lysstofrør
Fra : metterene@tdcspace.d~

Dato : 22-04-03 19:05

hejsa
Jeg har lige et spørgsmål ang lysstofrør. Jeg har en del alger i mit
60 l akvarium og efter have set andre akvarier uden disse problemer,
har jeg overvejet om det kan have noget med det rør jeg har i.
Så mit spørgsmål er om der nogen anbefaling for hvilke rør man skal
bruge?

mvh mette

Fra : Mette og René

Dato : 22-04-03 19:15

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 22-04-03 19:27

<metterene@tdcspace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> har jeg overvejet om det kan have noget med det rør jeg har i.
> Så mit spørgsmål er om der nogen anbefaling for hvilke rør man skal

Alger kommer af for mange nærinstoffer i vandet, som ikke bliver
brugt.

Så JO lyset kan godt have indvirkning.

Almindelige rør bør skiftes efter et år, da det så har mistet en del
af kraften og ikke giver så meget lys mere.

Nogle rør der sælges i nogle akvariebutikke f.x. Grolux giver ikke
meget lys ned i vandet - og er egentlig mere egnet til drivhuse....

Begge tilfælde gør at planterne ikke trives - og bruger ikke
næringsstofferne - og algerne overtager magten !

Du bør ikke have lyset tændt mere end 10-12 timer om dagen - alt
derudover gavner algerne mere end planterne !

Jeg synes at Triton er gode rør - men der er sikkert andre, der har
andre meninger

Men der kan også være andre årsager til for mange næringsstoffer i
vandet f.x. overfodring, gødning eller lign.......

--
M.v.h. Jan Vestergaard, Kildedalen 27, 3400 Hillerød
Email: jan@NOSPAMjve.dk Web: http://www.jve.dk

Fra : Nette

Dato : 23-04-03 12:20

"Jan Vestergaard" skrev i en meddelelse
> Jeg synes at Triton er gode rør - men der er sikkert andre, der har
> andre meninger

Lige et tillægsspørgsmål fra mig:

Hvor køber man de billigste lysstofrør til akvarier? Kan man bruge dem i
byggemarkederne eller skal man have fat i de dyre ved dyrhandleren?
- Skal ud og købe i morgen

Nette

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-04-03 12:59

"Nette" skrev i en meddelelse

> [...]
bruge dem i
> byggemarkederne eller skal man have fat i de dyre ved

Jeg bruger som nævt Triton - og de kan vist kun købes hos
nogle akvarieforretninger - og de er ret dyre.

Men din lokale elektriker/lampeforretning har helt sikkert
flere forskellige gode rør til en rimelig pris.

Men om de er billigere end akvarieforretningerne - det ved
jeg ikke......

Hvad de har byggenarkeder ved jeg ikke - du skal IKKE købe de
almindelige i en kedelig "kold" hvid farve - det ser ikke godt
ud.

Men hvis du kan få nogle varm-hvide så er byggemarkedet vel OK ?

Fra : Martin Sorensen[2840~

Dato : 23-04-03 17:37

> [...]
> flere forskellige gode rør til en rimelig pris.
>
> Men om de er billigere end akvarieforretningerne - det ved

Vi bruger Phillipps Aquarelle - de er noget billigere end Triton og har et
godt ry. Er dog ikke altid så lette at finde.Sidst købte jeg hos Flyvefisken
på Åboulevarden (Kbh)

Så vidt jeg husker anbefaler Tropica (www.tropica.com) i deres bog også
Osram nr 80 - men jeg er ikke sikker.

Held og lykke

Martin

Fra : Nette

Dato : 24-04-03 06:48

"Nette" skrev i en meddelelse
> Hvor køber man de billigste lysstofrør til akvarier? Kan man bruge dem i
> byggemarkederne eller skal man have fat i de dyre ved dyrhandleren?
> - Skal ud og købe i morgen

"Jan Vestergaard" skrev i en meddelelse

"Martin Sorensen[2840]" skrev i en meddelelse

Mange tak for tipsene

Nette

Fra : Søren Poulsen

Dato : 23-04-03 07:58

Lyset er kun en af faktorerne der fører til overproduktion af alger.
Så hvis du lige har udskiftet røret er det måske årsagen, for jo mere lys,
jo flere alger

Da mit akvarie i stuen var ved at gro til i alger, huskede jeg vandskift
HVER uge, og satte den daglige lysmængde ned til 10 timer.
Det hjalp omgående. Men det var helt sikkert en kombination af lysmængde og
vandskift.
Nu er jeg så igen oppe på de "normale" 12 timer.

Hvis du har 2 rør i lampen så skift kun et af gangen så får du en glidende
overgang med et nyt og et slidt rør.

Hilsen Søren