/ Forside / Interesser / Dyr / Katte / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Katte
#NavnPoint
dova 9788
akle 7186
Jernladyen 3710
ans 2627
miritdk 2457
Nordsted1 2217
taliskoko 2188
mulberry 1779
cdripper 1530
10  HelleBirg.. 1440
Vægt på avlskatte!
Fra : Freedom


Dato : 23-04-03 15:32

Hej vil i sige der skal være en minimumsvægt p en avlskat. Lad os sige at vi
taler om en perser hvis hun katten kun vejer 300 g. som 6 uger gammel. Ville
i så være bange for at købe hende som avlskat?

Det er igen min veninde som har kik på en perser pige, men hun er meget
lille så hun spørger mig, jeg ved det ikke, syntes nu nok hun er meget
lille, men vil lige høre ekspertpanelet her inden jeg svare hende;)

Iben


 
 
Gitte S. Eriksen (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Gitte S. Eriksen


Dato : 23-04-03 15:41

Hejsa

Ved jo ikke lige hvad vægten på persere er men ved en 6 ugers killing
skulle vægten da gerne ligge på 6-700 gr. men selv om den er lille nu så kan
den jo senere godt udvikle sig godt, men ville ikke selv turde binde an på
det.

MVH
Gitte
DK Sacala´s - killinger ventes uge 18-19
www.sacala.dk



"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3ea6a3d9$0$52208$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej vil i sige der skal være en minimumsvægt p en avlskat. Lad os sige at
vi
> taler om en perser hvis hun katten kun vejer 300 g. som 6 uger gammel.
Ville
> i så være bange for at købe hende som avlskat?
>
> Det er igen min veninde som har kik på en perser pige, men hun er meget
> lille så hun spørger mig, jeg ved det ikke, syntes nu nok hun er meget
> lille, men vil lige høre ekspertpanelet her inden jeg svare hende;)
>
> Iben
>



Freedom (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 23-04-03 16:22


"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ea6a5ea$0$42660$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Ved jo ikke lige hvad vægten på persere er men ved en 6 ugers killing
> skulle vægten da gerne ligge på 6-700 gr. men selv om den er lille nu så
kan
> den jo senere godt udvikle sig godt, men ville ikke selv turde binde an på
> det.
>
> MVH
> Gitte
> DK Sacala´s - killinger ventes uge 18-19
> www.sacala.dk

Gitte, mellem 3.2 og 6.4 kilo som voksen er idealet.

Jeg har det ligeså, det er halvdelen af hvad den skal veje, dens søskende er
også større!

Iben


Sabina Hertzum (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 23-04-03 16:33

Freedom wrote:

> Gitte, mellem 3.2 og 6.4 kilo som voksen er idealet.

jeg har en fin lille perserpige på "kun" 2,4 kg....... og hende skulle der
ikke være nogle problemer med at avle på, men det siger jo sig selv at man
ikke skal smide en 6,4 kgs hankat på hende, og heller ikke forvente de
største killinger*G*
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Freedom (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 23-04-03 16:46


"Sabina Hertzum" <sabina@SPAMmandezonen.dk> skrev i en meddelelse
news:Omypa.29934$y3.2328964@news010.worldonline.dk...
> Freedom wrote:
>
> > Gitte, mellem 3.2 og 6.4 kilo som voksen er idealet.
>
> jeg har en fin lille perserpige på "kun" 2,4 kg....... og hende skulle der
> ikke være nogle problemer med at avle på, men det siger jo sig selv at man
> ikke skal smide en 6,4 kgs hankat på hende, og heller ikke forvente de
> største killinger*G*
> --
> Knus Sabina


Sabina, tak for det, men mon den overhovedet vil komme op på 2 kilo når den
er så bette;)

Iben


Sabina Hertzum (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Sabina Hertzum


Dato : 23-04-03 20:43

Freedom wrote:
>> jeg har en fin lille perserpige på "kun" 2,4 kg....... og hende
>> skulle der ikke være nogle problemer med at avle på, men det siger
>> jo sig selv at man ikke skal smide en 6,4 kgs hankat på hende, og
>> heller ikke forvente de største killinger*G*
>
>
> Sabina, tak for det, men mon den overhovedet vil komme op på 2 kilo
> når den er så bette;)

det kan man ikke altid bedømme.....
min hankat som nu vejer omkring 6 kg, var den mindste i kuldet og den mest
skravlede af dem alle da jeg fik ham..... jeg så ham første gang som 5 uger
og der kunne han ligge i en lidt bred brystlomme, med min hånd som
understøtning.....
ingen af de andre er nået helt op på hans størrelse så vidt jeg er
informeret.......
--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.



Marie (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Marie


Dato : 23-04-03 15:30


"Freedom" <freedom@hotmail.com> skrev i melding
news:3ea6a3d9$0$52208$edfadb0f@dread16.news.tele.dk...
> Hej vil i sige der skal være en minimumsvægt p en avlskat. Lad os sige at
vi
> taler om en perser hvis hun katten kun vejer 300 g. som 6 uger gammel.
Ville
> i så være bange for at købe hende som avlskat?
>
> Det er igen min veninde som har kik på en perser pige, men hun er meget
> lille så hun spørger mig, jeg ved det ikke, syntes nu nok hun er meget
> lille, men vil lige høre ekspertpanelet her inden jeg svare hende;)
>
> Iben

Hei

her er et eksempel; burmeserkattunger født for en måned siden, altså 4 uker
gamle. de veier nå mellom 500 og 600 gram.

den hørtes litt liten ut...men nå har ikke jeg greie på persere.

mvh
marie



Freedom (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 23-04-03 16:20

> Hei
>
> her er et eksempel; burmeserkattunger født for en måned siden, altså 4
uker
> gamle. de veier nå mellom 500 og 600 gram.
>
> den hørtes litt liten ut...men nå har ikke jeg greie på persere.
>
> mvh
> marie

Perser skal veje mellem 3,2 og 6.5 kilo, står der i bøgerne;)

Iben


Freedom (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 23-04-03 16:45

Det var forkert, ideal vægten skal være mellem 4 kilo og 5.4 kilo;)

Iben


marianne hellemose (23-04-2003)
Kommentar
Fra : marianne hellemose


Dato : 23-04-03 16:55

Hej Iben

At killingen er lille, behøver ikke at være ensbetydende
med at der er noget galt med den, så den ikke kan bruges
i avl, selvfølgelig skal man være opmærksom og nævne
det for dyrlæge når det bliver tid til check. Jeg har selv
haft et kuld på 2 hunkatte, der stod i stampe vægt-
mæssigt, men ikke på andre punkter, forstået sådan at
de ikke var "sløve" eller virkede syge, blot voksede de
ikke rigtigt, dyrlægen fandt intet der kunne være årsag,
og da de nåede 6-7 mdrs. alderen begyndte de så småt at
indhente det forsømte, og den ene har været brugt i avl
uden problemer. Så jeg personligt ville nok få en snak
med opdrætteren om reservation af killingen med den
klausul at aftalen bliver ophævet hvis killingen IKKE
får et "blåstempel" ved dyrlæge-checket.

--
Marianne Hellemose

*** Ailurophil ***

Some people have lives, others have cats.



Freedom (23-04-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 23-04-03 17:00


"marianne hellemose" <hellemose.som@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ea6b759$0$153$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Iben
>
> At killingen er lille, behøver ikke at være ensbetydende
> med at der er noget galt med den, så den ikke kan bruges
> i avl, selvfølgelig skal man være opmærksom og nævne
> det for dyrlæge når det bliver tid til check. Jeg har selv
> haft et kuld på 2 hunkatte, der stod i stampe vægt-
> mæssigt, men ikke på andre punkter, forstået sådan at
> de ikke var "sløve" eller virkede syge, blot voksede de
> ikke rigtigt, dyrlægen fandt intet der kunne være årsag,
> og da de nåede 6-7 mdrs. alderen begyndte de så småt at
> indhente det forsømte, og den ene har været brugt i avl
> uden problemer. Så jeg personligt ville nok få en snak
> med opdrætteren om reservation af killingen med den
> klausul at aftalen bliver ophævet hvis killingen IKKE
> får et "blåstempel" ved dyrlæge-checket.
>
> --
> Marianne Hellemose

Marianne, det var en rigtig god ide, det vil jeg sige videre til min
veninde, det er helt klart det bedste at gøre;)

Iben


Marie Bech Jensen (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Marie Bech Jensen


Dato : 24-04-03 07:01

Hej
Bare sådan lidt kort.
Selv om killingerne fødes med stor forskel i et kuld, vil du se en
ensartethed i vægt omkring 6-7 ugers alderen. Ikke alle vil have den samme
vægt! men de som er "stemplet" store stikker af.Og de andre står ikke stille
i vægtkurven men stiger lansommere.( Det er den genetiske arv der begynder
at titte frem på det tidspunkt)
ved 12 ugers alderen har/skal hannerne som regel forkyde sig ca. 200g mere
fra hunnerne.
Forskel mellem de små og store skal helst ligge i mellemrummet 100 -250g.
Ikke mere!!
400g -600g eller mere indikerer ofte noget andet! :(. Og jeg ville ikke
vælge en sådan killing.
vh Marie Bech
ShaggyTail.dk
ps: Vægtene var på NFO èr







Freedom (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 24-04-03 08:17


"Marie Bech Jensen" <Rie@ShaggyTail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ea77d8d$0$42590$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Bare sådan lidt kort.
> Selv om killingerne fødes med stor forskel i et kuld, vil du se en
> ensartethed i vægt omkring 6-7 ugers alderen. Ikke alle vil have den samme
> vægt! men de som er "stemplet" store stikker af.Og de andre står ikke
stille
> i vægtkurven men stiger lansommere.( Det er den genetiske arv der begynder
> at titte frem på det tidspunkt)
> ved 12 ugers alderen har/skal hannerne som regel forkyde sig ca. 200g mere
> fra hunnerne.
> Forskel mellem de små og store skal helst ligge i mellemrummet 100 -250g.
> Ikke mere!!
> 400g -600g eller mere indikerer ofte noget andet! :(. Og jeg ville ikke
> vælge en sådan killing.
> vh Marie Bech
> ShaggyTail.dk
> ps: Vægtene var på NFO èr



Hej, og tak, de andre killinger vejer imellem 340-450 g, da denne vejer 285
g. der var de 5 uger gamle!

Jeg troede killinger voksede ca. 100 g. om ugen så en killing på 5 uger
skulle veje ca. 500 g. de virker små p mig!

Iben


Gitte S. Eriksen (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Gitte S. Eriksen


Dato : 24-04-03 10:23

Hejsa

Ja, jeg syntes jo de alle virker til lige at være lille nok, vores egen
killing NFO vejede på sin 5 ugers dag 594 gr. og det er en pige idag
hvor hun bliver 7 uger vejer hun 805 gr.

MVH
Gitte
DK Sacala´s - killinger ventes uge 18-19
www.sacala.dk


> Hej, og tak, de andre killinger vejer imellem 340-450 g, da denne vejer
285
> g. der var de 5 uger gamle!
>
> Jeg troede killinger voksede ca. 100 g. om ugen så en killing på 5 uger
> skulle veje ca. 500 g. de virker små p mig!
>
> Iben
>



Freedom (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 24-04-03 12:44


"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ea7acf1$0$31980$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...
> Hejsa
>
> Ja, jeg syntes jo de alle virker til lige at være lille nok, vores egen
> killing NFO vejede på sin 5 ugers dag 594 gr. og det er en pige idag
> hvor hun bliver 7 uger vejer hun 805 gr.
>
> MVH
> Gitte
> DK Sacala´s - killinger ventes uge 18-19
> www.sacala.dk

Ja, for søren da, så er det nole små fiduser;)

Iben


Helle Andersen (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Helle Andersen


Dato : 24-04-03 20:43

"Gitte S. Eriksen" <dk.sacala*fjernspam*@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:3ea7acf1$0$31980$edfadb0f@dread12.news.tele.dk...

> Ja, jeg syntes jo de alle virker til lige at være lille nok, vores egen
> killing NFO vejede på sin 5 ugers dag 594 gr. og det er en pige idag
> hvor hun bliver 7 uger vejer hun 805 gr.

Mine somalikillinger vejede på deres 5-ugers dag hhv.
609 g (dreng) og 580 (pige) - og det er efter en mor, som
kun vejer 2,3 kg - men de har altså også en sund
appetit

--
Helle
Tick-Tag Abyssinians
http://kattenet.dk
http://dekatten.dk



Bente Jepsen (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Bente Jepsen


Dato : 24-04-03 21:43


"Helle Andersen" <abyFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:b89enc$dv3$1@sunsite.dk...
> Mine somalikillinger vejede på deres 5-ugers dag hhv.
> 609 g (dreng) og 580 (pige) - og det er efter en mor, som
> kun vejer 2,3 kg - men de har altså også en sund
> appetit
>

Hvad man jo også godt kan se på dem *LOL*

Hilsen
Bente



marianne hellemose (24-04-2003)
Kommentar
Fra : marianne hellemose


Dato : 24-04-03 11:15

Hej Iben

Det er rigtigt at man som "rettesnor" siger 100 gr. om
ugen, men killinger er lige så forskellige som menneske-
babyer, og babyer kan snildt ligge inden for 2000-6000
gr. ved fødsel uden at det giver problemer, ligeledes
kan deres vægt-udvikling være meget forskellig, det er
vigtigt at huske at det er individuelle små væsner, der også
udvikler sig individuelt, uden at det nødvendigvis er fordi
at den enkelte killing er syg, det er meget vigtigt at se på
hele killingens udvikling / trivsel, og ikke kun på vægten.


--
Marianne Hellemose

*** Ailurophil ***

Some people have lives, others have cats.



Freedom (24-04-2003)
Kommentar
Fra : Freedom


Dato : 24-04-03 12:44

> Hej Iben
>
> Det er rigtigt at man som "rettesnor" siger 100 gr. om
> ugen, men killinger er lige så forskellige som menneske-
> babyer, og babyer kan snildt ligge inden for 2000-6000
> gr. ved fødsel uden at det giver problemer, ligeledes
> kan deres vægt-udvikling være meget forskellig, det er
> vigtigt at huske at det er individuelle små væsner, der også
> udvikler sig individuelt, uden at det nødvendigvis er fordi
> at den enkelte killing er syg, det er meget vigtigt at se på
> hele killingens udvikling / trivsel, og ikke kun på vægten.
>
>
> --
> Marianne Hellemose
>
> *** Ailurophil ***
>
> Some people have lives, others have cats.

Marianne, du har selvfølgelig ret, men det er ski nogle små nogle;)

Iben


Lisbeth Christensen (01-05-2003)
Kommentar
Fra : Lisbeth Christensen


Dato : 01-05-03 10:18

"Marie Bech Jensen" <Rie@ShaggyTail.dk> wrote in message
news:3ea77d8d$0$42590$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
> Hej
> Bare sådan lidt kort.
> Selv om killingerne fødes med stor forskel i et kuld, vil du se en
> ensartethed i vægt omkring 6-7 ugers alderen. Ikke alle vil have den samme
> vægt! men de som er "stemplet" store stikker af.Og de andre står ikke
stille
> i vægtkurven men stiger lansommere.( Det er den genetiske arv der begynder
> at titte frem på det tidspunkt)
> ved 12 ugers alderen har/skal hannerne som regel forkyde sig ca. 200g mere
> fra hunnerne.
> Forskel mellem de små og store skal helst ligge i mellemrummet 100 -250g.
> Ikke mere!!
> 400g -600g eller mere indikerer ofte noget andet! :(. Og jeg ville ikke
> vælge en sådan killing.
> vh Marie Bech
> ShaggyTail.dk
> ps: Vægtene var på NFO èr
>

Hej Marie

Det lyder meget fornuftigt, det du skriver, og jeg vil have det i mente hvis
jeg selv får brug for det. Som tommelfingerregel altså . Jeg har lige
haft et kuld på 7, hvor der var en enkelt, der bare ikke kunne følge med de
andre. I 6-7 ugersalderen var alle de andre et godt stykke over det normale
gennemsnit for MCO på den alder, mens denne ene kun var halvt så stor som
den mindste af de andre, og det blev hun faktisk ved med at være næsten til
hun flyttede hjemmefra. I dag har hun været på udstilling - og lo and
behold: Alle troede, at hun var en hankat, så stor er hun blevet. Og hun er
for øvrigt gået ud til avl .

VH Lisbeth

--
http://www.mactabby.dk - opdræt af maine coons.

- Cats come in many varieties...and every one is divine.



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408538
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste