Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
pixelværdi
Fra : Flemming Reintoft

Dato : 23-03-01 18:05

Hvad vil den optimale pixelværdi være ved upload af digitale billeder til
fotoalbum hos f.eks. PhotoCare og evt. køb af papirbilleder i god kvalitet?

Det bliver en langsommelig affære, hvis man f.eks. bare skal sende 10
billeder a flere hundrede kb.

Hvor langt kan man gå ned i pix.værdi, og hvilken måde i f.eks. Paint Shop
Pro 7 vil være den bedste, f.eks. cropping og

Billeder tages som regel i 2048 x 1536 eller 1600 x 1200 pix og gemmes i
*.jpg.

Vil det ikke give langt bedre resultat at overføre billeder til cd-rom i
fuld pix.værdi og gå til fotohandleren og her bestille fotos i
terminal/automat?

Venlig hilsen
Flemming Reintoft

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 23-03-01 19:50

"Flemming Reintoft" <flre@post2.tele.dk> wrote in message news:99fvp4$7hk$1@sunsite.dk...
> Hvad vil den optimale pixelværdi være ved upload af digitale billeder til
> fotoalbum hos f.eks. PhotoCare og evt. køb af papirbilleder i god kvalitet?

Den maximale tekniske opløsning billederne laves i er præcis 240DPI. (nej, ikke 300, som kendt fra andre verdener ..). Så jo tættere
du kan komme på denne værdi, jo mere pixel-ægte vil dit billede være.

Og ellers siger man at ca. 150dpi er fint til billeder.

www.foto.opasia.dk er forresten endnu en brandet udgave af kaisai/photocare/a-photo nu.

// Steffen

Fra : Flemming Reintoft

Dato : 23-03-01 21:45

Tak for svaret. Vil det sige, at jeg skal ændre resolution til 240? Dette
reducerer billedstørrelsen i cm, men fylder lige meget i kb/mb.

Hvis jeg ændrer en jpg-fil på 1423 kb res.72, (48x72 cm) til res.240 og
gemmer i jpg, fylder den nu 526 kb. (14,4x21,7 cm)
Hvis jeg i stedet ændrer førstnævnte til res.72 og gemmer i jpg, fylder den
72 kb (14,6x22,0 cm)

Vil sidstnævnte være god nok som grundlag til fremstilling af foto fra
f.eks. PhotoCare (ikke fra printer)?

Venlig hilsen
Flemming Reintoft
ps: er > www.foto.opasia.dk samme som Photo:
http://printservice.photocare.dk/

--

http://home2.inet.tele.dk/flre/

Fra : Anders Frederiksen

Dato : 24-03-01 06:53

Modtagerne kan ikke se hvad du har sat "DPI" til. De skal bare ha' de pixels
der svarer til 240DPI (pixels pr inch) til deres maskine. Fx (10cm /
2,54cm/inch ) * 240DPI på den ene led...

Iøvrigt bør du aldrig bruge jpg under behandlingen. De forringes i de fleste
programmer hver gang du gemmer/genindlæser. Så hvis du originalt får jpg så
konverter til fx. compressed TIFF og brug det så langt som muligt...

/Anders

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 25-03-01 13:19

"Flemming Reintoft" <flre@post2.tele.dk> wrote in message news:99gcm2$qd8$1@sunsite.dk...
> Tak for svaret. Vil det sige, at jeg skal ændre resolution til 240? Dette
> reducerer billedstørrelsen i cm, men fylder lige meget i kb/mb.

I fx PhotoShop skal du vælge "ReSample" i stedet for "ReSize". Så får du et passende antal pixels genereret - DPI-tallet kan du som
Flemming også skrev se stort på - det betyder nada i denne sammenhæng.

// Steffen

Fra : Rune Baess

Dato : 25-03-01 22:17

> I fx PhotoShop skal du vælge "ReSample" i stedet for "ReSize". Så får du et
passende
> antal pixels genereret - DPI-tallet kan du som

Du mener vel PaintShop ... I PhotoShop hedder det resize.

Rune

Fra : Steffen Poulsen

Dato : 25-03-01 22:53

"Rune Baess" <rune@(removethisthing)baess.dk> wrote in message news:99ln78$8kl$1@news.inet.tele.dk...
> passende
>
> Du mener vel PaintShop ... I PhotoShop hedder det resize.

OK, jeg har som sædvanligt ikke forklaret mig ordentligt

Edit -> Image Size i menuen ..

Og så drejer det sig om at slå "Resample Image" fluebenet til, når man laver om på størrelsen.

Så jeg vil mene at i Photoshop hedder det "Resample", når jeg lige får mig forklaret

// Steffen

Fra : Rune Baess

Dato : 26-03-01 03:11

"Steffen Poulsen" <steffenpoulsen@[RemoveThis]usa.net> wrote in message
> [...]
størrelsen.

> Så jeg vil mene at i Photoshop hedder det "Resample", når jeg lige får mig

Nåehh ;)

---

Så kan det iøvrigt anbefales at man i samme menu bruger 'Bilinear' til Downsample
(nedskalering) og 'Bicubic' til Upsample...

Rune