Akvariepleje
Fra : Fly Christensen

Dato : 22-04-03 10:51

Davs!

Der skrives en del om, hvor lidt eller meget man skal skifte og rense i
sit akvarie.
Mit 4x4x10 dm akvarium har nu såe siden oktober sidste år. Jeg har ikke
skiftet vandet en eneste gang, og filteret er renset 2 gange. Det vil
sige halvdelen af filtermaterialet er blevet skyllet under lunkent vand.
Jeg har målt mine NO2 og NO3 værdier samt nogle andre. De ligger alle
indenfor det acceptable.
Hvor tit renser I jeres ting? Personligt har jeg ikke tænkt mig at røre
ved noget, før end, at værdierne ligger i den tunge ende af det
acceptable, men endnu ikke kritisk.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : Thomas Joergensen

Dato : 22-04-03 12:35

Hvilke fisk er der i det?

/Thomas

Fra : Fly Christensen

Dato : 22-04-03 12:42

On Tue, 22 Apr 2003 13:35:18 +0200, "Thomas Joergensen"
<psxdemon2@hotmail.com> wrote:

>Hvilke fisk er der i det?

Black Molly, neon, 2 sugemaller, siamesiske algespiser, sværdrager, en
kuglefisk

Og så en del planter.

Fly

--
In space nobody will hear your cream

Fra : cborch

Dato : 22-04-03 16:03

Hvilke planter har du og hvor mange fisk? Dit akvarium har nu kørt i
lidt over ½ år og det er åbenbart gået godt, men jeg tror ikke du kan
blive ved med at fortsætte din "manglende" pleje. Jeg tror at der på et
tidspunkt vil være ophobet så meget nitrat og fosfor i dit akvarium at
du får et algeboom. Hvorfor ikke forebygge i stedet for at helbrede.

Vandskiftet afhænger af vandmængde, fisk og plantetilvækst, selv sikfter
jeg ca. 25% hver uge, da der er lidt for mange fisk i mit akvarium.

http://www.kandu.dk/

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-03 17:17

"Fly Christensen" <x_nospam_x@gmx.net> wrote in message

> Der skrives en del om, hvor lidt eller meget man skal skifte og rense i
> sit akvarie.

Det er en klog taktik ikke at pille ved noget, der virker. Og akvarier er
noget rasende komplektst noget, så glem alle mulige råd om at det SKAL gøre
ditten eller datten. Stol på din sunde fornuft og glæd dig over at dit setup
åbenbart fungerer.

vh
Jan

Fra : Thomas Joergensen

Dato : 22-04-03 19:35

Det skader ikke at have et flot akvarie og et akvarie der lige har fået
skiftet vand er pisseflot.Jeg skifter 2 gange om måneden og det har jeg
gjort de sidste14 år.Det har ikke skadet akvaribalancen.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-04-03 07:43

"Thomas Joergensen" <psxdemon2@hotmail.com> wrote in message

> Det skader ikke at have et flot akvarie og et akvarie der lige har fået
> skiftet vand er pisseflot.Jeg skifter 2 gange om måneden og det har jeg
> gjort de sidste14 år.Det har ikke skadet akvaribalancen.

Læs:

Dit setup virker - OK for dig.
Men det betyder ikke nødvendigvis at man SKAL gøre det lige som dig.
Nogle kunne endda hævde at det er fordi du ikke er særlig god til at køre
dit akvarium, at du åbenbart er nødt til at skifte vand to gange om måneden.
Det afhænger i høj grad af hvilken form for akvarium, man har. En overfyldt
malawitank kræver givet vandskifte - et let befisket planteakvarium gør ikke
nødvendigvis.

vh
Jan