|
| Mareridtsagtig handelsskoleklasse Fra : Thomas |
Dato : 24-04-03 09:51 |
|
For nogle år siden var jeg dansklærer for en HG-klasse på en
handelsskole på Fyn. Det var et mareridt at have klassen. Jeg har
fundet nogle dagbogsnotater fra dengang, og jeg synes egentlig, at det
kunne være interessant at offentliggøre dem her. Det ville da være
spændende hvis der er nogen der ville kommentere mine betragtninger.
For hvis den slags er dagligdag på de danske skoler, så står det godt
nok slemt til. (Navnene på eleverne er ændret.)
30. OKTOBER
Hanne, Janne og Karen brokker sig over, at et uddelt sæt stileopgaver
er for svært, og bliver sure, da jeg ikke kan besvare deres spørgsmål
om, hvor lang en stil skal være.
Højlydt brokken over, at jeg, i samråd med U. D., der har klassen til
engelsk, har besluttet, at arbejdet fremover skal foregå i
klasselokalet, og ikke på mellemgangen og i kantinen.
Samuel og Børge slås.
Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om. Opgaverne bliver
omtalt som "åndssvage" eller "latterlige".
5. NOVEMBER
Størstedelen af klassen kommer dryssende kl.12.55, på trods af, at
timen skulle starte kl.12.45. Hussein og Samuel når aldrig frem til
første time.
Allan og Carl vender sig hele tiden om mod pigerne på den
bagvedsiddende række, og forstyrrer derved undervisningen.
Allan og Børge slås.
Mogens kommer med provokerende og hadske angreb på min person.
Hanne og Janne udveksler konstant private breve, og forstyrrer derved
undervisningen.
Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om.
6. NOVEMBER
Mogens og Børge kommer for sent til timen. De forlanger på en meget
provokerende måde at få slettet deres fraværsregistrering. Da jeg ikke
kan opfylde dette ønske forlader de klassen på en meget forstyrrende
måde.
Mogens vender tilbage til anden time, for straks at indlede en
slåskamp med Ammad.
Stort set ingen elever har lavet dagens opgaver i grundbogen "Spring
ud".
Allan og Carl vender sig hele tiden om mod pigerne på den
bagvedsiddende række, og forstyrrer derved undervisningen.
Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om.
12. NOVEMBER
Ingen elever har lavet dagens lektie (opgave 15) i "Spring ud".
Karen og Hanne udveksler igen private breve, og svarer uvenligt da jeg
beder dem om at holde op.
Lotte og Janne udveksler private fotos i timen, og lægger dem kun
modstræbende væk.
Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om.
13. NOVEMBER
Hussein og Søren smider med mandariner i klassen.
Hassan læser i ungdomsbladet "Tjeck", og går kun meget modstræbende
med til at lægge bladet i tasken, og i stedet tage sine bøger frem.
Hanne pjatter med sidemanden, og får et umotiveret grineanfald, som
forstyrrer hele klassen og dermed undervisningen. Da jeg beder hende
om at holde op med at grine, svarer hun noget i retning af: "Er der
nogen, der har ringet dig op?"
Karen kommenterer og brokker sig over alt hvad jeg siger og gør i
timen. Hun synes, som altid, at det er nogle "latterlige" opgaver, som
jeg beder dem om at lave. Der er tale om opgaver fra grundbogen
"Spring ud".
Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om.
17. NOVEMBER
Mareridtsagtige timer. Jeg vil levere stile tilbage, og sætter mig
derfor ud på gangen, for sammen med hver enkelt elev at gennemgå deres
stil og kommentere den, samt vejlede dem i valg af eksamensniveau.
Imens skal klassen arbejde med to opgaver i "Spring ud". Jeg fortryder
inderligt, at jeg satte mig ud på gangen, men det skete kun ud fra
forslag fra elevernes side, og i et naivt håb om, at der så i det
mindste var arbejdsro i klassen imens
Den første elev jeg taler med er Anne Birthe. Da hun ser, at hun har
fået karakteren 03 for stilen, siger hun " Du må da være syg i
hovedet" og flår dernæst stilen ud af hænderne på mig, afviser blankt
at høre på mine konstruktive kommentarer til stilen, og smækker døren
i med et sådant brag, at det undrer mig, at døren blev på sine
hængsler, og at der ikke faldt puds ned fra loftet.
Det samme gentager sig med næste elev, som er Anne Mogensen.
Det samme gentager sig senere med en tredje elev. Denne gang er det
Søren, der smækker døren i med en voldsom kraft.
Jeg kan gennem væggen høre, at klassen ikke laver de to opgaver som
jeg bad dem om, men i stedet for bliver der råbt og skreget. Da jeg
kigger ind i klassen ser jeg, at flere elever har samlet sig omkring
katederet, hvor de roder i min taske og i mine private papirer. Andre
elever begynder at vade ud og ind af døren, og kræver helt umotiveret
rygepause midt i timen.
Da jeg er færdig med den individuelle gennemgang af stilene, vender
jeg tilbage til klassen, og bliver mødt af en massiv byge af
uforskammetheder fra utilfredse elever.
Utilfredsheden skyldes, at jeg efter den højtråbende del af klassens
mening skulle have givet for lave karakterer.
Karen (som ikke selv havde afleveret en stil) råbte: "Du har
garanteret ikke en gang læst opgaverne, men kun givet lave karakterer,
fordi du ikke kunne lide os". Jeg fortæller hende stilfærdigt, at jeg
har brugt to aftener på at læse stilene, og skrive konstruktive
kommentarer, men det afviser hun med en hånlig vrængen.
Janne spørger: "Kan det virkelig passe, at der er så mange dumme
elever i denne klasse?". Jeg svarer stilfærdigt, at "der ikke er nogen
der har sagt, at de var dumme, men at det produkt som nogle af dem har
afleveret, ikke var særligt godt". Dette afvises også med en hånlig
bemærkning.
Søs og Hanne skælder ud over, at jeg ikke har givet ordenskarakter for
skriften. Jeg forklarer, at jeg giver karakter ud fra et
helhedsindtryk af både form og indhold men heller ikke dette er der
forståelse for.
Hanne fremturer med den slidte floskel om, at "Bare man kunne skrive
sit navn øverst på et stykke papir, så var man altid sikker på mindst
03". Jeg svarer selvfølgelig, at der ikke findes en sådan regel.
Da en enkelt elev (Helle) formaster sig til at støtte mig, bliver hun
verbalt "overfaldet" af en anden højtråbende elev (Hanne). Helle
bryder nærmest sammen over grovheden i Hannes udtalelser, og forlader
klassen.
20. NOVEMBER
Allan, Søren og Sam kommer for sent til timen. Da jeg ikke kan
imødekomme deres krav om at slette deres fraværsregistrering, forlader
de timen, fordi de "gider i hvert fald ikke at være der, når de
alligevel får fravær".
Michael Bentsen sidder med walkman på i timen, og vil kun meget
modstræbende finde sig i, at skulle pakke den væk.
Som konsekvens af de dårlige stile som eleverne har afleveret,
tilbyder jeg at bruge nogle timer på en gennemgang af, hvordan man
skriver en god stil, og en gennemgang af forskellige arbejdsmetoder,
som kan hjælpe til at komme i gang med stilen.
Den højtråbende del af klassen viser ikke den store interesse for
dette, men forsøger igen at oppiske den ondskabsfulde stemning fra
sidste time. Udråb som: "Synes du ikke, det er mærkeligt, at man kan
gå fra 8 til 03 i dansk stil?" præger diskussionen. Jeg svarer endnu
en gang, at de stile jeg har givet 03 ikke var til mere, og at det er
sagen uvedkommende, hvad de har fået af karakterer i folkeskolen.
23. NOVEMBER
Sam kommer for sent til timen. Han sætter sig til at læse i sin
samfundslærebog, og forstyrrer dernæst undervisningen med sin
mobiltelefon.
Hanne, Anne Hansen, Mira og Sanne pjatter og får et grineanfald, og
forstyrrer dermed undervisningen.
Lars lægger kabale midt i timen.
Søren lægger sit overtøj på bordet foran sig, lægger hovedet på
overtøjet, og sover i hele den første time.
Michael Bentsen læner sin stol op af væggen, trækker kasketten dybt
ned over hovedet, og giver sig til at sove.
Anne Birthe og Anne Mogensen udveksler breve, og protesterer højlydt,
da jeg beder dem om at lave skolearbejde i stedet for.
En syv-otte elever har ikke medbragt materialet til dagens arbejde.
24. NOVEMBER
Jeg forsøger at få klassen til at arbejde med to forskellige
arbejdsmetoder, der skal lette det forberedende arbejde med at skrive
en stil.
Et planlagt gruppearbejde i klassen må droppes, på grund af en udbredt
negativ indstilling til at lave opgaven, og til at samarbejde med
andre elever om en stil.
Karen, Hanne og Lotte med flere, forsøger igen at provokere mig med
deres urimelige spørgsmål og hadske kommentarer.
I slutningen af timen deler jeg et brev ud til 11 elever, hvori jeg
ganske stilfærdigt gør opmærksom på, at de ikke har afleveret alle
skriftlige opgaver i løbet af efteråret, og at det vil få indflydelse
på deres terminskarakter, såfremt de ikke afleverer opgaverne inden d.
1. december. Dette brev giver anledning til adskillige grove
bemærkninger, såsom "Fuck dig, mand", "Store idiot" og "Det er dig,
der har gemt opgaverne".
| |
Arne H. Wilstrup (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Arne H. Wilstrup |
Dato : 24-04-03 10:38 |
|
"Thomas" <th63@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:a6b0eee6.0304240050.2364c7bb@posting.google.com...
> For nogle år siden var jeg dansklærer for en HG-klasse på en
> handelsskole på Fyn. Det var et mareridt at have klassen. Jeg har
> fundet nogle dagbogsnotater fra dengang, og jeg synes egentlig, at det
> kunne være interessant at offentliggøre dem her. Det ville da være
> spændende hvis der er nogen der ville kommentere mine betragtninger.
> For hvis den slags er dagligdag på de danske skoler, så står det godt
> nok slemt til. (Navnene på eleverne er ændret.)
[...]
Det er dagligdag på nogle skoler - dine elever opførte sig som var de en
8-9.klasse - men jeg undrer mig over, hvorfor du ikke gik til rektor
hurtigst muligt - og naturligvis tillidsmand og sikkerhedsrepræsentant -
med dine kommentarer - det er da fuldkommen sindssygt at have en klasse på
det niveau, der opfører sig sådan.
Rektor ville naturligvis kunne smide dem ud alene af den grund - de er nok
for gamle til at deres forældre kan inddrages.
Der er eksempler fra folkeskolen hvordan lærere er blevet mobbet ud af en
klasse, nogle er endda gået så vidt som at genere læreren så groft i
privatlivet at denne har måttet opgive sit job og har måttet gå på
førtidspension som følge af helbredsskader.
Men desværre er de ikke særlig bevågenhed i samfundet for dette - nogle,
selv inspektører, mener at det er en ren pædagogisk opgave som læreren skal
påtage sig (hvilket det ikke er - det har intet med pædagogik at gøre, men
handler om "færdselsregler") - og en lang række mennesker har på den anden
side travlt med at skose lærerne fordi eleverne ikke lærer noget, som de
siger, og henviser til forskellige udenlandske undersøgelser om fænomenet.
Uden opbakning fra det øvrige samfund, har man kun kolleger og de valgte
tillidsfolk at henvende sig til - herunder naturligvis inspektøren /rektor -
og hvis det ikke hjælper er jeg bange for at bevågenheden og hjælpen er
langt borte.
Kan man ikke trænge igennem med "fornuft" over for så store elever, og vil
hverken tillidsfolk, kolleger eller skoleleder hjælpe, så er der kun en
udvej: at sige sit job op før man lider varige helbredsskader.
Der skal nok være nogle, der mener at det blot er fordi man er en dårlig
lærer, og du vil sikkert også kunne høre efterfølgende at nogle mener at man
"bare" skulle sætte sig i respekt. Men når alle midler er frataget en, så er
der bestemt ikke ret meget "respekt" at sætte sig i.
Jeg har som ganske ung lærer oplevet en klasse som denne - det er ganske
ubehageligt, men jeg var dog så heldig at nogle gode kolleger bakkede mig
op,og siden har jeg - med årene - fået en vis erfaring i at håndtere disse
ting - det betyder ikke at man ikke fra tid til anden løber ind i nogle
vanskeligheder - kun en tåbe eller en livsløgner vil fornægte dette - men
det er nu lykkedes mig gennem 18 år at håndtere disse på en fornuftig måde,
så indtil videre er det da gået.
Det er helt forståeligt at du oplever det som et mareridt - men tro mig: der
findes adskillige klasser og skoler, hvor tonen er en ganske anden - så
fortvivl ikke.
Hvordan gik det dem forresten til eksamen? Og hvordan endte historien
egentlig?
--
ahw
| |
Per Rønne (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 24-04-03 11:18 |
|
Arne H. Wilstrup <karl@meget-smart.dk> wrote:
> Det er dagligdag på nogle skoler - dine elever opførte sig som var de en
> 8-9.klasse
Jeg tror at jeg er på en skole med helt usædvanligt velopdragne børn. I
ingen klasse fra 1. klasse til 10. klasse har jeg mødt en sådan
opførsel. Naturligvis ej heller i gymnasiet.
Men ok, når overborgmesteren vælger at sende sine egne børn til den
skole jeg arbejder på ...
--
Per Erik Rønne
| |
Arne H.Wilstrup (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Arne H.Wilstrup |
Dato : 24-04-03 19:45 |
|
"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse
news:1ftx63v.pf0zo64w4f4hN%per@ronne.invalid...
> Arne H. Wilstrup <karl@meget-smart.dk> wrote:
>
> > Det er dagligdag på nogle skoler - dine elever opførte sig som var de en
> > 8-9.klasse
>
> Jeg tror at jeg er på en skole med helt usædvanligt velopdragne børn. I
> ingen klasse fra 1. klasse til 10. klasse har jeg mødt en sådan
> opførsel. Naturligvis ej heller i gymnasiet.
Hverken min nuværende arbejdsoplads eller den tidligere havde sådanne unger,
men min første for mange år siden - den var slem.
"Du skal blot være en autoritet", sagde inspektøren, og ville ikke gøre
noget ved det i øvrigt - indtil en af de "søde unger" bed hende i låret - SÅ
skete der noget.
Men heldigvis forlod jeg den arbejdsplads ganske frivilligt til fordel for
en bedre.
>
> Men ok, når overborgmesteren vælger at sende sine egne børn til den
> skole jeg arbejder på ...
Nåeh, det er derfor!
--
ahw
| |
Thomas Smedebøl (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Thomas Smedebøl |
Dato : 24-04-03 10:46 |
|
>Det ville da være spændende hvis der er nogen der ville kommentere mine
betragtninger.
> For hvis den slags er dagligdag på de danske skoler, så står det godt
> nok slemt til. (Navnene på eleverne er ændret.)
Jeg kan desværre kende en del af det (sedler og hvisken) fra mit hold på
seminariet. Desværre (og flovt nok) må jeg indrømme, at jeg selv er en del
af det. Det slags forstyrrelser opstår, efter min mening, når undervisningen
over et tidsrum ikke har været spændende/nyskabende og altså _ikke_ pga.
mangel på respekt for læreren. Mht. grovhederne og mangel på respekt, minder
det meget om en periode hvor jeg selv var tilkaldevikar. Jeg tror man som
underviser skal erkende problemet meget hurtigt, og tage en drøftelse med
kolleger eller chef om hvordan man komme det til livs. Ellers bliver man
hurtigt låst fast i en rolle, hvor eleverne kan bruge en til at afreagere
på.
Mvh Thomas
>
>
> 30. OKTOBER
>
> Hanne, Janne og Karen brokker sig over, at et uddelt sæt stileopgaver
> er for svært, og bliver sure, da jeg ikke kan besvare deres spørgsmål
> om, hvor lang en stil skal være.
>
> Højlydt brokken over, at jeg, i samråd med U. D., der har klassen til
> engelsk, har besluttet, at arbejdet fremover skal foregå i
> klasselokalet, og ikke på mellemgangen og i kantinen.
>
> Samuel og Børge slås.
>
> Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
> larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
> modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om. Opgaverne bliver
> omtalt som "åndssvage" eller "latterlige".
>
>
>
> 5. NOVEMBER
>
> Størstedelen af klassen kommer dryssende kl.12.55, på trods af, at
> timen skulle starte kl.12.45. Hussein og Samuel når aldrig frem til
> første time.
>
> Allan og Carl vender sig hele tiden om mod pigerne på den
> bagvedsiddende række, og forstyrrer derved undervisningen.
>
> Allan og Børge slås.
>
> Mogens kommer med provokerende og hadske angreb på min person.
>
> Hanne og Janne udveksler konstant private breve, og forstyrrer derved
> undervisningen.
>
> Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
> larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
> modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om.
>
>
>
> 6. NOVEMBER
>
> Mogens og Børge kommer for sent til timen. De forlanger på en meget
> provokerende måde at få slettet deres fraværsregistrering. Da jeg ikke
> kan opfylde dette ønske forlader de klassen på en meget forstyrrende
> måde.
>
> Mogens vender tilbage til anden time, for straks at indlede en
> slåskamp med Ammad.
>
> Stort set ingen elever har lavet dagens opgaver i grundbogen "Spring
> ud".
>
> Allan og Carl vender sig hele tiden om mod pigerne på den
> bagvedsiddende række, og forstyrrer derved undervisningen.
>
> Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
> larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
> modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om.
>
>
>
> 12. NOVEMBER
>
> Ingen elever har lavet dagens lektie (opgave 15) i "Spring ud".
>
> Karen og Hanne udveksler igen private breve, og svarer uvenligt da jeg
> beder dem om at holde op.
>
> Lotte og Janne udveksler private fotos i timen, og lægger dem kun
> modstræbende væk.
>
> Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
> larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
> modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om.
>
>
>
> 13. NOVEMBER
>
> Hussein og Søren smider med mandariner i klassen.
>
> Hassan læser i ungdomsbladet "Tjeck", og går kun meget modstræbende
> med til at lægge bladet i tasken, og i stedet tage sine bøger frem.
>
> Hanne pjatter med sidemanden, og får et umotiveret grineanfald, som
> forstyrrer hele klassen og dermed undervisningen. Da jeg beder hende
> om at holde op med at grine, svarer hun noget i retning af: "Er der
> nogen, der har ringet dig op?"
>
> Karen kommenterer og brokker sig over alt hvad jeg siger og gør i
> timen. Hun synes, som altid, at det er nogle "latterlige" opgaver, som
> jeg beder dem om at lave. Der er tale om opgaver fra grundbogen
> "Spring ud".
>
> Timerne var i øvrigt præget af meget lav arbejdsdisciplin, konstant
> larm og uro fra elever, der taler i munden på hinanden, samt udbredt
> modvilje mod at lave de opgaver som jeg bad dem om.
>
>
>
> 17. NOVEMBER
>
> Mareridtsagtige timer. Jeg vil levere stile tilbage, og sætter mig
> derfor ud på gangen, for sammen med hver enkelt elev at gennemgå deres
> stil og kommentere den, samt vejlede dem i valg af eksamensniveau.
> Imens skal klassen arbejde med to opgaver i "Spring ud". Jeg fortryder
> inderligt, at jeg satte mig ud på gangen, men det skete kun ud fra
> forslag fra elevernes side, og i et naivt håb om, at der så i det
> mindste var arbejdsro i klassen imens
>
> Den første elev jeg taler med er Anne Birthe. Da hun ser, at hun har
> fået karakteren 03 for stilen, siger hun " Du må da være syg i
> hovedet" og flår dernæst stilen ud af hænderne på mig, afviser blankt
> at høre på mine konstruktive kommentarer til stilen, og smækker døren
> i med et sådant brag, at det undrer mig, at døren blev på sine
> hængsler, og at der ikke faldt puds ned fra loftet.
>
> Det samme gentager sig med næste elev, som er Anne Mogensen.
>
> Det samme gentager sig senere med en tredje elev. Denne gang er det
> Søren, der smækker døren i med en voldsom kraft.
>
> Jeg kan gennem væggen høre, at klassen ikke laver de to opgaver som
> jeg bad dem om, men i stedet for bliver der råbt og skreget. Da jeg
> kigger ind i klassen ser jeg, at flere elever har samlet sig omkring
> katederet, hvor de roder i min taske og i mine private papirer. Andre
> elever begynder at vade ud og ind af døren, og kræver helt umotiveret
> rygepause midt i timen.
>
> Da jeg er færdig med den individuelle gennemgang af stilene, vender
> jeg tilbage til klassen, og bliver mødt af en massiv byge af
> uforskammetheder fra utilfredse elever.
>
> Utilfredsheden skyldes, at jeg efter den højtråbende del af klassens
> mening skulle have givet for lave karakterer.
>
> Karen (som ikke selv havde afleveret en stil) råbte: "Du har
> garanteret ikke en gang læst opgaverne, men kun givet lave karakterer,
> fordi du ikke kunne lide os". Jeg fortæller hende stilfærdigt, at jeg
> har brugt to aftener på at læse stilene, og skrive konstruktive
> kommentarer, men det afviser hun med en hånlig vrængen.
>
> Janne spørger: "Kan det virkelig passe, at der er så mange dumme
> elever i denne klasse?". Jeg svarer stilfærdigt, at "der ikke er nogen
> der har sagt, at de var dumme, men at det produkt som nogle af dem har
> afleveret, ikke var særligt godt". Dette afvises også med en hånlig
> bemærkning.
>
> Søs og Hanne skælder ud over, at jeg ikke har givet ordenskarakter for
> skriften. Jeg forklarer, at jeg giver karakter ud fra et
> helhedsindtryk af både form og indhold men heller ikke dette er der
> forståelse for.
>
> Hanne fremturer med den slidte floskel om, at "Bare man kunne skrive
> sit navn øverst på et stykke papir, så var man altid sikker på mindst
> 03". Jeg svarer selvfølgelig, at der ikke findes en sådan regel.
>
> Da en enkelt elev (Helle) formaster sig til at støtte mig, bliver hun
> verbalt "overfaldet" af en anden højtråbende elev (Hanne). Helle
> bryder nærmest sammen over grovheden i Hannes udtalelser, og forlader
> klassen.
>
>
>
> 20. NOVEMBER
>
> Allan, Søren og Sam kommer for sent til timen. Da jeg ikke kan
> imødekomme deres krav om at slette deres fraværsregistrering, forlader
> de timen, fordi de "gider i hvert fald ikke at være der, når de
> alligevel får fravær".
>
> Michael Bentsen sidder med walkman på i timen, og vil kun meget
> modstræbende finde sig i, at skulle pakke den væk.
>
> Som konsekvens af de dårlige stile som eleverne har afleveret,
> tilbyder jeg at bruge nogle timer på en gennemgang af, hvordan man
> skriver en god stil, og en gennemgang af forskellige arbejdsmetoder,
> som kan hjælpe til at komme i gang med stilen.
>
> Den højtråbende del af klassen viser ikke den store interesse for
> dette, men forsøger igen at oppiske den ondskabsfulde stemning fra
> sidste time. Udråb som: "Synes du ikke, det er mærkeligt, at man kan
> gå fra 8 til 03 i dansk stil?" præger diskussionen. Jeg svarer endnu
> en gang, at de stile jeg har givet 03 ikke var til mere, og at det er
> sagen uvedkommende, hvad de har fået af karakterer i folkeskolen.
>
>
>
> 23. NOVEMBER
>
> Sam kommer for sent til timen. Han sætter sig til at læse i sin
> samfundslærebog, og forstyrrer dernæst undervisningen med sin
> mobiltelefon.
>
> Hanne, Anne Hansen, Mira og Sanne pjatter og får et grineanfald, og
> forstyrrer dermed undervisningen.
>
> Lars lægger kabale midt i timen.
>
> Søren lægger sit overtøj på bordet foran sig, lægger hovedet på
> overtøjet, og sover i hele den første time.
>
> Michael Bentsen læner sin stol op af væggen, trækker kasketten dybt
> ned over hovedet, og giver sig til at sove.
>
> Anne Birthe og Anne Mogensen udveksler breve, og protesterer højlydt,
> da jeg beder dem om at lave skolearbejde i stedet for.
>
> En syv-otte elever har ikke medbragt materialet til dagens arbejde.
>
> 24. NOVEMBER
>
> Jeg forsøger at få klassen til at arbejde med to forskellige
> arbejdsmetoder, der skal lette det forberedende arbejde med at skrive
> en stil.
>
> Et planlagt gruppearbejde i klassen må droppes, på grund af en udbredt
> negativ indstilling til at lave opgaven, og til at samarbejde med
> andre elever om en stil.
>
> Karen, Hanne og Lotte med flere, forsøger igen at provokere mig med
> deres urimelige spørgsmål og hadske kommentarer.
>
> I slutningen af timen deler jeg et brev ud til 11 elever, hvori jeg
> ganske stilfærdigt gør opmærksom på, at de ikke har afleveret alle
> skriftlige opgaver i løbet af efteråret, og at det vil få indflydelse
> på deres terminskarakter, såfremt de ikke afleverer opgaverne inden d.
> 1. december. Dette brev giver anledning til adskillige grove
> bemærkninger, såsom "Fuck dig, mand", "Store idiot" og "Det er dig,
> der har gemt opgaverne".
| |
Per Rønne (24-04-2003)
| Kommentar Fra : Per Rønne |
Dato : 24-04-03 11:18 |
|
Thomas <th63@ofir.dk> wrote:
> Samuel og Børge slås.
Børge synes flere gange at komme op at slås, noget jeg som vikar på en
folkeskole kun yderst sjældent har oplevet [faktisk kun én gang i en
5.klasse; nogle gange »for sjovt« i yngre klasser]. Og jeg snakker altså
her om /i timerne/, noget du jo også snakker om.
I en klasse som den du her omtaler, hjælper ingen forsagthed. Eleverne
skal klart have at vide hvem der bestemmer, og en del af dem burde
tidligt i forløbet have været smidt ud af skolen
En stor del af eleverne spilder deres egen tid, og især de få elever som
faktisk gør noget. De burde hellere arbejde som fabriksdrenge end gå i
skole. Men så er det spørgsmålet om nogen arbejdsgiver vil antage dem
....
--
Per Erik Rønne
| |
Lasse (01-06-2003)
| Kommentar Fra : Lasse |
Dato : 01-06-03 11:59 |
|
Ja, nu siger du at de burde være fabriksdrenge...
Men hvor kan de blive det, og hvem er det som "holder" det hemmeligt for dem
op gennem deres skolegang...
Disse unge kunne også være et symptom på en selvforstærkende tendens, hvor
en udeblivende succes forstærkes og bliver til elevfrustration.
Og det er svært at blive ved at være den motiverende og engagerede lærer,
med sådan en klasse. Det kunne jo også være at den undervisningsform som
skolen tilbyder ikke er den som eleverne ønsker for at blive "fanget" i
lysten til at lære..
Venlig hilsen
Lasse
P.S. Jeg savner lidt refleksisvitet over din måde at være lærer på Thomas,
sådan mere udfra at privat ønske. Jeg er ved at skrive en opgave om de nye
unge og deres læringsmiljø i fremtiden.
P.P.S. Hvis du ønsker lidt privat sparring på hvorledes du kan angribe
problemet, kan jeg godt hjælpe dig. Send mig en mail, hvis du ønsker det!
"Per Rønne" <per@ronne.invalid> skrev i en meddelelse
news:1ftx5r9.e2n4ui1d79si1N%per@ronne.invalid...
> Thomas <th63@ofir.dk> wrote:
>
> > Samuel og Børge slås.
>
> Børge synes flere gange at komme op at slås, noget jeg som vikar på en
> folkeskole kun yderst sjældent har oplevet [faktisk kun én gang i en
> 5.klasse; nogle gange »for sjovt« i yngre klasser]. Og jeg snakker altså
> her om /i timerne/, noget du jo også snakker om.
>
> I en klasse som den du her omtaler, hjælper ingen forsagthed. Eleverne
> skal klart have at vide hvem der bestemmer, og en del af dem burde
> tidligt i forløbet have været smidt ud af skolen
>
> En stor del af eleverne spilder deres egen tid, og især de få elever som
> faktisk gør noget. De burde hellere arbejde som fabriksdrenge end gå i
> skole. Men så er det spørgsmålet om nogen arbejdsgiver vil antage dem
> ...
> --
> Per Erik Rønne
| |
|
|