Skærme
Fijala 3554
Acer vs. Iiyama vs. ???
Fra : Martin L. Johansen

Dato : 22-04-03 18:29

Halløjsa! (jydsk for "hej")

Jeg har kig på følgende to modeller...:

1. Acer AL732 til 3675,-.
2. Iiyama E430S-H til 4995,-.

Umiddelbart tiltaler Acer'eren mig, mest pga. prisen men også pga. den lave
slevrate samt den har dvi. Iiyama har ikke dvi.

Men stop lige engang så... for Iiyama er jo kendt for fed kvalitet. Acer er
jo dog heller ikke ukendt, men kan de lave skærme?

Jeg har ikke mulighed for at se nogle af de nævnte skærme i live, så hvis I
kunne give mig nogle pointers, så ville det være fedt!

Jeg søger simpelthen den billigste 17" TFT med bedst mulig billed til
prisen! (og selvf. ingen døde pixels)

Skal jeg gå efter en af de 2, eller en helt 3.? Det skal lige siges at jeg
ikke går efter indbyggede højttalere, og så må den helst ikke være sort og
selve skærmen skal helst gå så langt ud til kanten som muligt.

På forhånd tak for hjælpen!

--
Martin L. Johansen
Gør en god handel på http://shop.tux3do.com/

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 22-04-03 18:32

Martin L. Johansen wrote:

> Halløjsa! (jydsk for "hej")
>
> Jeg har kig på følgende to modeller...:
>
> 1. Acer AL732 til 3675,-.

AL712 that is.

> Skal jeg gå efter en af de 2, eller en helt 3.? Det skal lige siges at jeg
> ikke går efter indbyggede højttalere, og så må den helst ikke være sort og
> selve skærmen skal helst gå så langt ud til kanten som muligt.

Og... 1280x1024 i _mindst_ 72/75 men gerne 85Hz.

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-04-03 19:07

> Og... 1280x1024 i _mindst_ 72/75 men gerne 85Hz.

Vi taler om TFT skærme og IKKE CRT - så lad være med at blande refreshrate
fra CRT skærme ind her.
Ingen TFT skærme evenr at køre 85 Hz - fordi det vil alligevel ingen værdi
have, da TFT teknologien er TOTAL anderledes end CRT teknologien.

Jeg støder dagligt på indlæg, hvor folk bruger deres gamle "CRT viden" på
TFT skærme, men orker næsten ikke mere svare/korrigere - men gør det nu
alligevel hèr.

Fordi 98 Oktan er død godt til en benzin drevet sportsvogn betyder det
altså ikke, at et Diesel lokomotiv også har godt af 98 oktan, OK ?

TFT teknologi er kendetegnet ved at bestå af faste punkter, der skifter
farve alt efter, hvad de får besked på - derfor er reponse tiden (tiden det
tager en pixel at slukke ned og lyse op med den nye farve) afgørende for en
TFT skærm, mens den er total ligegyldig i CRT sammnehæng, da alle CRT
skærme har meget lavere reponsetid p. natur - derimod er refreshraten ret
ligegyldig for TFT skærme - 95% af alle TFT kan kun køre 60 Hz - og dette
giver et langt roligere og mere klart billede end nogen CRT overhovedet
evner at give - om du så sætter den til 180 Hz, hvilket skyldes, at CRT
skærme får deres skiftende billeder ved bla. partikler der skydes mod et
område - jo højere Hz jo mindre vil billedet flakke, for desto hurtigere
vil partilerne skydes mod området, og desto mindre vil brugeren opleve at
billedet flakker.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 22-04-03 19:14

Dr.Ralph wrote:

> Vi taler om TFT skærme og IKKE CRT - så lad være med at blande refreshrate
> fra CRT skærme ind her.

Fair nok, jeg skal bare være sikker på den ikke flimrer

> Ingen TFT skærme evenr at køre 85 Hz - fordi det vil alligevel ingen værdi
> have, da TFT teknologien er TOTAL anderledes end CRT teknologien.

Okay hvad ved jeg.. ingenting lige på det her område. Faktisk er jeg
rimeligt blank ang. TFT skærme.

> Jeg støder dagligt på indlæg, hvor folk bruger deres gamle "CRT viden" på
> TFT skærme, men orker næsten ikke mere svare/korrigere - men gør det nu
> alligevel hèr.

Tak.

> Fordi 98 Oktan er død godt til en benzin drevet sportsvogn betyder det
> altså ikke, at et Diesel lokomotiv også har godt af 98 oktan, OK ?

Korrekt?

> [...]
> skydes mod et område - jo højere Hz jo mindre vil billedet flakke, for
> desto hurtigere vil partilerne skydes mod området, og desto mindre vil

Okay, fair nok, så fik vi det på plads. Men nu siger du 95%.. hvorfor synes
jeg så at 95% af dem jeg ser rundt omkring kører 75? Bare noget jeg undrer
mig over.

Anyhow, jeg står nu og vakler mellem følgende...:

1. Acer AL712
2. Acer AL732
3. BenQ FP767
4. LG L1710S
5. Hyundai Q17A
6. Iiayma E430S-H

Alle skærme har design og specs efter hvad jeg søger.. men hvad med
kvaliteten? Alle data er jo taknemlige, så hvordan ser landet ud?

Helst vil jeg ikke over 4000,- men hvis jeg nærmer mig de 5 så er det jo
prisen jeg må betale..

Håber du/I kan lede mig til den rette skærm. Igen.. hvis andre mærker er at
foretrække så er jeg åben.

Jeg har i gruppen læst meget om AL732.. den er jeg tæt på at købe, men BenQ
ser jo lækker ud på nettet.

What to buy?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-04-03 19:44

> Okay, fair nok, så fik vi det på plads. Men nu siger du 95%.. hvorfor synes
> jeg så at 95% af dem jeg ser rundt omkring kører 75? Bare noget jeg undrer
> mig over.

Du kan køre de fleste TFT skærme både analogt og digitalt.
Digitalt er langt at foretrække - dog er de nyeste TFT skærme lavet med så
god en analog fordeler, at det ikke er til at se forskel på Digitalt og
analogt, men som hov edregel gå efter TFT skærme med digital port - hvilket
selvfølgelig kræver, at dit grafikkkort har digital indgang.

Digital indgang kaldes også for DVI
Analog indgang kaldes også for VGA eller D-sub

Det digitale signal er ALTId mig bekendt 60Hz - de folk, du hører der
vrøvler løs på nettet om 75 og 85 Hz til TFT snakker om TFT skærme
tilsuttet analogt (de ved det sikkert dårligt selv), hvor tft skærme med
dårlig signal fordeler kan drage nytte af højere refreshrate - men kører du
digital via DVI er dette BEDØVENDE ligemeget.

> 1. Acer AL712

Drop den, den er underlegen i forhold til storebor 732.

> 2. Acer AL732

Godt køb

> 3. BenQ FP767

Godt køb, men mangler DVI og er mere klodset end Acer 732

>4. LG L1710S

OK køb, høj kontrast, men lidt ringe betragtningsvinkel.
Mangler som BenQ 767 også DVI.
Responetid på 20 ms er OK - men en tak ringere end de 16 ms, som BenQ 767,
Hitachi 174 og Acer 732 har.

> 5. Hyundai Q17A

Kender den ikke.

> 6. Iiayma E430S-H

Dårlig betragtningvinkel, lav kontrast og højere responstid end Acer 732 -
OG mangler igen DVI port.
Kan heller ikke anbefales.

KONKLUSION: Køb Acer 732
Reserve mulighed: Hitachi 174 eller Samsung 172T

Drop resten.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 22-04-03 19:47

Dr.Ralph wrote:

> KONKLUSION: Køb Acer 732

Okay okay, har købt (næsten). Men det bliver den, det er lige nu helt
sikkert.

Fra : Lars Krag

Dato : 22-04-03 20:17

"Dr.Ralph" skrev i en meddelelse ...

> [...]
> dårlig signal fordeler kan drage nytte af højere refreshrate - men kører du
> digital via DVI er dette BEDØVENDE ligemeget.

Ikke for at bryde ind i en glimrende forklaring. Jeg har nemlig også altid troet
at DVI kun kørte 60 Hz no matter what. Det var indtil forrige uge, hvor jeg
ville køre mit nye Toca Race Driver spil og auto setup lige pludselig skrev
noget i retning af "testing 70 Hz refresh...." Da jeg kun har haft min Samsung
172T i en lille måned, og da det er den første TFT skærm jeg har ejet blev
jeg nærmest panisk, da jeg troede skærmen ville kunne gå i stykker. Ja, ja
grin I bare, men jeg var godt nok nervøs i et par sekunder.

Pudsigt nok kørte skærmen dog fint i 70 Hz, og det har den så gjort siden i
1280x1024x32, som jeg altid bruger både som desktop og spil opløsning.
Grafikkortet er et R9700PRO. Måske der er forskel på hvilke opløsninger
og refreshrates de forskellige grafikkorts DVI udgange understøtter? Måske
er det indbildning, men jeg synes bestemt billedet står bedre i 70 Hz end 60.

[snip]

/Lars

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-04-03 23:02

> [...]
> er det indbildning, men jeg synes bestemt billedet står bedre i 70 Hz end 60.

Jeg vil tro det er indbildning, da det ikke har betydning, hvilken frekvens
du kører igennem DVI porten, når bare den er 60Hz.

Os gamle CRT ejere er stadig så overbevist om, at dette spiller ind på et
digitalt signal, at vil vil lade os overbevise - men der er - mig bekendt-
ingen saglige tegn, der tyder på, at dette skulle spille ind på
billedkvaliteten i et digitalt signal- jeg har i hvert fadl ikke hørt om
det.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin

Dato : 25-04-03 17:37

> KONKLUSION: Køb Acer 732

Hej (Ralph)

På baggrund af de kommentarer der har ramt gruppen ang ovenstående skærm har
jeg vovet pelsen og købt en. Skærmen fik jeg ind af døren for snart en time
siden, så gennemtestet er den ikke helt.
Mit første indtryk er at det er kram. Alene det at rammen er i letmetal
vækker tillid. Der er et hav af kabler med, men man skal jo kun bruge et par
af dem.
Billedet.. ja, ikke én pixelfejl i nogen farve, flotte og stærke farver.
Nå, ikke mere skrevet nu, ville bare smække en tak afsted til gruppen og Dr.
Ralph for at få mig overtalt til at købe denne skærm. Den er jo så smuk det
er til at græde over.

-Martin

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 25-04-03 17:51

Martin wrote:

> På baggrund af de kommentarer der har ramt gruppen ang ovenstående skærm
> har jeg vovet pelsen og købt en. Skærmen fik jeg ind af døren for snart en
> time siden, så gennemtestet er den ikke helt.

Har du købt den hos EDB-Direct?

Fra : Martin

Dato : 25-04-03 18:19

"Martin L. Johansen" <ares@c.dk> wrote in message

> Har du købt den hos EDB-Direct?

Nej, snuppede den sidste de havde ho www.intercondata.dk hurtig service,
intet at klage over.

-Martin

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 25-04-03 19:28

Martin wrote:

> Nej, snuppede den sidste de havde ho www.intercondata.dk hurtig service,
> intet at klage over.

Okay, hehe. Jeg kiggede nemlig i går og der havde de på lager, men i dag er
den udsolgt, så jeg tænkte om du havde snuppet den sidste

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 22-04-03 18:45

Martin L. Johansen wrote:

> 1. Acer AL732 til 3675,-.
> 2. Iiyama E430S-H til 4995,-.

Hvad med Hyundai Q17AS til 3600 spir ca.?

Fra : Dr.Ralph

Dato : 22-04-03 19:21

> 1. Acer AL732 til 3675,-.
> 2. Iiyama E430S-H til 4995,-.

Fordi Liyama var dygtige til CRT skærme skal man ikke tro, at de er lige sp
gode til TFT - se bare på Sony.

Du skal købe Acer 732 til 4.500 kr - når du nu alligevel har en Liyama til
4994 kr i tankerne.
Drop både Acer 712 og Liyama'en.
Acer 732 har lav repons tid på kun 16 ms - godt til spil - fin lysstyrke,
fin betragtningavinkel og god kontrast - og den er ganske enkelt klart
bedre en 712'en.

Liyama'en er KUN så dyr af èn grund - manglende konkurrence på prisen.
Næstren ingen forhandler den skærm i DK - og derfor er der ingen til at
presse prisen ned.

Liyamaen er forældet, har kun betragtningsvinkel på 120-140 grader og lav
kontrast og højere responsetid (25ms)

Skal du endelig have et alternativ til Aceren, så over vej Samsung 172T til
5.400 kr - men jeg tror Aceren vil være det bedste køb for dig.
Hitachi laver også en fin skærm med gode specs - dog ikke helt på højde med
Acer 732 hverken kontrast- eller design mæssigt - men koster ca. det samme
Hitachi skærmen hedder noget med 174.

Men med Acer 732 og IKKE 712 går du ikke galt i byen.
Køb den over nettet, så har du fuld 14 dages returet, og kan i ro og mag
tjekke den for pixel fejl og levere den retur - no questions asked.
Køber du den i fysisk butik, får du et pokkers slagsmål for at levere den
retur, hvis ikke der er pixel fejl over hele skærmen.

--
Kind regards/Venlig Hilsen
Dr. Ralph

Fra : Martin L. Johansen

Dato : 22-04-03 19:38

Dr.Ralph wrote:

> Fordi Liyama var dygtige til CRT skærme skal man ikke tro, at de er lige
> sp gode til TFT - se bare på Sony.

Okay. Toms Hardware havde bare testet en og den vandt stort. Men jeg har
ikke selv set sådan en.

> Du skal købe Acer 732 til 4.500 kr - når du nu alligevel har en Liyama til
> 4994 kr i tankerne.

Også min tanke.

> Drop både Acer 712 og Liyama'en.

Okay. Iiyama er jeg klar over nu, men hvad "fejler" AL712 over for AL732?

> Acer 732 har lav repons tid på kun 16 ms - godt til spil - fin lysstyrke,
> fin betragtningavinkel og god kontrast - og den er ganske enkelt klart
> bedre en 712'en.

Okay.

> Liyama'en er KUN så dyr af èn grund - manglende konkurrence på prisen.
> Næstren ingen forhandler den skærm i DK - og derfor er der ingen til at
> presse prisen ned.

Ja det kan jeg godt se. Der er ikke mange som har dem herhjemme.

> Liyamaen er forældet, har kun betragtningsvinkel på 120-140 grader og lav
> kontrast og højere responsetid (25ms)

Du siger noget.. det havde jeg ikke lige lagt mærke til!!

> [...]
> Køber du den i fysisk butik, får du et pokkers slagsmål for at levere den
> retur, hvis ikke der er pixel fejl over hele skærmen.

Køber den 100% over nettet. Der er nemlig ingen her i byen som har de nævnte
skærme

Hvad med BenQ ? Jeg er _så_ tæt på at bestille den AL732, hvis jeg ellers
kan finde en butik som har den på lager.

Takker mange gange for dine indlæg! Det lyder som om du har tjek på lortet