Opslag i folkeregister
Fra : Ole S.D. Hansen

Dato : 24-04-03 11:22

Det er min erfering, at de 52 kr. også gælder i de gamle papirregistre fra
før 1968. Altså folkeregistrene fra 1924 til 1968.

Venlig hilsen
Ole S.D. Hansen
osdh2620@adslhome.dk
Ovenstående tekst er kontrolleret med NORTON ANTIvirus

Fra : Hugh Watkins

Dato : 24-04-03 22:49

"Ole S.D. Hansen" <osdh2620@adslhome.dk> wrote in message news:3ea7bac4$0$24701$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> Det er min erfering, at de 52 kr. også gælder i de gamle papirregistre fra
> før 1968. Altså folkeregistrene fra 1924 til 1968.

Ikke i København

kun sidtse address på døds dagen

Hugh W

Fra : Steen Thomsen

Dato : 01-05-03 23:10

"Ole S.D. Hansen" wrote:

> Det er min erfering, at de 52 kr. også gælder i de gamle papirregistre fra
> før 1968. Altså folkeregistrene fra 1924 til 1968.

Jeg har endda oplevet at ved personligt fremmøde fandt de det relevante
gamle papkort - og glemte aldeles at kræve penge for det.

Ligeså har jeg oplevet at en kommune - når jeg skrev pr e-post - ikke
gad opkræve de 52 kr.

Men desværre er loven ganske klar: Gammelt materiale betales pr time.
Her er et klip af de relevante dele af CPR-loven:

Lov om Det Centrale Personregister

LOV nr 426 af 31/05/2000

[Udklip for slægtsforskere v/ Steen Thomsen]

Kapitel 12

Kommunalbestyrelsernes videregivelse af
enkeltoplysninger m.v. til private

§ 42. Enhver har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse at få
oplysninger i CPR om en bestemt person, som den pågældende forud har
identificeret, jf. stk. 6.

Stk. 2. Oplysningerne, der kan videregives efter stk. 1, er
1) nuværende navn, medmindre dette er beskyttet, jf. § 28,
2) nuværende adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og
datoen for flytningen hertil,
3) eventuel stilling,
4) eventuel markering af, at den pågældende frabeder sig
henvendelser, der sker i markedsføringsøjemed, jf. § 29, stk. 3,
5) eventuel død, datoen for dødsfaldet og afdødes daværende
adresse, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28,
6) eventuel forsvinden og datoen herfor,
7) eventuel udrejse og datoen herfor, eventuel ny adresse i
udlandet, medmindre denne er beskyttet, jf. § 28, og datoen herfor,
8) eventuel kontaktadresse og datoen herfor og
9) eventuelt værgemål efter værgemålslovens § 6, datoen herfor og
værgens navn og adresse.

Stk. 6. Identifikationen af den pågældende person efter stk. 1-4 skal
ske ved

1) navn (nuværende eller tidligere) og fødselsdato,
2) navn (nuværende eller tidligere) og adresse (nuværende eller
tidligere) eller
3) navn (nuværende eller tidligere) og personnummer.

[Der er desuden i en vejledning præciseret at en kombination af 'gammelt
fornavn + nyt efternavn' eller 'nyt fornavn + gammelt efternavn' er god
nok, selvom personen ikke har båret denne navnekombination på noget
tidspunkt. Blot personen er defineret uden tvivl.]

§ 48. Enhver, der er berettiget til oplysninger fra CPR efter §§ 42 og
43, har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse, som har ældre
folkeregistermateriale om den identificerede, at få de samme oplysninger
fra dette materiale.

§ 49. Enhver, der som angivet i § 42, stk. 6, forud kan identificere en
afdød person, har ret til ved henvendelse til en kommunalbestyrelse, som
har registreret sådanne oplysninger om afdøde, at få følgende
oplysninger:

1) Samtlige navne, herunder tidligere navne.
2) Fødselsdato og -sted.
3) Civilstandsdatoer og vielsessted.
4) Dødsdato og dødsregistreringssted.
5) Samtlige adresser med angivelse af til- og fraflytningsdatoer.
6) Slægtskabsforhold til afdøde med angivelse af slægtningens navn
samt fødselsdato og -registreringssted, dog ikke for nulevende
slægtninge.

Stk. 2. Det er en yderligere betingelse for videregivelse efter stk.
1, at oplysningerne ikke findes i CPR og desuden er over 30 år gamle.

§ 51. Kommunalbestyrelsen kan bestemme, at forespørgsler efter §§ 42,
43, 45, 46 og 48-50 skal være skriftlige.

Stk. 2. For hver enkelt forespørgsel efter §§ 42, 43, 45 og 46 kan
kommunalbestyrelsen opkræve indtil 52 kr. til dækning af sine
omkostninger. Kommunalbestyrelsen kan ligeledes kræve samtlige
omkostninger, der er forbundet med videregivelse efter §§ 47-50, dækket
af modtageren. Kommunalbestyrelsen kan forlange betalingen erlagt forud
for besvarelsen af forespørgslen eller videregivelsen.

--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/