mål på genua??
Fra : Jimmi W.

Dato : 22-04-03 17:05

Hej

Jeg har en lille sejlbår, carina 20. Nu vil jeg gerne have en genua til den.
Jeg skal gerne finde en brugt, for en ny koster alt for meget.

Nu er jeg lidt i tvivl om hvordan målene skal være på den.
skal forlig passe præsis, eller hvordan??

Hvornår er det helt præsis jeg skal bruge genuaen?? Jeg forstiller mig at
den bruges når der ikke er så meget vind??

Jeg vil gerne have en, da den er størrer end min fok. Så jeg forhåbenlig kan
sejle lidt hurtiger.

MVH.
en uerfaren sejler.

Fra : Per

Dato : 23-04-03 07:54

Hej skipper.

På denne side vælger du SEJL -> Brugte sejl og indtaster "Carina", og
bingo...så har du målene.
http://www.sejl.dk/default.asp

/Per

Fra : john lundsgaard

Dato : 23-04-03 08:14

"Jimmi W." <skrev i en meddelelse

> Hej
>
> Jeg har en lille sejlbår, carina 20. Nu vil jeg gerne have en genua til
den.

Hej Jimmi

Så er det bare igang )

Idag er der gået mode i rulle genuaer, så der er et relativt stort marked
for "gamle" genuaer.

Principielt har du brug for tre mål.
Forlig, underlig og agterlig.

Den nemme måde at få disse mål på er ved at finde en sejl/rig tegning til
dit skiv.

Den sjove måde er ved at kigge på skivet, og måle der.

Forliget skal være lidt kortere end dit forstag - der skal være plads til at
strække forliget ordentligt når du sætter genuaen, og der skal være plads
til sjækler og andet fastgørings grej for oven og for neden.

Altså forlig = forstag minus 15 cm vil være passende.

Underlig og agterlig er mere tricky, for her kommer placeringen af dine
skødevisere ind i billedet.

Flyt skødeviseren tilbage så langt agterud som muligt. Gør en tynd snor fast
halvvejs oppe ad forstaget, og træk snoren ned til din skødeviser. Ethvert
forsejl, der har skødebarmen (det sted hvor man gør fokskødet fast i sejlet)
liggende på denne linie vil kunne bruges.

Du har altså nu en næsten uendelig række af samhørende forlig, underlig og
agterligs mål.

Så er det bare i den Blå avis, eller hvor man nu ellers finder brugte sejl,
og se om der skulle være en der passer.

Da genuaen jo skal bruges i let vind, så skal du sikre dig, at du ikke får
købt en almindelig fok, eller sågar en stormfok fra en større båd. Disse vil
være af alt for kraftig dug til at kunne bruges i let vind.

Held og lykke med det

Hilsen John

--
Kig ind på