MS Windows
briani 27239
XP: Fra FAT32 til NTFS - delvist!
Fra : Lars Rahbek

Dato : 22-04-03 08:56

Hej,

Jeg har lige fået en ny pc med to HD, én på 40GB og én på 80GB. Ideen er at
jeg skal bruge 'den store' til digital video.
Alt var installeret ved levering incl. XP Pro på 40GB disken. Desværre er
den anden disk også installeret med FAT32 og partioneret i småstykker
Nu vil jeg gerne have lavet den store HD om til NFTS og evt. samlet
partioneringerne til én eller to.
Kan jeg gøre det umiddelbart fra XP og hvordan mon.......?

Er der nogle ulemper ved at køre med både FAT32 og NFTS samtidigt, og er der
nogen grund til ikke kun at lave en partionering på 80GB, hvis det lykkes
mig at lave den om til NFTS.

XP er nyt for mig - som det sikkert fremgår

Lars

PS. Der er ingen data på 80GB disk'en at tage hensyn til.

Fra : Jan Thomasberg

Dato : 22-04-03 10:15

Hej
For at konvertere fra FAT32 til NTFS skal i kommando prompt skrive "convert
c: /fs:ntfs" hvis det er c: du vil konvertere, med NTFS har du mulighed for
at lave sikkerhed på din maskine det har du ikke med FAT32, men der er ikke
nogen problemer i at køre både FAT32 og NTFS, hvis du skal bruge HD til
mange små filer kan det være en fordel at lave små partioner på under 2Gb,
til store filer har det ingen betyning, du kan godt samle flere partioner
men hvis du ikke har noget på disken er det lige så nemt at slette partionen
og lave en ny.

Fra : Kurt B. Andersen

Dato : 22-04-03 19:49

> "Lars Rahbek" <lr@get2net.dk> wrote in message

> at

> der

Det er op til dig selv, hvor mange partitioner, du har brug for, så det er
jo den enkeltes behov, der bestemmer det.
Men nu har du åbenbart mange partitioner og vil have færre, så kan du gøre
følgende:
Højreklik på Denne computer og vælg Administrer.
Tryk på Diskhåndtering (et af de sidste punkter)
Ovre til højre kan du så se dine harddiske.
Harddiskene er listet op og under grundlæggende kan du se størrelsen, så du
er sikker på, at du arbejder med den rigtige.
Lige til højre for kan du så se alle partitionerne. For at slå dem sammen,
skal du først fjerne dem. Det kan du gøre ved at højreklikke på dem et efter
et og vælge punktet Slet partition eller Slet logisk drev. Det afhænger af,
hvordan den er partitioneret, om du kan vælge det ene eller det andet. De
steder hvor du sletter et logisk drev, skal du bagefter højreklikke på det
igen og herefter slette partitionen. Når du har gjort det med alle
partitionerne, skulle du ikke kunne se nogen partitioner mere, hvorefter du
højreklikker på disken og vælger at partitionere. Når du skal vælge
størrelse på partitionen, bestemmer du samtidig også, om du skal have mere
end en partition. Ændrer du ikke på størrelsen, får du kun en partition. Du
får samtidig en rulleboks, hvor du kan vælge om det skal være fat 32 eller
ntfs. Dog får du kun mulighed for ntfs, når partitionen er større end 32 gb.

Kurt