netværkskabel
Fra : Martin Kiefer

Dato : 23-04-03 21:11

Hejsa

Jeg har lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med:

Når man kigger på standarden TIA/EIA-T568-A og B er den eneste forskel at
det orange og grønne kabelpar er byttet om.

Men hvor bruger man hvad?
Det eneste jeg har kunnet finde er en side hvor forklaringen er at man
bruger T568A i hjemmet og T568B på kontoret. Men hvad er egentlig den dybere
mening med dette. Hvad er det der definer hvilken standard man skal vælge
når man laver en installation?

Og ikke mindst hvorfor?

Eventuelle links til dokumentation på hvad der skal bruges hvor vil jeg
blive rigtig glad for. (Her tænker jeg ikke på links til farvekoder på
kablerne, dem er der rigelig af på nettet)

Mit andet spørgsmål er, at jeg flere steder har set at man kan "certificere
en netværkskabling". Hvad menes der helt præcist med dette?

Og hvilke krav stilles der til en sådan certificering (links til evt.
standarder?)

Håber i kan hjælpe lidt

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 23-04-03 22:29

On Wed, 23 Apr 2003 22:11:24 +0200, "Martin Kiefer" <martin@kiefer.dk>
wrote:

>Hejsa
>
>Jeg har lige et par spørgsmål jeg håber i kan hjælpe mig med:

Jeg skal prøve

>Når man kigger på standarden TIA/EIA-T568-A og B er den eneste forskel at
>det orange og grønne kabelpar er byttet om.

JA

>Men hvor bruger man hvad?

Det er fuldstændigt ligegyldigt hvis man bruger RJ 45 paneler i
krydsfeltet. Standarden siger at alle udtag i en installation skal
være ens (så vidt jeg husker)
B er langt den mest udbredte metode.

> [...]
>mening med dette. Hvad er det der definer hvilken standard man skal vælge

Hvis du anvender andre paneler end Rj45 kan placeringen af par være
vigtig med hensyn til hvilke patchkabler du skal anvende ved
applikationer som ikke behøver 4 par.

Hvis du f.eks anvender 110 eller VisiPatch paneler og 568B kan du
anvende et 2 pars patchkabel til 10/100 Ethernet og derved køre
dobbelt så mange forbindelser igennem en kobber backbone, eller
tilslutte både et 2 pars kabel til Ethernet og et 1 pars kabel til
telefoni i samme udtag.

Hvis du anvender A skal du bruge et 3 pars patchkabel til Ethernet og
et 2 pars til f.eks systemtelefoner med 2 par (f.eks ISDN).

>Og ikke mindst hvorfor?

Se ovenfor.

Jeg har forklaret lidt på www.kabling.dk

>Mit andet spørgsmål er, at jeg flere steder har set at man kan "certificere
>en netværkskabling". Hvad menes der helt præcist med dette?

Det betyder ofte at man giver en udvidet garanti.

>Og hvilke krav stilles der til en sådan certificering (links til evt.
>standarder?)

Det er helt afhængigt af leverandøren.

Hovedparten af producenter på det Danske marked giver bare en
forlænget produktgaranti i 15-20-25 eller livsvarigt hvad det så end
er.

Andre tilbyder derudover applikationsgarantier som beskriver hvilke
applikationer systemet kan anvendes til og på hvilke kabellængder.
Dette omfatter alle forskellige applikationer som kan anvendes på
systemet. Denne garanti sikre kunden at hvis f.eks 1000Base-T ikke
virker på installationen om 3 år når det skal idriftsættes skal
producenten rette fejlen uden beregning.

Der er også producenter som garanterer at f.eks alle kommende
standardiserede applikationer til Cat 6 vil fungere på systemet, hvis
ikke rettes det uden beregning.

Der er også producenter som garanterer at kabelsystemet med tilsluttet
aktivt udrustning overholder EMC direktiverne.

Som du kan se er der meget stor forskel på hvad en certificeret
installation er, forlang en kopi af garantibetingelserne og lav
sammenligningen.

>Håber i kan hjælpe lidt

Hjalp det ??

--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Stig Meyer Jensen

Dato : 24-04-03 07:40

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> skrev i en meddelelse
[snip]

> Hjalp det ??

Lækker svar!

--

Stig Meyer Jensen
stig@mine_3_initialer.dk

Fra : Martin Kiefer

Dato : 24-04-03 19:57

"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

> Det er fuldstændigt ligegyldigt hvis man bruger RJ 45 paneler i
> krydsfeltet. Standarden siger at alle udtag i en installation skal
> være ens (så vidt jeg husker)
> B er langt den mest udbredte metode.

Nogen idé om hvorfor den egentlig er det?

> [...]
>
> Hvis du anvender A skal du bruge et 3 pars patchkabel til Ethernet og
> et 2 pars til f.eks systemtelefoner med 2 par (f.eks ISDN).

Lyder interessant, hvem producerer egentlig disse patch-paneler. Det eneste
jeg sådan set har kunnet finde på google, er en række tyske hjemmesider. Og
mit tyske er ikke specielt godt såe...

> Jeg har forklaret lidt på www.kabling.dk

Den vil blive kigget igennem

> Det betyder ofte at man giver en udvidet garanti.

Ikke andet?

> Hovedparten af producenter på det Danske marked giver bare en
> forlænget produktgaranti i 15-20-25 eller livsvarigt hvad det så end
> er.

Hmm, jeg troede der var mere i det end det.

> [...]
>
> Der er også producenter som garanterer at f.eks alle kommende
> standardiserede applikationer til Cat 6 vil fungere på systemet, hvis

Hvilket vil sige at disse garantier er hvad leverandøren selv går og finder
på?

> Som du kan se er der meget stor forskel på hvad en certificeret
> installation er, forlang en kopi af garantibetingelserne og lav
> sammenligningen.

Skal jeg da lige love for.

> Hjalp det ??

Helt sikkert, mange tak for et uddybende svar

Martin Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Arne Keller

Dato : 24-04-03 20:10

On Thu, 24 Apr 2003 20:56:46 +0200, "Martin Kiefer" <martin@kiefer.dk>
wrote:

>"Arne Keller" <arne@kellernet.org> wrote in message

>Nogen idé om hvorfor den egentlig er det?

Fordi opfinderen af PDS kabelsystemet gjorde det på den måde, og da
det produkt fortsat er det suverænt mest solgte på markedet.

http://www.google.com/search?hl=en&ie=UTF-8&oe=UTF-8&q=VisiPatch&btnG=Google+Search

>Den vil blive kigget igennem

>Ikke andet?

>Hmm, jeg troede der var mere i det end det.

19 års ekstra garanti er vel ikke at foragte ?
Garanti for reservedele i samme periode er vel også OK

>Hvilket vil sige at disse garantier er hvad leverandøren selv går og finder
>på?

Ja de er jo en del af produktet.

Hvem skulle ellers specificere garantier udover lovgivningen hvis ikke
producenten ?

De bedste garantier på markedet giver ubegrænset adgang til gratis
support indtil systemet fungerer igen, det er vel ikke så ringe endda.

selv tak