Nogen der har erfaringer med Barkflis som ~
Fra : Ulrik Sieverts

Dato : 22-04-03 09:27

Hejsa

Overskriften siger vel det hele :)

Jeg har overvejet om det barkflis man brugte i haven kan bruges som
bundmateriale i akvariet. I mit lille 60l har jeg "tørveklumper" - den slags
man kan købe i et net til vand-behandling i havedamme - det har fungeret
fint i snart 2 år, og ser død flot ud (synes jeg), så nu leder jeg efter
noget tilsvarende til mit store 325l som jeg så fornuftigt har brugt påsken
på at tømme og rense med en totalt omlægning for øje.

Desværrer er det (tørveklumperne) urimeligt dyrt, og tillige farver det
vandet meget kraftigt - i hvertfald i det første års tid, samtidigt med at
det sænker PH meget drastisk (ph 5 da akvariet var nystartet). Så nu jeg
leder efter et alternativ.

Og så var det jeg lige at jeg kom til at tænke på det der barkflis man kan
få så billigt hos planteskoler. Kogt grundigt kan jeg vel få det meste farve
ud af det, og at få det til at synke til bunds skulle vel heller ikke være
noget problem. Men hvad med vand kemien? Eller andre ting jeg har "overset"?

Nogen der har erfaringer med dette som bundmateriale?

Det siger sig selv at det (barkflisen) er ikke inderholder nogen former for
gødning e.lign. Ellers ville det jo slet ikke være på tale til akvarietbrug.

Mvh
Ulrik

Fra : Jan Bøgh

Dato : 22-04-03 17:20

"Ulrik Sieverts" <ulrik@fjerndette.sieverts.dk> wrote in message

> [...]
"overset"?

> Nogen der har erfaringer med dette som bundmateriale?

Næppe ret mange - jeg har i hvert fald aldrig hørt om det.
Men fra min have har jeg set hvor hurtigt det nedbrydes ifht. spagnum - og
det siger mig at du nok vil opleve at det begynder at rådne temmeliogt
hurtigt.

vh
Jan