Valgboks
Fra : Steffen Hansen

Dato : 22-04-03 21:12

Hej, NG!

Jeg har et problem, der haster lidt. Jeg skal have en valgboks,
en type 5, til at virke. Det skal sende en mening - eller en
option - til en emailadresse vha. cgi-script hos TDC. Problemet
er bare, at den rapporterer, den ikke har modtaget noget.
Har det noget med serverens manglende understøttelse eller
post/get at gøre ?

Kan nogen hjælpe mig med dette ?

Mvh.
Steffen Hansen

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 22-04-03 22:04

Steffen Hansen skrev:

> Jeg har et problem, der haster lidt. Jeg skal have en valgboks,
> en type 5, til at virke.

Hvad er en valgboks af type 5?

> Det skal sende en mening - eller en option - til en
> emailadresse vha. cgi-script hos TDC. Problemet er bare, at
> den rapporterer, den ikke har modtaget noget.

Prøv at starte med at læse her:
<http://www.infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Et link til siden vil være en stor hjælp.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Hansen

Dato : 23-04-03 07:43

>Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Prøv at starte med at læse her:
> <http://www.infimum.dk/HTML/hjaelpmig.html>

Jeg skal lave en valgboks, fx en drop down-menu, hvor man kan
indsende sin mening, se
<http://home20.inet.tele.dk/steffenhansen/mening.html>.
Jeg har forsøgt med en valgboks af størrelsen 5. Fra denne boks kan
man vælge, hvad man synes om siden, fx "god". Dette sendes vha. af
en submit-knap.
Meningen er, at denne value skal sendes til min email.
Men er det fordi serveren hos TDC ikke understøtter det? Dvs. kan
det kun lade sig gøre at sende tekst fra en tekstboks, som jeg også
gør på siden?
Problemet er jo, at der ikke sendes noget tekst - jeg får en email,
men den er tom!

Håber det er nok.

Fra : Andreas Haugstrup Pe~

Dato : 23-04-03 07:59

Steffen Hansen <sdh@email.dk> wrote in news:b85clb$7em$1@sunsite.dk:

> Problemet er jo, at der ikke sendes noget tekst - jeg får en email,
> men den er tom!

Du mangler at angive en "value" på <option>. Det er value der bliver sendt
videre med formularen. Så i stedet for:

<SELECT SIZE="5" NAME="Vælg her">
   <OPTION>Vælg her</option>
   <option>Super godt</option>
</SELECT>

Brug:

<select size="5" name="Vælg her">
   <option value="Vælg her">Vælg her</option>
   <option value="Super godt">Super godt</option>
</select>

--
Andreas
<http://www.solitude.dk>

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-04-03 10:49

Andreas Haugstrup Pedersen skrev:

> Du mangler at angive en "value" på <option>.

Det er ikke nødvendigt. Valueparameteren er valgfri - skriver man
ikke noget sendes indholdet i option-koden (den viste tekst).

Der er en anden fejl i selectboksen - nemlig følgende:
   <option selected="Vælg her">

Der skal blot stå <option selected>Vælg Her</option> - eller i
XHTML: <option selected="selected">Vælg Her</option>.

Årsagen til at der ikke sendes nogen tekst er at der er to
formularer på siden. Selectboksen står i én, mens submitknappen og
de andre felter står i en anden.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Hansen

Dato : 23-04-03 14:19

> [...]

> Årsagen til at der ikke sendes nogen tekst er at der er to
> formularer på siden. Selectboksen står i én, mens submitknappen og

Der er to forms på siden - en med en valgboks og en med teksfelter.
De skal fungere uafængigt af hinanden. Jeg har prøvet at bruge
cgi-scriptet igen og tildelt de forskellige options en value, men
ligemeget hjælper det. Mailen er stadig tom, når jeg får den!
Jeg har ydermere ændret min selected option, uden held.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 23-04-03 10:54

Steffen Hansen skrev:

> Jeg skal lave en valgboks, fx en drop down-menu, hvor man kan
> indsende sin mening, se
> <http://home20.inet.tele.dk/steffenhansen/mening.html>.

Tak for linket.

Du har to formularer på siden - men det er muligvis meningen. Den
øverste virker sådan set godt nok, men når actionparameteren er sat
til mailto afhænger svaret af brugerens opsætning. Hvis jeg vælger
"godt" og klikker på send åbner mit mailprogram en ny mail med din
adresse som modtager, emnet "Form Post From Mozilla" (indsat af min
browser) og teksten:

Mening1=Godt&redirect=http%3A%2F%2Fhome20.inet.tele.dk%2Fsteffenhan
sen%2Ftak.html&background=bgr.gif&link_color=%233300FF&vlink_color=
%23996666&alink_color=%230099FF

Jeg vil tro at du bare skal bruge TDC's cgiscript som formhandler -
ligesom du har gjort med den nederste form.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Hansen

Dato : 25-04-03 22:13

>Jens GyldenkærneClausen wrote in dk.edb.internet.webdesign.html:

> Du har to formularer på siden - men det er muligvis meningen.

Ja, der er to uafhængige forms på siden. Jeg synes ikke, det løser
problemet ved at tildele den en value. Derudover har jeg tjekket at
formen faktisk afsluttet, efter submit-knappen. Jeg har også
omskrevet option selected.

Hvad kan da være problemet? Igen tror jeg, der er noget med
serveren.

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-03 11:57

Steffen Hansen skrev:

> Hvad kan da være problemet? Igen tror jeg, der er noget med
> serveren.

Det er nærmere et problem med cgi-scriptet. Jeg fandt lige
vejledningen til det på TDC's sider:

<http://kundeservice.tdconline.dk/artikel.php?id=36081>

Problemet er at du ikke selv kan vælge hvilke felter formhandleren
skal håndtere. Du kan måske omgå problemet ved at bruge et af de
foruddefinerede navne (fx "omdig") til din select-boks.
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Steffen Hansen

Dato : 27-04-03 14:00

> [...]

> skal håndtere. Du kan måske omgå problemet ved at bruge et af de
> foruddefinerede navne (fx "omdig") til din select-boks.

Det navn synes jeg ikke, jeg kan bruge til noget. TDC har åbenbart
lavet begrænsninger, så det ikke er muligt at lave valgbokse og få
sendt indholdet til en email. Dvs. jeg er nødt til at fjerne boksen,
da jeg på ingen anden, simpel måde kan få dette til at lade sig gøre?

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-04-03 21:02

Steffen Hansen skrev:

> Det navn synes jeg ikke, jeg kan bruge til noget. TDC har
> åbenbart lavet begrænsninger, så det ikke er muligt at lave
> valgbokse og få sendt indholdet til en email.

Nej, TDC har lavet begrænsninger på hvilke formfelter man kan
benytte med formhandleren.

> Dvs. jeg er nødt til at fjerne boksen, da jeg på ingen anden,
> simpel måde kan få dette til at lade sig gøre?

Prøv engang at ændre "Mening1" til "name", "email_subject" eller
"omdig" - og test om det gør nogen forskel. Der er ikke forskel på
hvordan man henter værdien fra en select-boks eller fra et
inputfelt. Selv om det kan virke ulogisk at lægge dit "meningsfelt"
ned i et felt med et helt andet navn kan det være det der skal til.
--
Jens Gyldenkærne Clausen