Kender du til Brøchner-slægten og Bruun-sl~
Fra : Sadolin

Dato : 22-04-03 16:03

Hej.

Jeg er igang med at studere Brøchner-slægten fra Randers og
Bruun-slægten fra Fredericia.
Derfor er jeg naturligvis interesseret i alle oplysninger og ledetråde
som kan hjælpe mig videre.

Igennem længere tid har jeg stået i stampe ved to af svigerdøttrene til
Brøchner-slægten, som jeg selv har aner til, nemlig min tip-tip-oldemor
og hendes mor. HVEM var deres forældre og havde de nogle søskende m.v.
De hed:

Johanne Marie Kjeldsen (
http://www.gencircles.com/users/onetree/1/data/16072 ) -
Hun var gift med købmand i Fredericia Thøger Brøchner, som var søn af
sognepræsten til Raarup Peder Hansen Brøchner (
http://www.gencircles.com/users/onetree/1/data/16291 ).

Hedevig Marie Møller (
http://www.gencircles.com/users/onetree/1/data/4108 ) -
Hun var gift med købmand i Fredericia Bertel Brøchner - som var søn af
Thøger Brøchner og Johanne Marie Kjeldsen.

Den randerske Brøchner-slægt er i øvrigt tæt relateret den fredericiaske
Bruun-slægt, idet sognepræstens, Peder Hansen Brøchner, søster,
Magdalene Barbara Hansen Brøchner (
http://www.gencircles.com/users/onetree/1/data/16105 ) bliver gift med
storkøbmanden Bertel Bruun fra Fredericia.

Storkøbmanden driver en betydelig forretning fra Bruunshaab ved
Fredericia, og det er denne Bruun'ske forrretning sognepræstens søn
bliver ansat i, og som han og sønnesøn sidenhen overtager dele af.

Alle oplysninger om Brøchner-slægtens og Bruun-slægtens familiemedlemmer
m.v. modtages med "kyshånd"!

Mange venlige hilsener

Nikolaj Sadolin

http://www.kandu.dk/

Fra : Carsten Fischer

Dato : 22-04-03 17:29

Bruunshåb ved Viborg. Ikke Fredericia.

mvh

Carsten Fischer

Sadolin <Sadolin.news@kandu.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3ea55a09$0$134$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...

Fra : Sadolin

Dato : 22-04-03 18:16

Du har naturligvis ret!

Mange hilsener

Nikolaj Sadolin

http://www.kandu.dk/

Fra : Christian Wirenfeldt

Dato : 22-04-03 19:09

"Sadolin" <Sadolin.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bruun-slægten fra Fredericia.
> Derfor er jeg naturligvis interesseret i alle oplysninger og ledetråde

For et par år siden arbejdede jeg en hel del med den store jydske
Bruun-slægt i håb om at finde min ane, sadelmagermester i Fredericia
Johan Friderich Bruun. Desværre forgæves indtil videre. Men jeg har en
PAF-fil liggende om denne slægt. P.t. er jeg travlt optaget af at
konvertere til en ny PC. Hvis du er interesseret, vender jeg gerne
tilbage. Send mig i så fald venligst din direkte email-adresse. Jeg har
forstået, at der er problemer med svar via Kandu.

Venlig hilsen
Chr. Wirenfeldt

Fra : Sadolin

Dato : 22-04-03 20:02

Kære Christian Wirenfeldt.

Det ville jeg blive meget glad for.
Min e-mail adresse er: nsadolin@hotmail.com

Du kan se de materiale som jeg indtil videre har fået lagt i "system"
her:

http://www.kandu.dk/

Fra : Torben S

Dato : 22-04-03 19:17

Hejsa
Jeg vid ikke om du kender bogen om:
Købmand Bertel Bruun 1767-1827 og Magdalene Barbara Brøchner 1768-1831
og deres slægter.
Torben Sørensen

Fra : Sadolin

Dato : 22-04-03 20:04

Kære Torben.

Tak for dit svar. Jo, det er lykkedes mig at finde Jørgen Swanes udgave
(6. udgave) fra 1948.

Mange hilsener

Nikolaj Sadolin

http://www.kandu.dk/

Fra : cfscheel

Dato : 22-04-03 21:22

Du kender måske disse bøger (du finder flere på min hjemmeside)?

Hiort-Lorenzen, H. R.: De Fredericia Bruun'ers slægtebog,
raadmand i Fredericia, Johannes Iversen Bruun's (1671-1731)
samlede descendens, tillige legatstamtavle for Christiane
Muus, f. Bruuns legat af 15. juni 1854, konfirmeret 21.nov.
1859. 2. udg. DK 1880. [db][af].

Hiort-Lorenzen, H. R.: Legatstamtavle for Christiane
Muus, f. Bruunns Legat og for Magdalene Bartholine Bruunns
Legat, begge for ugifte Piger, der ere Descendenter af afdøde
Justitsraad, Ridder Bertel Bruun og Hustru Magdalene B.
Bruun, f. Brøchner, i Fredericia. 2. udg. Roskilde 1900.
42pp. [#].

Hiort-Lorenzen, H. R.: Raadmand i Fredericia Johannes
Iversen Bruuns samlede Descendens. DK 1868. [af].

Hiort-Lorenzen, H. R.: Raadmand i Fredericia Justitsraad
Bertel Bruun's samlede Descendens. DK 1868. [af].

Hiort-Lorenzen, H. R.: Rådmand i Fredericia justitsråd
Bertel Bruuns (1767-1827) samlede descendens. DK Haderslev
1873. [ep].

Konow, Hans: Carl Christian Brøchners ahner. DK
[70*fb]

samt en artikel i Personalhist. tidsskr.:

Brøchner   NN: 12-I-1946 s. 97-98 og 12-I-1946 s. 231. PHT. [A].

Fra : Sadolin

Dato : 23-04-03 08:14

Kære Scheel.

Jo - Det var faktisk din side som oprindeligt ledte mig hen på 6. udgave
af bogen.
Måske kan du huske at jeg skrev til dig, og fik lov af dig til at
henvise til dit website fra min families slægts-website:

www.vgp.dk/docs/index.htm

Og jeg bruger fortsat ofte dine sider, når jeg skal finde ud af, hvad
der findes af slægtslitteratur om en given slægt.

Tak for hjælpen!

Mange hilsener

Nikolaj Sadolin

http://www.kandu.dk/

Fra : Brian Jensen

Dato : 23-04-03 19:51

In article <3ea55a09$0$134$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk>,
Sadolin.news@kandu.dk says...
> [...]
> Bruun-slægten fra Fredericia.
> Derfor er jeg naturligvis interesseret i alle oplysninger og ledetråde

I Margit Egdals bog "De frie bønder" om bønderne i området omkring
Otterup som jeg netop har lånt for et par dage siden er der på side 11
et billede af bymændene i Roerslev taget i 1961. Her er bl.a. Harry
Brøchner Olsen og Hans Adolf Brøchner Olsen. Jeg ved ikke om de har
nogen sammenhæng til din Brøchnerslægt, men der er da en mulighed. Jeg
har selv aner fra Otterup som oprindeligt er kommet fra Randers, så hvem
ved :)
En anden Brøchner jeg kender er Ford-forhandleren i Vejle "Bøje og
Brøchner" - det er et langt skud, men måske? :)

Mvh
Brian

Fra : Sadolin

Dato : 23-04-03 20:41

Kære Brian.

Tak for dine oplysninger.
Alle oplysninger er brugbare - også dem som kan udelukke.
Så jeg vil af samme grund undersøge dine ledetråde!

Mange hilsener

Nikolaj

http://www.kandu.dk/