Manglende løbetid
Fra : Ditte K

Dato : 23-04-03 12:59

Min lille gravhund bliver snart 1 år og har ikke været i løbetid endnu. I
går var der en der mindede mig om der kunne være nogle hormonforstyrrelser.

Har nogen af jer været ude for manglende løbetid?

Jeg vil vente og se 1-2 mdr og så vil jeg nok lige tage en snak med
dyrlægen.

Mvh Ditte

Fra : Bjergskoven

Dato : 23-04-03 16:21

"Ditte K" <ditte.k@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har nogen af jer været ude for manglende løbetid?
>
> Jeg vil vente og se 1-2 mdr og så vil jeg nok lige tage en snak med

Hej Ditte

Det er ikke unormalt at en tæve først kommer i løbetid efter den er blevet 1
år.
Måske har den haft sin første løbetid uden du har bemærket det. Den første
gang er ofte en "lille" løbetid, næsten uden blødning og den varer heller
ikke så længe, så du kan godt overse den.

Jeg ville tage det helt roligt og afvente naturens gang. Det skal nok komme.

Hilsen

Merete

Fra : Maria

Dato : 23-04-03 16:29

Hej Ditte,

Først og fremmest burde du altid kunne ringe til din dyrelæge hvis du har
nogle spørgsmål - det bør du ikke vente med i et par mdr.

Dernæst har jeg kigget i min bog "Jeg har hund" fra Politikken ang.
løbetidsperioder - der står at hunde oftes kommer i løbetid når de er 9 mdr.
men at nogle (især små hunde) først kommer i løbetid når de er helt op til
1½ år - du burde derfor ikke være nærvøs

Hilsen Maria

Fra : Ditte K

Dato : 23-04-03 17:20

Tja det kunne jo godt være hun rent faktisk HAVDE været i løbetid, men så
fremt har hun overhovedet ikke blødt.

Vi har bare aldrig været ude for det med hundene derhjemme, så derfor
spørger jeg. Men vi venter og ser tiden an. Kan der gå 1½ år så har hun jo
masser af tid endnu *S*

Knuz Ditte

Fra : Mari

Dato : 23-04-03 17:43

"Ditte K" <ditte.k@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Min lille gravhund bliver snart 1 år og har ikke været i løbetid endnu. I
> går var der en der mindede mig om der kunne være nogle
hormonforstyrrelser.

Hold mere øje med hævelse i bagdelen - end med blod.
Min ene hund har "hvide" løbetider - så jeg ved aldrig hvornår
det starter. Hendes adfærd sammen med de andre hunde
fortæller mig så, at det er nu.

Jeg har en hund, der er hormonforstyrret - fordi hun fik en
hormonsprøjte ......... så.... GØR det ikke, du vil fortryde.

/Mari

Fra : Peter

Dato : 23-04-03 18:19

"Mari" <alohaloh@min.sol.dk> wrote in message

> "Ditte K" <ditte.k@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg har en hund, der er hormonforstyrret - fordi hun fik en
> hormonsprøjte ......... så.... GØR det ikke, du vil fortryde.
>
> /Mari

Ja det kan jeg tale med om. Jeg lod mig overtale af dyrlægen til at give
hunden en hormon sprøjte. Da jeg fortalte dyrlægen at jeg havde hørt at en
1/3 af alle tævehunde der fik hormon sprøjter blev infertile, løj han mig op
i mit åbne ansigt og dyrlægen hævdede nu at han havde fået et nyt
hormonmiddel. Hvor det kun var en promille der blev ufrugtbare. Der gik
flere år før hun kom i løbetid. Og hun er ufrugtbar, der kommer ingen hvalpe
ud af hende, vi har prøvet to gange uden held.
Peter

Fra : Ditte K

Dato : 23-04-03 18:42

Puha, sikke nogen skrækhistorier I der kommer med. Jeg tror vist bare endnu
mere på jeg bare lader naturen køre sin rytme. For jeg vil da gerne prøve et
kuld hvalpe om nogle år

Ditte

Fra : Mari

Dato : 24-04-03 15:41

> [...]
endnu
> mere på jeg bare lader naturen køre sin rytme. For jeg vil da gerne prøve

Vælg dig en fast dag i ugen - og tag så hundens temperatur, og noter den
ned.
Når du så ser temperaturkurven, så kan du måske udlede cyklus ud fra den.
Start så også allerede nu med at sætte dig ind i forskellige
gravhunde-hanhundes
meritter - besøg udstillinger og studer hans afkom. Dvs. vælg en hanhund der
har
parret før - ellers vil han ikke kunne fortælle dig dét, som du ikke kan se

"de manglende løbetider". Og du skulle jo helst forbedre
de kvaliteter, din lille hund mangler, når du nu har muligheden for det.

Når du så har udset og aftalt parring med denne rutinerede hanhund, der
matcher med
din lille tæve, så bruger du ham til at hjælpe med at fortælle, hvornår
tiden er inde.

Perioden mellem 2 og 3 år er den bedste.

/Mari

Fra : NEWS

Dato : 24-04-03 06:59

I Nordjyske Stifttidendei påsken var der et lignende spørgsmål til dyrlægen
og her var det 18 måneder. Dyrlægen svarede at det ikke var et problem, men
en af mulighederne var, hvis der var dominerende hunner sammen med din hund
kunne det tilbageholde løbetiden. en af løsningerne var at lade hunden gå
sammen med en hund i løbetid, det kan give den ønskede reaktion.

Tau

Fra : Mari

Dato : 24-04-03 15:46

"NEWS" <jyskkranservice@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kunne det tilbageholde løbetiden. en af løsningerne var at lade hunden gå
> sammen med en hund i løbetid, det kan give den ønskede reaktion.

Det lyder rigtigt. Her hos os har vi haft en del ræve boende i haven.
Hundene
og rævene er kommet godt ud af det sammen - men rævens dominans-tisseri
har medført at det har været noget nær umuligt at få mine hunde til at tisse
i haven. Først da jeg satte dyrehegn op, for at holde rævene ude - først
da har de kunne besørge deres morgentoilette i haven.

/Mari

Fra : Benny Mortensen

Dato : 25-04-03 20:15

> [...]
>
> Har nogen af jer været ude for manglende løbetid?
>
> Jeg vil vente og se 1-2 mdr og så vil jeg nok lige tage en snak med

Hej Ditte

Min Aussie var 15 mdr før hun kom i løbetid. så der er masser af tid endnu.
Det skal nok komme, du skal bare være lidt tålmodig.

M.V.H.....Benny..

Fra : Ditte K

Dato : 25-04-03 21:37

Hej Benny

Det er heller ikke fordi jeg er utålmodig, jeg blev bare lidt nervøs, da jeg
jo nærmest fik at vide hun var unormal osv. Men jeg er da mere rolig nu.

Tak skal I alle have

Ditte