Prop-raket-teori...
Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 24-04-03 00:04

Hej alle, jeg er just igang med at hjælpe en af mine venners datter med
at lave nogle raket-forsøg og så slog det mig at det kunne være sjovt at
regne lidt på det for mig selv...

Den første raket vi lavede var ret simpel: Den består af en
filmrulle-holder som man fylder med lidt vand og en brusetablet, sætter
låg på og sætter den på jorden. Efter et par sekunder flyver den et par
meter til himmels afhængig af hvor meget vand man har kommet i, og denne
højde måler man. Men hvordan regner man på det?

Jeg må antage at trykket i "eksplosionsøjeblikket" er konstant fra gang
til gang (ellers kan jeg ikke regne på det overhovedet). Lige nu
benytter jeg at vandet i filmrullen blot virker som en prop som ikke
bliver skudt ud (da den jo står på jorden) så alt trykket bliver
konverteret til bevægelses-energi af filmrullehylsteret. Det betyder at
massen af vandet faktisk ingen indflydelse har på resultatet, kun hvor
langt op i filmrullen det står.

Men er der nogen der har bedre idéer til hvordan man kunne regne på det?
Jeg kunne selvfølgelig også prøve at beregne en gennemsnitlig
gnidningskoefficient, men jeg tror ikke at dette hjælper noget før
teorien uden gnidningsmodstand er på plads...

Jeg kan godt smide mine nuværende formler ind hvis der er nogen der er
interesserede...

En anden raket vi er i gang med er en sodavands-raket, hvor man fylder
vand i en sodavandsflaske, pumper den op med vand og sender den afsted.
Her kan vi måle trykket, så er spørgsmålet blot hvilken model man skal
stille op til sådan en...

Alle idéer er velkomne...

Med venlig hilsen Preben

Fra : sm telekommunikation

Dato : 24-04-03 04:17

Der er kun én beregningsmetode indenfor den klassiske fysik:

Arbejde( ~ kraft x vej [ massen * accelerationen * vejen] ) =
grav.konstanten * emnets masse * jordens masse * 1/ højden

hvoraf alle søgte størrelser kan udledes.

Men den kendte du vel i forvejen? Og der er ikke andre!

Vil du regne på en egentlig raket, skal du tage højde for dens vægttab
(forbrændt fuel), dvs. massetab som funktion af tiden (dV/dt), versus
accelerationsændring som funktion af tiden (da/dt), som stilles op i en
differentialligning {'det der tabes = det der vindes'}.
Var det dér, du ville hen? Men det ligger lidt tungt med de dimesioner der
er på dine 'raketter', som nærmest skal behandles som projektiler, hvor
brændstoffet jo ikke følger med partiklen.

Venlig hilsen
Mogens
civ.ing
------------------------------------

Michael Bohn <nospam@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ea71b67$0$10460$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 24-04-03 09:31

sm telekommunikation wrote:
> Arbejde( ~ kraft x vej [ massen * accelerationen * vejen] ) =
> grav.konstanten * emnets masse * jordens masse * 1/ højden
> hvoraf alle søgte størrelser kan udledes.
> Men den kendte du vel i forvejen?

Joda...

> [...]
> accelerationsændring som funktion af tiden (da/dt), som stilles op i en
> differentialligning {'det der tabes = det der vindes'}.

Jeps! Problemet er netop med filmrulleholderen: Står vandet "stille"
under affyringen (indtil raketten har løftet sig over vandstanden inde i
den), eller skal man regne med at det render ud?

Nuvel, jeg tror jeg vil samle måleresultaterne, og se om de overhovedet
giver mening... Desvære løb vi tør for brusetabletter, og gik over til
Samarin, der virker alt for hutigt til at være brugbvart til gode
målinger...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Carsten Svaneborg

Dato : 24-04-03 11:21

Preben Mikael Bohn wrote:
> Men er der nogen der har bedre idéer til hvordan man kunne regne på det?

Det er et interessant problem, fordi den impuls overførsel
fra vandet der stømmer ud lige i starten, går jo også til
at øge hastigheden på raketten med det resterende vand.

Derfor spilder du en masse energi på at accelere dit "brændstof",
sammenlignet med situationen hvor man kan antage at det bliver
skudt ud momentant.

Det betyder også at det bliver interessant at regne på, fordi
massen af raketten ændres løbende. Du bør kunne regne det ud
vha. impulsbevarelse af raket + vand, samt ændringen af
impuls pga. tyngekraft dvs. dPraket = F dt = m_raket(t)g dt,
men så vidt jeg kan se mangler du stadig en ligning for raten
med hvilken vandet strømmer ud af dysen, men man kunne antage
at den var konstant indtil alt vandet er ude hvorefter den
sættes til 0.

--
Mvh. Carsten Svaneborg
http://www.softwarepatenter.dk

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 24-04-03 10:43

Carsten Svaneborg wrote:
> men så vidt jeg kan se mangler du stadig en ligning for raten
> med hvilken vandet strømmer ud af dysen, men man kunne antage
> at den var konstant indtil alt vandet er ude hvorefter den
> sættes til 0.

Det tror jeg ikke er en god idé. Til gengæld må det være til at finde
raten som funktion af tiden, under antagelse af at trykket er kendt og
udvider sig adiabatisk (og starttrykket kan så estimeres ved eksperimentet).

Med venlig hilsen Preben

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 24-04-03 11:29

Carsten Svaneborg wrote:
> Det er et interessant problem, fordi den impuls overførsel
> fra vandet der stømmer ud lige i starten, går jo også til
> at øge hastigheden på raketten med det resterende vand.

Det tror jeg faktisk ikke. Jeg ville mene at vandet i "raketten"
ikke bliver accelereret opad, idet "udstrømningsdysen" jo er lige så
stor som selve "raketten". Så jeg tror kun at det er hylsteret der
bliver accelereret, ikke vandet (og dermed har jeg sagt at gnidningen
mellem hylster og vand er nul, men det tror jeg er en ok approximation,
når vi taler om så stort et hul)

Med venlig hilsen Preben

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 24-04-03 11:42

Preben Mikael Bohn wrote:
> [...] Den første raket vi lavede var ret simpel: Den består af en
> filmrulle-holder som man fylder med lidt vand og en brusetablet,
> sætter låg på og sætter den på jorden. [...]

Undskyld, jeg er bare en nysgerrig "medlæser" af tråden.
Men bliver det der filmrullehylster placeret med bunden
opad? Det er ikke hidtil fremgået af beskrivelsen af
eksperimentet.
--
Med venlig hilsen Herluf Holdt

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 24-04-03 12:05

Herluf Holdt, 3140 wrote:
> Undskyld, jeg er bare en nysgerrig "medlæser" af tråden.
> Men bliver det der filmrullehylster placeret med bunden
> opad? Det er ikke hidtil fremgået af beskrivelsen af
> eksperimentet.

Ups, sorry... Nej, med låget nedad. Man kan sikkert også gøre det
den anden vej, men så får man ikke fordelen af at vandet virker som en
prop den første cm eller så. Indtil videre har resultatet på den anden
side været at jo mindre vand des bedre (maks. højde har været 5 meter,
men det var med Samarin og det kan ikke anbefales), så det er muligt at
man vil kunne få låget til at flyve langt også pga. den mindre vægt. Men
mindre vægt er også ensbetydende med mere gnidningsmodstand... Hmm, må
prøve det...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Morten Bakkedal

Dato : 24-04-03 19:56

On Thu, 24 Apr 2003 01:03:47 +0200, Preben Mikael Bohn wrote:

> [...]
> vand i en sodavandsflaske, pumper den op med vand og sender den afsted.
> Her kan vi måle trykket, så er spørgsmålet blot hvilken model man skal

Jeg skrev for et par år siden et 1. års-fysikprojekt om vandraketter. I
projektet lavede jeg (sammen med tre medstuderende) en computermodel for
en raket ved at kombinere forskellige fysiske formler, og vi målte på
et antal raketters bevægelse ved at binde sytråd fast i halen på dem.

Hvis det har interesse, kan du prøve at kigge forbi her:

http://www.bakkeland.dk/vand/

--
Morten Bakkedal
http://www.bakkeland.dk/

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-03 07:45

In dk.videnskab, Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.dk> says...
> filmrulle-holder som man fylder med lidt vand og en brusetablet, sætter

En brusetablet?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Preben Mikael Bohn

Dato : 26-04-03 11:04

Jesper G. Poulsen wrote:
> En brusetablet?

Jeps, en tablet der bruser... Det eneste jeg lige kunne finde var
nogle brusende C-vitaminer med citrussmag i Føtex, de kostede vist 18
kroner. Man skal bruge en halv til hvert forsøg. Jeg prøvede også med
Samarin, men dete er alt for hurtigtvirkene...

Med venlig hilsen Preben

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-03 22:25

In dk.videnskab, Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.dk> says...
> Jeps, en tablet der bruser... Det eneste jeg lige kunne finde var
> nogle brusende C-vitaminer med citrussmag i Føtex, de kostede vist 18

Okay, jeg tænkte på Treo

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 28-04-03 09:15

"Jesper G. Poulsen" <ms2mogens@ingen steder.dk> wrote in message
> In dk.videnskab, Preben Mikael Bohn <nospam@nospam.dk> says...
>
> Okay, jeg tænkte på Treo

Treo'erne er til efter man har fået raketten i hovedet

--
mvh/rg. From The Sum of all Fears:
Christian [In a Nuclear Arms depot in Russia, during an inspection]

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 28-04-03 18:42

In dk.videnskab, Christian B. Andresen <nobody@domain.country> says...
> Treo'erne er til efter man har fået raketten i hovedet

Eller hvis man vil se opsendelsen ovenfra