Kabel-netværk
Fra : Henrik Steffensen

Dato : 23-03-01 21:01

Jeg har en stationær PC, der kører win98Se. Jeg har et netkort i maskinen.

Samtidig har jeg en bærbar, der kører win95. Jeg er interesseret i at nogle
programmer og data, der ligger på den bærbare. Der er også et netkort i den
bærbare.

Er det ikke bare at sætte et kabel mellem de to netværkskort, og så kører
det? Den bærbare er i forvejen sat op til at køre på netværket på min
arbejdsplads.

Skal jeg bruge et bestemt kabel - og eventuelt nogle bestemte programmer?
Hvad gør jeg?

Fra : Jonas Due Vesterhede~

Dato : 23-03-01 21:03

"Henrik Steffensen" <hst@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> arbejdsplads.
>
> Skal jeg bruge et bestemt kabel - og eventuelt nogle bestemte programmer?
Du skal bruge et krydset netværkskabel, så skulle den være der. Du skal
selvfølgelig sørge for at computerne er sat op til samme IP range og så
videre...

Mvh. Jonas

Fra : Bjarne Duelund

Dato : 24-03-01 13:07

Hej Henrik

> [...]
> programmer og data, der ligger på den bærbare. Der er også et netkort i den

Som Jonas rigtigt skriver, benyt et krydset (Crossed) netværkskabel hvis de
skal forbinde direkte, uden brug af hub. Med hub skal du bruge 2 lige-igennem
(Straight-Thru) kabler. Begge typer skal være snoet (twistet).

Det kan evt. være nødvendigt at ændre netværksindstillingerne på den bærbare.
For at kunne skifte imellem forskellige netværksindstillinger, uden at man skal indtaste
det hele hver gang, kan jeg anbefale programmet NetSwitcher (til den bærbare):
http://www.netswitcher.com/

Sørg for at begge maksiner kører de samme protokoller, vælg evt en du i forvejen
har på den bærbare. Hvis du på den bærbare har NetBEUI eller IPX/SPX, kan
du tilføje denne protokol til den stationære og så burde det køre uden de store
problemer (måske skal du ændre navnet på "Arbejdsgruppe", for at de nemmere
kan lokalisere hinanden). Hvis begge skal køre TCP/IP skal du sikre dig at de har
adresser i samme 'scope' og har samme SubnetMask, f.eks:
IP adresse 192.168.0.1 + 192.168.0.2 og SM 255.255.255.0.

--
Mvh Bjarne Duelund, duelund@danbbs.dk
Opsætning af Win98SE ICS, Fjernstyring med VNC, ADSL Tips m.m.: