MS Windows
Manse9933 45149
briani 27239
Genveje i windows
Fra : Jakob Baunsgaard

Dato : 24-04-03 00:22

Hej

Jeg er den type som godt kan lide at bruge genveje i windows. Hellere det
end skulle gennem 17 klik med musen.
Lad os få nogle gode genveje listet her. Så smæk klør 5 i tastaturet og se
hvad der sker. ;)
For hvert program findes der masser af forskellige genveje. Lad os blive ved
windows denne gang.
Jeg starter med lidt her:

F1 = hjælp
win+e =stifinder
win+r = kør
win+f = find
win+l = log af
win+m = minimere alle vinduer
win+pause = egenskaber for system
ctrl+c = kopiere (bruges også i div. andre programmer)
ctrl+v = sæt ind (bruges også i div. andre programmer)
ctrl+x = klip (bruges også i div. andre programmer)
ctrl+z = fortryd (bruges også i div. andre programmer)
ctrl+alt+del og ctrl+shift+esc = windows jobliste
alt+F4 = luk aktive program eller windows

Jeg savner genvej til at åbne kontrolpanel.
Jeg savner genvej til at oprette ny mappe.

Kom med alt hvad I har!

Jakob

--
Remove X in the email adress if you mail me!

Fra : Martin Sveegaard

Dato : 24-04-03 01:19

>Jeg savner genvej til at åbne kontrolpanel.
>Jeg savner genvej til at oprette ny mappe.
>
>Kom med alt hvad I har!

http://www.ibos.dk/raad/uvmat/blind/windows98genveje.htm
Her er nogle stykker, de fleste virker vel osse på andre
windowsversioner.
ny mappe: Alt-f + n + return. (dog ikke på skrivebordet)

MVH Martin S

Fra : Leo.E

Dato : 24-04-03 07:05

Martin Sveegaard <sveegaard@tdcadslFJERN:DETTE.dk> wrote in message news:<d3beav4f81rqas0t00f993a6ee9l39s5e6@4ax.com>...
> [...]
I mange tilfælde kan du selv bestemme genvejene, hvis du finder
egenskaber i programmerne og under genvej trykker crtrl+alt+et bogstav,
det skal lige nævnes,hvis windows bruger den kombination du laver
må du prøve dig frem.
hurtig E-mail: :ny genvej på skrivebord -skriv i dialogboksen - mailto:
inetgenvej: ny genvej på skrivebord -skriv i dialogboksen - www:
Leo

Fra : Leony

Dato : 24-04-03 14:21

"Jakob Baunsgaard" <jakob.b@Xmail.dk> skrev i en meddelelse

> Lad os få nogle gode genveje listet her.

Håber du kan bruge denne:
http://www.genvejstasten.dk/

--
mvh Leony.....Se mit Playboycasemod:
http://home.tiscali.dk/~vinci/

Fra : Edmund

Dato : 24-04-03 20:23
Fra : Lars Jensen

Dato : 25-04-03 10:53

"Jakob Baunsgaard" <jakob.b@Xmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg savner genvej til at åbne kontrolpanel.
> Jeg savner genvej til at oprette ny mappe.
>
> Kom med alt hvad I har!
>
> Jakob

Det er ikke en decideret genvejstast, men man kan åbne kontrolpanelet, ved
at skrive "control" i kør-dialogen...
"control"-programmet kan også eksekvere de ting, der ligger i
kontrolpanelet...prøv fx. at skrive "control appwiz.cpl"... søg på *.cpl.
for at få en oversigt over samtlige .cpl-filer.. i visse tilfælde, kan det
også gøres uden at skrive "control" foran, så man bare kan skrive fx.
"appwiz.cpl" eller "desk.cpl"

Et alternativ til genvejstaster er at lave en path-sætning, hvor man så
ligger genveje til programmer/mapper ind...

En pathsætning laves sådan her :

Tryk WIN + PAUSE|BREAK for at få vist systemegenskaber
Vælg fanebladet avanceret
Tryk på Miljøvariabler
Under Systemvariabler finder du den variabel, der hedder Path og
dobbeltklikker på den.
Her står samtlige mapper, der er sat som path. Hver mappesti skal adskilles
med semikolon (;) så hvis du skal tilføje en ny, skal du først sætte ; efter
den forrige sti og så skrive stien... Det fremgår, hvis man kigger på det,
der i forvejen står i tekstfeltet...

Jeg har gjort det, at jeg har sat mappen C:\Genveje som path..

I denne mappe kan man ligge en genvej til Word, der blot hedder 'W'.
Fremover skal man bare åbne Kør (ved WIN+R) og skrive W og trykke enter, så
starter Word...

Dette bliver bl.a. fordelagtigt ved Internet Explorer... opret en genvej til
Internet Explorer i path-mappen, kald den for "ie", og nu kan du gå på
nettet ved at skrive ie efterfulgt af den adresse du vil til.. Det kan man i
forvejen ja, men hvis man gør sådan her, så åbnes den nye side i et andet
vindue, hvis man skulle have et IE-vindue åbent allerede...

Det samme kan man gøre med rundll... : på
http://www.svein.dk/Visartikler.asp?ART_id=27&S_Menu=1 er der en oversigt
over nogle af de kommandoer rundll32.exe indeholder.. fx. har jeg gjort
sådan, at når jeg vil have min enhedshåndtering vist, skal jeg bare skrive
"enhed" i kør og trykke på enter, så kommer den frem, i stedet for at man
skal bladre sig frem til den under egenskaber for system...

Ved godt, at det ikke er det helt samme som genvejstaster, men man sparer
stadig en del tid ved det...

Med venlig hilsen,

Lars Jensen