nyhedsserver er du tilknyttet jeg kan kun se dine svar ikke de
meddelser du svare på ?

MVH
Lars Helmer Andersen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-04-03 22:15

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 27-04-03 18:10

> teoretisk.
>
> Jeg bliver altid nervøs, når folk afviser teoretisk funderede argumenter.

Nu læser du det jo ikke rigtigt. Jeg giver ham netop ret i at teoretisk er
der ikke forskel (og heller ikke i praksis hvis man holder sig til teorierne
i det her tilfælde).

> IMHO betyder det oftest at man ikke har nogen ide om hvorfor, ikke evner
> eller gider tænke over det og langt mindre aner/gider om man kan
verificere
> dem.

Der kan vi ikke blive mere enig.

> [...]
> forståelse, der for normalt begavede mennesker vil tage få minutter, er
> uoverkommeligt men bruge håndfulde af penge for at imødegå denne mangel

Det er logikken. Rigtigt. Din og min holdning er at man skal sætte sig ind i
tingene og fylde akvariet efter hvor bæredygtigt det nu engang er eller kan
blive. Men set ud fra virkelighedens verden er dette en idealistisk
synsvinkel. Realistisk forholder det sig nærmere sådan at rigtig mange
nybegyndere har en tendens til ikke at sætte sig ordentlig ind i
akvarieverdenen og for disse personer gælder det ofte, at der er en tendens
til at overfylde små akvarier mere end store akvarier. Og så kan vi vel
blive enige om at det store kører bedst. Min pointe er altså, at når man
siger at et stort akvarie er lettere at holde i god balance, så er det netop
minded på nybegynderen da han typisk ikke propper det store akvarie på samme
måde som det lille akvarie.
For os andre der har teoretisk såvel som praktisk erfaring spiller
størrelsen på akvariet ikke den store forskel.

> I øvrigt forstår jeg ikke, hvorfor et lille akvarium skulle have behov for
> flere vandskift end et stort.

Jf. ovenstående forklaring med "overfyldning".

> Jeg vil faktisk påstå at et gennemsnit af alle akvarier i DK vil vise at
> gram fisk pr. l. vand er MINDST i små akvarier. Der skal dælme mange
> hundrede guppyer til at matche en pæn C. Frontosa rent vægtmæssigt.

Rigtigt, men dette er nok mere korrekt for den erfarne akvarist end for
nybegynderen, der typisk holder sig til selskabsfisk, uanset størrelsen på
akvariet. Alt for ofte skelnes der ikke mellem nybegynder og erfaren
akvarist når der diskuteres i denne gruppe. Holdningen er gennemgribende, at
man skal sætte sig ind i tingene og så kører tingene som de skal. Og det er
også rigtigt, men desværre langt fra virkelighedens verden.

Fra : 5750 giller

Dato : 24-04-03 14:40

"Kevin" <tikenospam@privat.dk> skrev i en meddelelse
> Hjælp.
>
> så jeg tænkte at jeg kunne få nogen links både til at invistere i et

køb brugt enten her på newsgrupperne eller DBA sørg for det er TÆT
ved køb af brugt vil der oxo blive råd til bedre pumpe og lys

> og til hvordan jeg undgår at give op efter et par måneder grundet at
fiskene dør,

lad det stå med vand grus og planter i 8 - 14 dage inden du kommer fisk i
og pas på med ikke at overfodre.

>jeg tænker på et lille akvarium, men hvis et stort er lige så nemt at
passe, hvis der er nogen
> forkel i øvrigt, er det egentligt også ok

jeg får nok hug for at sige følgende men gør det alligevel... køb ikke under
128L det er en god begynder størelse
som tidligere nævnt er det nemmere at få en god cyclus " bakterie "

og kik de forskellige forretninger ud inden du handler fisk 1. gang find en
du tør stole på,
sådan du får den rigtige sammensætning af fisk
" jeg har været ud for at der var en der solgte mig små neonfisk til mit
200L med scalare der er 12 * 12 cm
hvilket jeg jo hurtigt fandt ud af ikke var særligt smart da de var spist
på 36 timer 20 stk, snøfthulk men af erfaring bliver man klogere"
> Vh kevin

hilsen Gilbert og rigtig god fiskenøjelse
--
^

Fra : Inger & Jesper

Dato : 28-04-03 14:07

"Kevin" <tikenospam@privat.dk> skrev i en meddelelse

Enig ikke under 120l også ellers være påpasselig med ikke at overbefolke
akv. endsige overfodre så skulle det være muligt at slippe helskindet
igennem opstarten.
Held og lykke