Skifter - eksempler på at der mangler at b~
Fra : Ole Munk

Dato : 23-04-03 16:17

Hej

Jeg er p.t. igang med at kigge på aner i Sinding sogn, Hids herred og faldt
i den forbindelse over følgende af Erik Brejls skifteuddrag:

skifte1
85 Anne Pedersdatter i Hvinningdal. 24.7.1791, fol.205. G238-2 side 14, 28.
moster Margrethe Nielsdatter i Lemming, død. 4B:
Peder Knudsen i Lindet Hospital
Erik Knudsen, død. 4B:
Kirsten Eriksdatter g.m. Mathias Jensen i Sinding
Anne Margrethe Eriksdatter, enke i Tandkær
Maren Eriksdatter g.m. Søren Jacobsen i Pederstrup
Anne Eriksdatter, død. 1B
Else 10. FM: far Peder Christensen i Hvinningdal
Niels Knudsen, død. 1B:
Peder Nielsen i Vinding
Anne Knudsdatter, død. 1B:
Jens Thomsen
(meget stort skifte)

mine aner er ovenstående Kirsten Erichsdatter gift med Mathias Jensen i
Sinding og ifølge skiftet: Hendes far Erik Knudsen og igen hans mor
Margrethe Nielsdatter i Lemming, der er død efterladende 4 børn.

jeg søgte så på "Margrethe Nielsdatter" og "Lemming" og fandt følgende
skifte hos Erik Brejl:

skifte2
70 Knud Lauridsen i Lemming. 5.7.1740, side 709.
E: Margrethe Nielsdatter. B: Peder 23, Anne 21. FM: Niels Lauridsen i Serup,
Rasmus Lauridsen i Tandskov.

d.v.s. her har vi en Margrethe Nielsdatter, der aldersmæssigt kunne passe
med Margrethe Nielsdatter fra det første skifte. Hendes mand hed Knud,
hvilket også passer med efternavnene på børnene fra skifte1. Navn og alder
på de to børn der er nævnt, passer også fint med formodet alder på børnene i
skifte1. Det passer simpelthen for godt, til der ikke er en forbindelse, men
det nager mig lidt, at der "mangler" to børn i skifte2.

Er der nogle i NG, der har erfaringer med, at der kan mangle børn i
skifterne?

mvh Ole

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : LisBJensen

Dato : 23-04-03 20:04

Hej Ole.
Ikke fordi jeg har efaringer med manlende personer i skifter, men hvis
de er døde er det vel ikke givet at de står der.

Lis

http://www.kandu.dk/

Fra : Ivan jensen

Dato : 23-04-03 20:31

"Ole Munk" <ole@ole-munk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> i den forbindelse over følgende af Erik Brejls skifteuddrag:
>

> Er der nogle i NG, der har erfaringer med, at der kan mangle børn i

Ikke for at nedgøre Erik Brejls store arbejde, som jeg har stor respekt for;
men selvom han er grundig, så er det altså afskrifter. Og som altid bør man
selv undersøge den originale kilde, hvis man er i tvivl. Det er meget nemt
at 'glemme' noget i afskrift af et så stort materiale.

Men iøvrigt har jeg selv erfaring med 'glemte' børn i et skifte. Formentlig
var den person, der ikke var medtaget, den mest indlysende, fordi den gamle
afdøde moder sikkert boede hos ham, og skifteforretningen blev holdt i hans
hus.
I flere år plagede det mig, at jeg måske havde en fejl i min anetavle. Den
afdødes ægtemand var død nogle år før skifteprotokollen startede, så jeg
kunne ikke finde det sikre bevis på, at min ane nu også var søn af parret,
hvilket llers efter alle andre kilder var højst sandsynligt.
I skifteopgørelsen var der imidlertid en udgift til annoncering i
Københavnske Tidender efter arvinger. Dødsfaldet skete i Djurs Sønder Herred
i 1785, og en del af børnene var rejst til København, så man kunne ikke
umiddelbart komme i kontakt med dem. Defor indrykkede man en annonce i
avisen, hvor alle arvinger, både de nærværende og de fraværende blev
opregnet. Og her var min ane nævnt på lige fod med de andre søskende.
Avisen fandt jeg på avisarkivet i Århus.

mvh
Ivan Jensen

Fra : Erik Brejl

Dato : 23-04-03 21:20

Uden at have tjekket noget som helst, så tror jeg at forklaringen er, at
Margrethe Nielsdatter har været gift to gange. Ved skiftet i Vinderslevgård
1740 er det kun Knud Lauridsens børn, der anføres. Hvis hendes anden mand så
også hedder Knud, kan det jo godt hænge rigtigt sammen.
Endelig kan jeg da sagtens have overset en linie med et par børn. Det vil
jeg tjekke næste gang jeg kommer til Viborg.

Erik Brejl

Fra : Ole Munk

Dato : 23-04-03 22:21

"Erik Brejl" <erik@brejl.dk> wrote in message

> [...]

> Endelig kan jeg da sagtens have overset en linie med et par børn. Det vil
> jeg tjekke næste gang jeg kommer til Viborg.

Det lyder som en sandsynlig forklaring, at hun er gift to gange med en
"Knud", men hvis der ikke findes skifter efter dem begge kan det måske blive
lidt svært at bevise. Jeg har lige konstateret at KB for Lemming først
startet 1761

Jeg vil være meget glad for dit tjek.

mvh Ole

--
E-mail: ole@ole-munk.dk
Hjemmeside: www.ole-munk.dk

Fra : tovekrog

Dato : 23-04-03 22:18

>Hej Ole Munk.
Også jeg har stor respekt for Erik Brejls store arbejde. Ingen tvivl om,
at der har ligget en stor indsats i at renskrive alle skifterne m.m.
Jeg har tilfældigvis en kopi af det pågældende skifte, som er ret
morsomt at læse. Familieforholdene var så indviklede, at
skifteforvalteren sendte de fremmødte hjem for at undersøge arvingernes
indbyrdes forhold noget bedre.
Jeg får det til, at Margrethe Nielsdatter kun har haft 2 børn, Peder og
Erik. Men Erik står helt tydeligt anført som Erik Pedersen.
Hvis du er interesseret, kan jeg tage kopi af skiftet og sende det til
dig.
Med venlig hilsen
Tove Krog.
(tovekrog@wanadoo.dk)

http://www.kandu.dk/

Fra : Ole Munk

Dato : 23-04-03 22:52

"tovekrog" <tovekrog.news@kandu.dk> wrote in message
> [...]
> Erik. Men Erik står helt tydeligt anført som Erik Pedersen.
> Hvis du er interesseret, kan jeg tage kopi af skiftet og sende det til

Hej Tove

Jeg vil meget gerne have en kopi

mvh

Ole Munk
Herluf Trolles Gade 15
9000 Aalborg

Fra : Erik Brejl

Dato : 24-04-03 17:39

Skiftet begynder i protokol nr. 1 G238-1 fol.205 og der står helt tydeligt
Erik Pedersen, der har 4 børn, men da arven udbetales i næste protokol G
238-2 fol..14 står der lige så tydeligt Erik Knudsen med 4 børn angivet. Jeg
har så valgt at tage det seneste udsagn, som det mest rigtige.
Det kunne være rart at vide hvor Erik Knudsen (Pedersen) er død.

Hilsen
Erik Brejl

Fra : Ole Munk

Dato : 24-04-03 20:35

> [...]
> har så valgt at tage det seneste udsagn, som det mest rigtige.
> Det kunne være rart at vide hvor Erik Knudsen (Pedersen) er død.

Jeg prøver at kigge i Sinding kirkebog, som jeg har på mikrokort. Du hører
nærmere

mvh Ole

Fra : Ole Munk

Dato : 24-04-03 23:42

> [...]
> har så valgt at tage det seneste udsagn, som det mest rigtige.
> Det kunne være rart at vide hvor Erik Knudsen (Pedersen) er død.

Jeg har kigget i Sinding kirkebog det meste af aftenen og er ikke længere i
tvivl om, at det rigtige navn til Erik er Erik Pedersen. Det viste sig, at
jeg allerede havde en del oplysninger, der med de nye oplysninger kan
stykkes rigtigt sammen. Oplysningerne om ham og hans børn kan opsummeres som
følger:

1. Erich Pedersen (8270); født 1704; han blev gift med Kirsten Sørensdatter
(4020), datter af Søren Hansen (90) og Anne Pedersdatter (4014), omk. 1747
Balle Kirke, Balle S, Hids H, Viborg A; døde dec 1760 Sinding S, Hids H,
Viborg A; begravet 21 Dec 1760 Sinding Kirkegård, Sinding S, Hids H, Viborg
A.

Kirsten Sørensdatter (4020) var født i 1719 Overgaard, Balle S, Hids H,
Viborg A. Hun blev gift 2 . gang med Jens Pedersen Steenholt (4065) den 16
okt 1761 Sinding Kirke, Sinding S, Hids H, Viborg A. Hun døde den 17 maj
1799 Sinding S, Hids H, Viborg A. Hun blev begravet den 26 maj 1799 Sinding
Kirkegård, Sinding S, Hids H, Viborg A.

Børn af Erich Pedersen (8270) og Kirsten Sørensdatter (4020) var som
følger:
2. i. Anne Margrethe Eriksdatter (4070); født 9 jun 1748 Sinding,
Sinding S, Hids H, Viborg A; døde 7 jul 1748 Sinding, Sinding S, Hids H,
Viborg A.
3. ii. Anne Margrethe Eriksdatter (8297); født jun 1749 Sinding,
Sinding S, Hids H, Viborg A; hun blev gift med Laurids Rasmussen (4072) 29
Dec 1769 Sinding Kirke, Sinding S, Hids H, Viborg A; hun blev gift med Jens
Hansen (4073) efter 24 jul 1791; døde 21 jun 1824 Pederstrup, Vinderslev S,
Lysgård H, Viborg A; begravet 27 jun 1824 Vinderslev Kirkegård, Vinderslev
S, Lysgård H, Viborg A.
4. iii. Peder Erichsen (4078); født 19 mar 1752 Sinding S, Hids H,
Viborg A; døde 31 mar 1752 Sinding, Sinding s, Hids H, Viborg A.
5. iv. Anne Eriksdatter (8298); født 30 sep 1753 Sinding S, Hids H,
Viborg A; hun blev gift med Peder Christensen (8299) 23 okt 1773 Sinding
Kirke, Sinding S, Hids H, Viborg A; døde før 1780 Hvinningdal, Balle S, Hids
H, Viborg A.
6. v. Maren Erichsdatter (4080); født 1756 Sinding S, Hids H, Viborg
A; hun blev gift med Søren Jacobsen (4081), søn af Jacob Rasmussen (4085) og
Appelone Sørensdatter (4086), 14 okt 1779; døde 17 okt 1824 Pederstrup,
Vinderslev S, Lysgård H, Viborg A; begravet 24 okt 1824 Vinderslev
Kirkegård, Vinderslev S, Lysgård H, Viborg A.
7. vi. Kirsten Erichsdatter (80); født 1759 Sinding, Sinding S, Hids H,
Viborg A; hun blev gift med Mathias Jensen (79), søn af Jens Mathiasen (97)
og Maren Christensdatter (98), 6 nov 1780 Sinding, Sinding S, Hids H, Viborg
A; døde 6 jan 1809 Sinding, Sinding S, Hids H, Viborg A.

ad nr. 1. Erich Pedersen, så oplyses der ved hans begravelse:
1760: Dom 4. advent begravet Erich Pedersen, Gl. 56 aar mindre 6 dage.

Han og Kirsten Sørensdatter må være gift i 1747, for 6 august 1747 er de
nævnt i Sejling Kirkebog:
Endnu en søn Søren blev døbt i kirken den 6. august 1747. Han blev båret af
Erich Pedersens fæstemø Kirsten Sørensdatter fra Sinding. Faddere: Hans
Sørensen, Tandskov, Morten Sørensen, Overgård, Jens Sørensen, Sejling, Peder
Rask, Peder Diderichsens hustru Margrethe Ericksdatter, Sejling. Søren
bliver begravet den 13. august, 11 dage gammel.

Jeg har tidligere set udtrykket fæstemø anvendt når et par er trolovet, men
endnu ikke gift, så måske er det også tilfældet her.

Ad. nr. 3 Anne Margrethe Eriksdatter, så er der skifte efter hendes 1. mand
den 22.2.1790:
315 Laurids Rasmussen i Tandskov. 22.2.1790, side 95, 123.
E: Anne Margrethe Eriksdatter. LV: Laurids Nielsen i Serup. B: Rasmus 12,
Mette Kirstine 9, Anne 4. FM: farbror Rasmus Rasmussen i Nisset.

Så hun må være den Anne Margrethe Eriksdatter, der nævnes som enke i Tandkær
(sikket fejl læs/skriv for Tandskov)

Ad. nr. 5 Anne Eriksdatter, så nævnes hendes mand Peder Christensen i
FT-1787 for Balle sogn, som gift 3. gange og med datteren Else fra andet
ægteskab. Så det stemmer jo også med skiftet.

Ad. 6 og 7 Maren og Kirsten, så kan deres dåb ikke findes i Sinding
kirkebog, men det må skyldes, at den er lemfældigt ført i denne periode. Der
er ingen fødsler fra marts 1755 indtil 1760, bortset fra 2 spredte
indførsler i 1759. - Kirsten Sørensdatter får efter 1761 flere børn med sin
nye mand.

--------

med hensyn til mit første spørgsmål om dette skifte:

70 Knud Lauridsen i Lemming. 5.7.1740, side 709.
E: Margrethe Nielsdatter. B: Peder 23, Anne 21. FM: Niels Lauridsen i Serup,
Rasmus Lauridsen i Tandskov.

må det vel så betyde, at det er ok at Erich Pedersen ikke er nævnt, da han
(født i 1704) må være fra et tidligere ægteskab. Det er måske også tilfældet
med hans bror Niels "Knudsen", der er nævnt som død i "det store" skifte.

mvh Ole

P.S. jeg har ikke fundet skyggen af en Erich Knudsen i Sinding kirkebog i
denne perode.