MS Windows
briani 27239
nt / win98
Fra : Jens Nielsen

Dato : 23-04-03 18:14

jeg har fået en gammel pc hvorpå der var installeret nt.

da de andre pc'er i mit lille private netværk har win98 formaterede jeg
harddisken således at den var helt tom.

harddisken er åbenbart partitioneret i 2 drev, da der også er et drev d
(ekstra-plads), som ikke blev berørt af formateringen. på drev d havde jeg
kopieret win98 biblioteket fra min installations-cd og jeg håbede så at jeg
kunne få lov, herfra at installere win98, men niks.

jeg har forsøgt at starte komputeren med en win98 start-diskette og sagt at
den skal starte med cd - i dos-menuen kan jeg finde både c, d, f(åbenbart
virtuelt lavet af start-disketten), samt g (cd-drevet).

når jeg prøver at installere vin98 fra cd-drevet går det i gang men kort tid
efter beder den mig siger enter (hvis den skal fortsætte) eller escape.
hvis jeg trykker enter kommer der i en brøkdel af et sekund et billede fra
med "scandisk" og derefter ikke mere.

når jeg prøver at bruge scandisk (bare for at prøve et eller andet) så siger
den at den ikke har kapacitet nok.

er der nogen der har en ide om hvorledes jeg får installeret win98 på
c-drevet????

mvh
jens

Fra : Karsten Jensen

Dato : 24-04-03 00:20

"Jens Nielsen" <jensnielsen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
siger
> den at den ikke har kapacitet nok.
>
> er der nogen der har en ide om hvorledes jeg får installeret win98 på

Du skal vel allerførst have en boot-diskette - eller en panik-diskette lavet
på Win98, da den var aktiv. Du skal bl.a. have aktiveret dit CD-rom drev fra
DOS for at kunne læse Win98-CD-rommen.

Hvis du allerede har Win98 på D-drevet, og du i øvrigt kan boote maskinen
op. så prøv at gå ind i directoriet I386 og tryk på setup.exe. Hvis du har
filen smartdrv.exe et eller andet sted (DOS 6.2 f.eks.), så læs den ind, når
der spørges om du har den, så går installationen meget hurtigere. Hvis det
er en opgraderings-udgave, du har liggende, kommer den sikkert ud på et
tidspunkt og spørger, om du har ret til denne installation. Du stikker den
så bare en plade eller diskette med et operativsystem på, og den fortsætter
med en fuld installation.

Prøv at se, om det virker i din situation.

Mvh
Karsten Jensen
Prøv at se, om det virker i dit tilfælde