Vindmodstand på campingvognen
Fra : [8620] Torben Mondru~

Dato : 23-04-03 19:41

Jeg er nybegynder i som campist
Jeg købte sidste sommer en campingvogn (Eifelland 495 tf) som bare fungerer
fint for os.
Sidste sommer var vi en tur i Sydfrankrig, og fik lidt af en overraskelse.
Der er en enorm vindmodstand på vogntoget, selv under nedkørsel på bakkerne
i Kassel, skal der strækkes på højrefoden for at køre 90 km/t.

Her i påsken genopfriskede jeg igen hvor meget vind campingvognen "fanger".
Vi var en tur på Fanø.På vejen hjem blæste det en del. Det betød at der
skulle køres en del på de små remskiver..

Bilen der trækkes med er en Renault Senic. Jeg troede at den med sin store
høje kunne lave et fint "hul" i vinden.

Er der nogle der har erfaring med en vinge på taget af bilen, eller den der
luftpose på fronten af campingvognen.

Venlig Hilsen

Torben Mondrup

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 23-04-03 22:34

"[8620] Torben Mondrup" <e.t.mondrupnospam@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> høje kunne lave et fint "hul" i vinden.
>
> Er der nogle der har erfaring med en vinge på taget af bilen, eller den

FDM lavede for mange - mange år siden en test undersøgelse af ovenstående,
og deres konklusion var helt klart, at især vingen/vindafviseren på taget,
kunne ikke anbefales, tværtimod. Den sad så langt fra campingvognen, at den
vind som ramte vingen, nåede at blive hvirvlet rundt og slå ned lige foran
campingvognen, istedet for at ryge op over campingvognen. Derfor havde den
faktisk den modsatte effekt. Dernæst blev det også anført, at ved sidevind
var vingen blot en ekstra modstand, som gav større benzinforbrug og ingen
virkning.
Jeg kan ikke huske, hvad de helt præcist skrev om vindposen, men det gjorde
ihvertfald, at jeg slog ud af tankerne evt. at købe en sådan.
Hvis man er kommet ud i en strid modvind, så vil det absolut kunne mærkes,
at man har den store mere eller mindre lodrette flade hængende bagefter og
som også skal bryde vinden.

Kurt

Fra : Jens

Dato : 24-04-03 21:08

> [...]
> at man har den store mere eller mindre lodrette flade hængende bagefter og

Har en bekendt der har kørt med "vindposen" i mange år. Han er en meget
nysgerrig og nøjeregnende person (undersøger alt hvad han anskaffer til
mindste detalje både før og efter købet).

Han foretog en række målinger da den var anskaffet. Disse bestod i at måle
hvor hurtigt han kunne accelerere fra 0 til 90 med og uden "pose" ud af lige
vej med samme bil, samme vind o.s.v.. Disse målinger viste at der klart var
forskel. Dette må, alt andet lige, betyde at der også spares brændstof. Han
har kørt med den til Frankrig og hjem igen lige siden (10 år!)

Mvh

Jens

Fra : Søren Uttrup

Dato : 25-04-03 09:31

og du er helt sikker på at det er vindmodstand og ikke bremserne på CV der
slæber på ned af bakke ?

Fra : [8620] Torben Mondru~

Dato : 25-04-03 19:24

> og du er helt sikker på at det er vindmodstand og ikke bremserne på CV der
> slæber på ned af bakke ?
Jeg er 100% sikker på at mine bremser ikke hænger, eller slæber på.
Jeg kan mørke trækket fra CV, og bremserne er kolde så.....

Torben