brugshundetræning
Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 23-04-03 07:19

Hej

Er der nogen, der kan anbefale mig et godt sted at træne brugs (spor,
rundering)? Det skal gerne være DKK-kompatibelt og terriere skal være
velkomne. Desuden skal der trænes efter positive indlæringsprincipper -
gerne klikker tilladt

--
-Trine

Fra : Carina Graversen

Dato : 24-04-03 01:09

Hej Trine

> [...]
> rundering)? Det skal gerne være DKK-kompatibelt og terriere skal være
> velkomne. Desuden skal der trænes efter positive indlæringsprincipper -

DKK-kompatibelt ?????
- Hvad mener du med det ???

Skal sporet være en sporhundeprøve (SPH), eller hvilke konkurrencer er der i
DKK-regi, hvor der indgår sporsøg ???

Rundering er der mig bekendt ikke noget af i DKK - det skulle da lige være
nordisk program (hvor der i øvrigt også er sporkonkurrencer) ?!?

Hvor i landet bor du ????

Mht. indlæringsprincipperne, så har jeg svært ved at forestille mig at man
kan lære en hund at rundere/søge spor ved andet end positive
indlæringsprincipper, da det jo er øvelser der kræver stor selvstændighed af
hunden . Hvordan vil du bruge klikker i de to øvelser ????

Hilsen
Carina

Fra : Trine Dyrgaard

Dato : 23-04-03 20:00

"Carina Graversen" <ina-fjerndette@redningshund.dk> wrote in message
> Hej Trine

> DKK-kompatibelt ?????
> - Hvad mener du med det ???

Mener egentlig bare, at det nok ikke skal være en "konkurrerende" klub, da
jeg er instruktør i DKK

> Skal sporet være en sporhundeprøve (SPH), eller hvilke konkurrencer er der
> DKK-regi, hvor der indgår sporsøg ???

Er ikke så vigtigt for mig, det skal ikke være konkurrencemæssigt (som
udgangspunkt), men mere som træning sideløbende med LP. Vi har prøvet lidt
kaninslæb, men det er ikke helt ideelt, da jeg prøver at vende ham af med at
løbe efter harer.....

> Rundering er der mig bekendt ikke noget af i DKK - det skulle da lige være
> nordisk program (hvor der i øvrigt også er sporkonkurrencer) ?!?

Nej, det er der ikke umiddelbart, så vidt jeg kan se. Men det er en ting jeg
godt kunne tænke mig at træne med ham. Er det kun hos DcH man træner det?
Hvad med feltsøg? Du kan nok høre, at jeg er rimelig blank på det her punkt,
men jeg kunne godt tænke mig at lave noget andet med ham end kun lydighed -
da de fleste øvelser efterhånden er indlært. Han mangler simpelthen noget
hjernearbejde. Agility duer ikke, da han stresser helt enormt over det.

> Hvor i landet bor du ????

Århus

> [...]
af
> hunden . Hvordan vil du bruge klikker i de to øvelser ????

Ikke i spor, men f.eks. lade figuranten (forestiller mig der er sådan
en....) have klikkeren og klikke for ønsket adfærd. Klikker er sådan set
heller ikke et must, men ryk og råben duer altså ikke rigtig til en terrier,
og det har jeg set noget af, de steder jeg har kigget

Håber ikke du bliver træt af alle mine spørgsmål!

-Trine

Fra : Carina Graversen

Dato : 25-04-03 23:32

Hej igen...

> Mener egentlig bare, at det nok ikke skal
> være en "konkurrerende" klub, da jeg er
> instruktør i DKK

Nu ved jeg ikke lige hvilke klubber man i DKK regner for konkurrerende, men
jeg træner selv i DcH, og her regner vi ikke DKK som en konkurrende klub, så
jeg går heller ikke ud fra at DKK ser DcH som en konkurrende klub ?!? - DcH
og DKK samarbejder jo om det nordiske program, ligesom DcH-Dronninglund
f.eks. afholder DKKs DM i IPO her i weekenden
___

> [...]
> men mere som træning sideløbende med LP.
> Vi har prøvet lidt kaninslæb, men det er
> ikke helt ideelt, da jeg prøver at vende

Nu tænkte jeg også mere på sporsøg efter personer...
___

> [...]
> men jeg kunne godt tænke mig at lave noget andet
> med ham end kun lydighed - da de fleste øvelser
> efterhånden er indlært. Han mangler simpelthen

Både DcH og Dansk politihundeforening (PH) træner både rundering og feltsøg.
Dog tror jeg ikke terrier er godkendt til at kunne gå til kåring i PH,
ligesom jeg kunne forestille mig at du i PH også skal træne bidearbejde (men
det ved jeg altså ikke med sikkerhed).

Men hvis det trænes rigtigt, er sporsøg, feltsøg og rundering da nogle
enormt gode øvelser, som næsten alle hunde synes er enormt sjove
___

> Århus

Hmmm - kender jeg ikke lige så meget til. Måske DcH-Århus, DcH-Risskov eller
DcH-Skanderborg kunne være interessant ???
___

> [...]
> et must, men ryk og råben duer altså ikke rigtig til
> en terrier, og det har jeg set noget af, de steder

Jo, der burde nok være en figurant eller trækker. Umiddelbart ville jeg ikke
selv bruge klikkeren, men vil da ikke afvise at det kan lade sig gøre .

Klikkeren er efter min mening mere egnet til lydighedsøvelserne samt
"cirkusnumre", hvor der kræves noget mere præcision og hurtighed, samt hvor
hunden skal lære en adfærd der ellers ikke er naturlig for den. I rundering
og sporsøg skal man ikke lære hunden noget den ikke kan i forvejen, men
"kun" få det sat i system så det passer med det vi gerne vil have den til at
søge, og gøre det på den måde vi gerne vil have. I disse øvelser skal man
arbejde meget mere med hundens drifter og instinkter end i lydigheden.

Dog bruger jeg selv klikkeren, når min hund påviser genstandene på sporet

___

> Håber ikke du bliver træt af alle mine spørgsmål!

Nej da !
- jeg har jo selv engang efterspurgt mere træningssnak her i nyhedsgruppen

G O D W E E K E N D

Hilsen
Carina

Fra : Allan Vester

Dato : 26-04-03 12:01

"Trine Dyrgaard" <trine@startnettet.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der kan anbefale mig et godt sted at træne brugs (spor,

Det var ikke mange forslag der blev bragt frem så jeg vil lige orienterer om
DKK-kreds 6, der har flere tilbud på sporarbejde og forslag til at udnytte
hundens næse og aktivere hunden på en måde den allerede kan og elsker.

Der trænes i Randers - Mols - Silkeborg - Jeksen - Fussingø - Viborg
plantage. Så det er et forholdsvis stort område der dækkes.

I Randers har Michael et hold der træner fodspor ( det du efterlyser ). Mols
er der hold med flere forskellige typer sporarbejde alle rene aktiverings
tilbud til hund ( og fører ), så her er der også mulighed for at træne noget
fodspor.

De øvrige steder har Anne-Grethe Rasmussen hold der træner med kanin slæb
og schweiss arbejde, dette som både rene aktiverings tilbud til hund og
fører og også for dem der bliver grebet af sportræning og vil arbejde frem
mod en sporprøve i slæb eller Schweiss prøve.

Her er et link til DKK-kreds 6 hjemmeside med mere omtale af disse tilbud
til hunden.

http://www.dkk-kreds6.dk/

mvh.
Allan