php.net
Fra : Jimmy

Dato : 22-04-03 00:00

Hej

Jeg har bemærket, at der er en ekstremt god reference manual på php.net med
en masse brugeres kommentarer.

Hvordan kan det være, at dem, der skrev manualen på php.net ikke tager og
inkorporerer brugernes kommentarer i manualen og derefter sletter deres
bidrag?

Det ville jo være superlækkert med en opdateret manual, så man ikke først
læste hoveddelen og derefter skulle læse en masse kommentarer igennem.

Mvh
Jimmy

Fra : Birk

Dato : 22-04-03 14:14

Jimmy wrote:
> [...]
>
> Det ville jo være superlækkert med en opdateret manual, så man ikke først
> læste hoveddelen og derefter skulle læse en masse kommentarer igennem.

Jeg tror det ville være et alt for stort arbejde, det ville tage alt for
lang tid, så skulle det være nogen fra PHP samfundet der tog
initiativet, og samlede en masse folk, der gik igang.

På den anden side, er det rart at selve manualen er så overskuelig,
skulle man smide alle de små tricks brugerne havde ind i den, ville det
tage længere tid at finde hvad man i virkeligheden skulle bruge.

--
Philip Jensen
http://rock-zone.dk

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 22-04-03 22:12

Birk <-REMOVE-birk@rock-zone.dk> wrote in

> På den anden side, er det rart at selve manualen er så
> overskuelig, skulle man smide alle de små tricks brugerne havde
> ind i den, ville det tage længere tid at finde hvad man i
> virkeligheden skulle bruge.

Helt enig - det ville gøre manualen meget uoverskuelig hvis alle
bruger-tricks skulle inkorporeres i manuaelen.

--
..: Henrik Stidsen - HS235.dk - http://hs235.dk ::...
"Drømmen om et samlet Europa har ingen mulighed for at

Fra : Lars Dybdahl

Dato : 22-04-03 07:43

Jimmy wrote:
> Hvordan kan det være, at dem, der skrev manualen på php.net ikke tager og
> inkorporerer brugernes kommentarer i manualen og derefter sletter deres
> bidrag?

Nok fordi det er frivillig arbejdskraft. Du kunne jo prøve at høre, om de
manglede en person, der ville gøre netop dette, og så tilbyde din hjælp.

Lars.

--
Freelance programmør
Programmering mod timebetaling

Fra : Jimmy

Dato : 23-04-03 15:53

"Lars Dybdahl" <lars@dybdahl.net> wrote in message

> Nok fordi det er frivillig arbejdskraft. Du kunne jo prøve at høre, om de
> manglede en person, der ville gøre netop dette, og så tilbyde din hjælp.

Det skulle jeg gerne gøre, men jeg er for ny i php til at vide, hvad der er
facts og hvad der kræver forbedring for at blive optaget.

Mvh
Jimmy

Fra : Jacob Atzen

Dato : 23-04-03 10:13

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> [...]
>
> Hvordan kan det være, at dem, der skrev manualen på php.net ikke tager og
> inkorporerer brugernes kommentarer i manualen og derefter sletter deres

Fordi det som du skrever er en reference manual. IMHO er manualen
ganske fremragende som den er. Den beskriver funktionerne kort og
præcist og netop derfor er den så anvendelig.

At brugerne har mulighed for at kommentere funktionerne er en god
ting. Det er også en god ting, at brugernes kommentarer er separeret
tydeligt fra selve manual teksten. Så kan man hurtigt få et overblik
over, hvad der er beskrivelse af funktionen og hvad der er eksempler
på brug.

> Det ville jo være superlækkert med en opdateret manual, så man ikke først
> læste hoveddelen og derefter skulle læse en masse kommentarer igennem.

Du behøver ikke læse kommentarerne. Normalt står alt du har behov for
at vide i den egentlige manual.

- Jacob Atzen

Fra : Jimmy

Dato : 23-04-03 15:55

"Jacob Atzen" <jacob@aub.dk> wrote in message

> Fordi det som du skrever er en reference manual. IMHO er manualen
> ganske fremragende som den er. Den beskriver funktionerne kort og
> præcist og netop derfor er den så anvendelig.

Enig - Det er bl.a. blot ofte at den mangler at angive hvad en given
funktion eller lignende returnerer af værdier i forskellige situationer.

> [...]
> tydeligt fra selve manual teksten. Så kan man hurtigt få et overblik
> over, hvad der er beskrivelse af funktionen og hvad der er eksempler

Enig - Jeg ønsker ikke eksempler på brug i selve reference manualen - Det
ville være stilbrud.

> Du behøver ikke læse kommentarerne. Normalt står alt du har behov for
> at vide i den egentlige manual.

Ikke helt enig, men forstår godt hvad det er du siger.
Skriver næste gang jeg støder på en indgang i RM der for mig er mangelfuld.

mvh
Jimmy

Fra : Jacob Atzen

Dato : 23-04-03 16:14

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> Enig - Det er bl.a. blot ofte at den mangler at angive hvad en given
> funktion eller lignende returnerer af værdier i forskellige situationer.

Det har jeg ikke oplevet. Hvilke funktioner drejer det sig om? Det
lyder som en fejl.

- Jacob Atzen

Fra : Jimmy

Dato : 23-04-03 17:16

> Det har jeg ikke oplevet. Hvilke funktioner drejer det sig om? Det
> lyder som en fejl.

Nedenstående er et par eksempler:

-------------
substr
-------------
rogermg at teleline dot es
17-Oct-2002 02:38

If we have a var with this text: "<SOMETAG> then substr don't work right.
Any Idea?

roger4a45 at yahoo dot es
20-Oct-2002 05:25

I check this problem with substr about strings begin with HTML delimiters (<
and >). It's true. Don't copy string propertly. You can make a dirty thing.
User strReplace and replace '<' and '>'. Then deal string and at the end
reverse Replace again. This one work ok.
-------------

-------------
strpos
-------------
pcvandam at xs4all dot nl
13-Nov-2002 10:08

strpos() and strrpos() are case-sensitive
-------------

-------------
exit
-------------
deekayen at hotmail dot com
30-Apr-2002 03:51

Since exit is a language construct and not a function, doing:

exit;

without the parenthesis is legal.
-------------

-------------
break
-------------
vlad at vlad dot neosurge dot net
04-Jan-2003 02:21

Just an insignificant side not: Like in C/C++, it's not necessary to break
out of the default part of a switch statement in PHP.
-------------

Som skrevet tidligere er jeg ny i php, så jeg kan *sagtens* have taget fejl
af ovenstående noter.
Dog forekommer de mig som en naturlig del af en RM, hvis de blev omskrevet,
så de passede ind i konteksten.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 23-04-03 21:08

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Nedenstående er et par eksempler:

Det er da brugerkommentarer du har citeret - ikke manualen.

Fra : Jimmy

Dato : 23-04-03 22:00

"Henrik Stidsen" <idontwantnospam@hs235.dk> wrote in message
> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Det er da brugerkommentarer du har citeret - ikke manualen.

præcis.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 24-04-03 21:15

> præcis.

Så har du tabt mig - hvad er det du mangler ?

Fra : Jimmy

Dato : 25-04-03 05:53

> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> wrote in

> Så har du tabt mig - hvad er det du mangler ?

Jeg påstår, at RM er ufuldstændig og at mange af brugernes kommentarer burde
indkorporeres i selve RM, så man ikke skulle læse RM og derefter kommentarer
for at forstå en given funktion mv. til fulde.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 25-04-03 16:52

> [...]
> kommentarer burde indkorporeres i selve RM, så man ikke skulle
> læse RM og derefter kommentarer for at forstå en given funktion

Okay, nu forstår jeg - jeg er blot ikke enig, jeg syns for det meste
manualen giver et godt overblik over hvad funktionen kan.
Brugerkommentarerne giver mange gode tips til hvordan man bruger
funktionen.

Fra : Jimmy

Dato : 25-04-03 18:17

> [...]
> manualen giver et godt overblik over hvad funktionen kan.
> Brugerkommentarerne giver mange gode tips til hvordan man bruger

Hvordan forholder du dig til de angivne eksempler?

mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen

Dato : 26-04-03 23:28

> Hvordan forholder du dig til de angivne eksempler?

De brugerkommentarer du giver ? - jeg forstår stadig ikke hvad
problemet er med dem.
Nej, jeg synes ikke det er en god ide at gøre dem til en del af
manualen, det vil fjerne overblikket.

Fra : Jacob Atzen

Dato : 26-04-03 01:10

"Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:

> Nedenstående er et par eksempler:

Lidt kommentarer:

> [...]
> User strReplace and replace '<' and '>'. Then deal string and at the end
> reverse Replace again. This one work ok.

På min PHP4.3.1 virker følgende som det skal, hvis man bruger wget til
at hente siden med. Mozilla viser derimod ikke noget når man prøver at
vise kilden (anyone?).

<?php
$var = "<tag>Foo</tag>"; print substr($var,0,4);
?>

Dette ville ellers være en fejl der skulle rettes og ikke noget der
skal stå i en manual.

> -------------
> strpos
> -------------
> pcvandam at xs4all dot nl
> 13-Nov-2002 10:08
>
> strpos() and strrpos() are case-sensitive
> -------------

Strenge er normalt case-sensitive (i mangel af et dansk ord).

> [...]
> deekayen at hotmail dot com
> 30-Apr-2002 03:51
>
> Since exit is a language construct and not a function, doing:

Der gøres faktisk opmærksom på, at exit er en sprog konstruktion i
selve manualen.

Denne og foregående kommentar er for mig overflødige - tingene er som
jeg forventer de skal være.

> [...]
>
> Just an insignificant side not: Like in C/C++, it's not necessary to break
> out of the default part of a switch statement in PHP.

Dette er direkte forkert. Det gælder _kun_ hvis default er den
afsluttende betingelse. Manualen skriver at "[default]... should be
the last case statement" - det er altså ikke et krav.

Følgende giver således output 12:

<?php
switch(1) {
default: print "1";
case 2: print "2"; break;
}
?>

- Jacob Atzen

Fra : Jimmy

Dato : 26-04-03 10:08

> "Jimmy" <nyhedsgruppe@get2net.dk> writes:
>

> <?php
> $var = "<tag>Foo</tag>"; print substr($var,0,4);
> ?>

Ovenstående kodeeksempel virker fint hos mig.
rogermg's kommentar skulle måske fjernes.

> Strenge er normalt case-sensitive (i mangel af et dansk ord).

Karakterfølsomhed er normalt noget, man nævner i en RM.
Kan faktisk slet ikke se noget argument for at undlade det.
En god RM forudsætter ikke en vidensbasis hos læseren i forvejen, men
optræder som en Hvidbog for det behandlede emne.

> Der gøres faktisk opmærksom på, at exit er en sprog konstruktion i
> selve manualen.

Ja - det jeg inkluderede eksemplet på er ikke at det er en sprog
konstruktion, men at det er muligt at kalde den uden parantes.

Jeg synes det ville være oplagt at angive i RM at den kan kaldes både med og
uden paranteser.
En RM er jo netop et opslagsværk man bruger, når man er blevet i tvivl.

Vi bliver nok ikke enige, da du nok vil mene at man bare skal vide at det
forholder sig sådan med sprog konstruktioner

> Dette er direkte forkert. Det gælder _kun_ hvis default er den
> afsluttende betingelse. Manualen skriver at "[default]... should be
> the last case statement" - det er altså ikke et krav.

Det har du faktisk ret i.
Kommentaren er misvisende, men kunne reddes, hvis der samtidig betingedes,
at default-delen optrådte som det sidste element.
Dette vil den vel typisk gøre.

Mvh
Jimmy

Fra : Henrik Stidsen