|  | 		    
					
        
         
          
         
	
          | |  | Hvidbalance, hjælp Fra : Maria
 | 
 Dato :  24-04-03 00:17
 | 
 |  | 
 
            Hej
 Jeg er TOTALT grøn hvad fotografering angår, men måske er der en der vil 
 give noget hjælp    Jeg får for gule/grå billeder når jeg fotograferer med mit Olympus E10. 
 Hvordan får jeg baggrunden helt hvid på billedet når jeg fotograferer nogle 
 ting hvor jeg har en baggrund med hvid fotolærred ?
 Har læst i manualen om Whitebalance, men det hjælper ikke    Problemet er klart størst ved indendørsfotografering - og både med og uden 
 blitz.
 Jeg bruger iøvrigt altid auto fokus, auto hvidbalance osv. 
 (programvælgeren på "P")
 På forhånd tak
            
             |  |  | 
  Peter Schrøder (24-04-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Schrøder
 | 
 Dato :  24-04-03 07:34
 | 
 |  | 
 "Maria" skrev
 > Jeg får for gule/grå billeder når jeg fotograferer med mit Olympus E10.
 > Hvordan får jeg baggrunden helt hvid på billedet når jeg fotograferer
 nogle
 > ting hvor jeg har en baggrund med hvid fotolærred ?
 
 Hvis baggrunden befinder sig længere væk end selve
 motivet vil den normalt blive underbelyst. Resultatet
 bliver en grå baggrund når hvidbalancen er korrekt indstillet.
 Dette gælder for blitzfotografering.
 
 Uden blitz vil kameraets automatik kompensere for
 den antageligt dominerende hvide baggrund ved
 at underbelyse generelt. Resultatet bliver det samme:
 en grå baggrund.
 
 Hvis du vil bruge blitz skal baggrunden belyses separat.
 Allerhelst med en blitz som kun rammer selve baggrunden.
 
 Ved fotografering uden blitz skal du kompensere for
 den hvide baggrund ved at overeksponere billederne
 en smule. Du har antagelig en +/- korrektionsmulighed
 et sted i kameraets menuer. +1,5 eller +2 vil sikkert
 være passende.
 --
 
 Med venlig hilsen
 
 Peter Schrøder
 peterschATvip.cybercity.dk
 replace AT with @ to reply
 
 
 
 |  |  | 
  michael bennati scho~ (24-04-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : michael bennati scho~
 | 
 Dato :  24-04-03 22:36
 | 
 |  | med så fint et kamera har du vel også Photoshop, der rummer mulighed for at
 justere hvidbalancen langt mere præcist end kameraets valgmuligheder.
 mvh Michael>
 
 
 
 
 |  |  | 
   max (25-04-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : max
 | 
 Dato :  25-04-03 06:38
 | 
 |  | > med så fint et kamera har du vel også Photoshop, der rummer mulighed for
 at
 > justere hvidbalancen langt mere præcist end kameraets valgmuligheder.
 > mvh Michael>
 
 Det er bedre at lave de indstillinger i kameraet, du mister
 "kvalitet" ved hver eneste justering du foretager i post-
 processing i PS.. -max-
 
 
 
 
 |  |  | 
    michael bennati scho~ (25-04-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : michael bennati scho~
 | 
 Dato :  25-04-03 09:11
 | 
 |  | > Det er bedre at lave de indstillinger i kameraet, du mister
 > "kvalitet" ved hver eneste justering du foretager i post-
 > processing i PS.. -max-
 >
 Ja, men kameraets få hvidbalance-presets er ofte for generaliserende..for
 grove, og rammer balancen forkert. Mister man også kvalitet, når man laver
 justeringer i Canon Raw-plugin modulet til Photoshop?? Altså før man
 konverterer billedet??
 Michael
 
 
 
 
 |  |  | 
     max (25-04-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : max
 | 
 Dato :  25-04-03 09:35
 | 
 |  | > > Det er bedre at lave de indstillinger i kameraet, du mister
 > > "kvalitet" ved hver eneste justering du foretager i post-
 > > processing i PS.. -max-
 > >
 > Ja, men kameraets få hvidbalance-presets er ofte for generaliserende..for
 > grove, og rammer balancen forkert. Mister man også kvalitet, når man laver
 > justeringer i Canon Raw-plugin modulet til Photoshop?? Altså før man
 > konverterer billedet??
 > Michael
 
 På nogle kameraer kan du lave en manuel hvidbalance,
 hvis du er "energisk".. Ja det er en god ide at lave alle sine
 justeringer i raw, du kan med rimeligt resultat redde et under-
 exponeret billed, op til 3 blænder - Jeg kender ikke canon
 converteren, men adobe har lavet et plugin til PS og PSE,
 som jeg syns fungerer meget godt, ellers er der Bibble som
 også har gode justerings muligheder og kan konvertere til
 16 bit tiff, godt hvis du skal efter justere eller manipulere
 billedet og konvertere det til cmyk senere. Men det er
 enorme filer, fra min S2'er får jeg 60-70 mb'er,det er meget
 sjældent man får brug for det.. Adobe's raw converter er så
 hurtig at det nu kan betale sig at have sine fotos liggende i raw,
 og bare convertere når man har brug for det til hver enkel opgave.
 Raw er dog stadig et stort ekstra arbejde, lidt som filmfremkaldelse
 i "gamle dage", noget at lave i de mørke vintermåneder, nu er tiden
 til at være ude og tage billeder - jepeg er udemærket til det meste.
 -max-
 
 
 
 
 |  |  | 
      Peter Schrøder (25-04-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Peter Schrøder
 | 
 Dato :  25-04-03 10:17
 | 
 |  | 
 "max" skrev
 > På nogle kameraer kan du lave en manuel hvidbalance,
 > hvis du er "energisk".. Ja det er en god ide at lave alle sine
 > justeringer i raw, du kan med rimeligt resultat redde et under-
 > exponeret billed, op til 3 blænder -
 
 Som Maria skriver har hun faktisk fundet
 den rette hvidbalance. Når baggrunden bliver
 grå er hvidbalancen i orden, billedet er bare undereksponeret.
 Problemet er dels lyskilden, som placeret på kameraet
 ikke er istand til at oplyse både forgrund og baggrund korrekt
 (og det skal den heller ikke kunne)
 Samt at kameraet, når indstillet på automatik, selv kompenserer
 for dels en (stor) hvid baggrund og måske også for
 fremherskende farver i motivet, når blitz ikke benyttes.
 --
 
 Med venlig hilsen
 
 Peter Schrøder
 peterschATvip.cybercity.dk
 replace AT with @ to reply
 
 
 
 
 |  |  | 
    Digit (25-04-2003) 
 
	
          | |  | Kommentar Fra : Digit
 | 
 Dato :  25-04-03 10:01
 | 
 |  | 
 
            "max" ræsonnerede, og skrev d. 25 apr 2003: 
 >> med så fint et kamera har du vel også Photoshop, der rummer mulighed
 >> for at justere hvidbalancen langt mere præcist end kameraets valgmuligheder. 
 >> mvh Michael
 > Det er bedre at lave de indstillinger i kameraet, du mister "kvalitet"
 > ved hver eneste justering du foretager i post- processing i PS.. -max- 
 For det første har du med adjustmentlayers mulighed for non-destruktiv editing og for det andet er myten 
 om det frygtede »combed histogram« tom luft á la i samme kategori som 300 dpi (folke)myten. Vincent 
 Bockaert demonstrerede glimrende hvorfor man ikke bør bekymre sig om dette ved selv relative ekstreme 
 klipninger. Hans artikel er desværre ikke længere at finde på hans site http://www.vincentbockaert.com/. Det er intet i vejen for at redigere løs sålænge det på skærmen »ser rigtigt ud« (=ingen postering).
 --  
 /Digit 
            
             |  |  | 
 |  |