lyd efter fly
Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 21-04-03 22:34

Hej

Håber at have ramt den rigtige gruppe - Kunne ikke lige finde nogen
fysik-grupper.

Nå, men: Jeg var for nylig på Amager, hvor jeg i et stykke tid sad på en
strand der ligger for enden af en af Kastrups landingsbaner. Her kom flyene
ind over på vej til landing. Meget sjovt at se på...
Der var en ting der undrede mig. Man kan selvfølgelig høre motorstøjen når
flyet passerer lavt over hovedet på en, men så når flyet var næsten væk og
motorstøjen var "langt væk" så kunne man i luften høre en sjov "knasende"
lyd. Denne lyd bevægede sig altså bag flyet med samme hastighed som flyet
var passeret, men langt bagefter.
Spørgsmålet er så, hvad denne lyd kommer af. Det må selvfølgelig være flyet,
der laver en eller anden luftstrøm, men en nærmere forklaring ville jeg
gerne have. - Håber at nogen kan hjælpe

På forhånd tak

Nikolaj Hommelgaard

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 21-04-03 23:40

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> wrote in
message news:3ea463ae$0$24710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> [...]
flyene
> ind over på vej til landing. Meget sjovt at se på...

Hehe, det kunne jeg også sagtens have brugt en dags tid på

> [...]
> lyd. Denne lyd bevægede sig altså bag flyet med samme hastighed som flyet

Mit gæt: Flyene genererer nogle randhvirvler (wake turbulence) fra
vingespidserne. De skyldes at overtrykket fra undersiden af vingerne søger
at udligne sig med undertrykket fra oversiden, hvilket kan ske rundt om
vingetippen. Det er en uønsket effekt, som koster energi og som kan være
meget generende eller direkte farlig for (små) fly der følger kort bagefter.
Denne efffekt er mest udtalt ved lav fart, dvs. specielt under start og
landing.
Randhvirvlerne bliver i luften længe efter at flyet er passeret (op til
flere minutter), men de bevæger sig udad og nedad, vistnok ca. 500 fod/min
(2,5 m/s).

Jeg gætter på at det du har hørt, er når hvirvlerne nåede jordoverfladen.
Det passer med at flyene kommer over dig med lav fart, i lav højde. Hvis de
fx er 50 meter oppe, skulle der gå ca. 20 sekunder før du får hvirvler nede
ved stranden.

Mvh. Bjarke

Fra : Bjarke Dahl Ebert

Dato : 21-04-03 23:56

"Bjarke Dahl Ebert" <bjarke-news2003@trebe.dk> wrote in message
> "Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> wrote in
> message news:3ea463ae$0$24710$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...

> flyene

Jeg glemte lige at spørge:
Var der meget svag vind den dag? Forklaringen med randhvirvler passer nemlig
bedst hvis luften er meget rolig - ellers tror jeg simpelthen at hvirvlerne
går for hurtigt "i stykker" til at man kan få den effekt du har observeret.
Jeg ville gerne selv have oplevet det - jeg må vel bare tage til Amager en
dag hvor vindretningen er rigtig

Bjarke

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 22-04-03 08:57

"Bjarke Dahl Ebert" <bjarke-news2003@trebe.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
hvirvlerne
> går for hurtigt "i stykker" til at man kan få den effekt du har

Hej og tak for dit svar.
Nej, faktisk blæste det en hel del den dag - ikke just strandvejr! Det var
faktisk sjovt at se at nogle af flyene fløj meget sidelæns pga. vinden.
Men alligevel synes jeg at din forklaring lyder god idet effekten først kom
nogen tid efter at flyet havde passeret. Jeg vil ikke give et bud på hvor
højt oppe flyene var, da jeg så sikkert skyder helt galt...

> Jeg ville gerne selv have oplevet det - jeg må vel bare tage til Amager en
> dag hvor vindretningen er rigtig

Ja, det kan godt anbefales - Det er faktisk meget sjovt.

MVH

Nikolaj

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 22-04-03 16:40

Bjarke Dahl Ebert wrote:

> [...]
> fx er 50 meter oppe, skulle der gå ca. 20 sekunder før du får hvirvler nede

Er det ikke nærmere den udæmpede lyd fra jetmotorerne ? Producenterne af
jetmotorer gør meget ud af at lave motorer med så lavt støjniveau som
muligt. Én af metoderne til dette er at pakke udstødningen fra selve
jetmotoren ind i et lag af luft fra fan-delen af fan-jet'en. Det dæmper
lyden i tværgående retning, dvs. når man står ved siden af eller under
flyet. Men det dæmper ikke bagudgående retning, så her kan man høre den
ægte vare

Vh Kurt

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 22-04-03 16:59

"Kurt Kjær Jensen" <kkjen@fjern_dette@aub.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> lyden i tværgående retning, dvs. når man står ved siden af eller under
> flyet. Men det dæmper ikke bagudgående retning, så her kan man høre den

Hej Kurt

Jeg er ikke sikker på om du har ret, da det jeg hørte ikke var nogen form
for motorlyd - Og den kom ikke fra alle fly, men kun nogle af de i hvert
fald 20-30 fly jeg så.
Lyden var ikke "motoragtig", men mere en knasende knitren. Det er svært at
forklare lyden, men jeg er ret overbevist om, at det ikke var en lyd direkte
fra motorerne. Jeg kan selvfølgelig tage fejl...

MVH

Nikolaj

Fra : Claus Petersen

Dato : 22-04-03 23:14

"Nikolaj Berliner Hommelgaard" <spamtrap020909@hommelgaard.com> skrev i en
meddelelse news:3ea566a9$0$24708$edfadb0f@dread14.news.tele.dk...
> [...]
direkte
> fra motorerne. Jeg kan selvfølgelig tage fejl...

jetmotor hedder i fagsprog en gastubine, hvis Nikolaj tænker på bilmotor
eller ligene er lyden ikke den sammen.
En Gastubine lyd er meget høje toner, lidt som tinitus. Producenterne af
gastubiner gør ikke meget ud af dæmpe Lyden, men gastubinen kræver meget
køling.
Man siger som grundregel at 75% af den luft der bliver suget ind i
gastubinen er til at køle med.
Det var lige det jeg kunne huske om gastubiner, men maskinmesters håndbog
har en udførlig beskrivelse af gastrubiner. Det skulle være mulig at låne
den på biblioteket.

hilsen Claus peterseen

Fra : Christian

Dato : 23-04-03 07:43

> jetmotor hedder i fagsprog en gastubine,

Det er nu ikke så simpelt. En turbine vil typisk være en dims du vil
hente el ud af, hvorimod en jetmotor indikere et ønske om fremdrift.
Og selv om de i princippet er opbygget ens så er der dog forskelle.
Feks. er en jetmotor ikke meget værd uden en dyseudgang hvor
exitgasserne kan ledes korrekt ud med høj hastighed. En turbine leder
ikke sine exitgasser ud med høj hastighed; her er der et ønske om lav
udgangsenergi (det kan i nogen tilfælde betyde at p_exit er mindre end
p_omg), som dog reguleres af ønsket forhold el/varme produktion.

Mvh Christian

Fra : Jesper G. Poulsen

Dato : 26-04-03 07:47

In dk.videnskab, Christian <alletiders@hotmail.com> says...
> Det er nu ikke så simpelt. En turbine vil typisk være en dims du vil

Er du flymekaniker?

--
Med venlig hilsen/best regards
Jesper G. Poulsen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 23-04-03 00:36

Nikolaj Berliner Hommelgaard <spamtrap020909@hommelgaard.com> skrev > Lyden
> [...]
direkte
> fra motorerne. Jeg kan selvfølgelig tage fejl...

Du har naturligvis lænet dig bagover og mast en pakke kiks!
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 27-04-03 17:27

> Du har naturligvis lænet dig bagover og mast en pakke kiks!

Ja, da selvfølgelig.. Jeg undrede mig også over hvorfor mine 30-40 pakker
kiks alle var knust da jeg skulle hjem...

Nikolaj

Fra : Anton Norup Sørensen

Dato : 27-04-03 09:54

On Tue, 22 Apr 2003 00:39:43 +0200, "Bjarke Dahl Ebert"
<bjarke-news2003@trebe.dk> wrote:
>Mit gæt: Flyene genererer nogle randhvirvler (wake turbulence) fra
>vingespidserne.
>Jeg gætter på at det du har hørt, er når hvirvlerne nåede jordoverfladen.

Der er almindeligvis en smældende lyd forbundet med dissipation af
turbulent energi. Det kan skyldes turbulens fra vingerne, som specielt
i landingskonfiguration kan danne meget støj. Hvirvlerne behøver ikke
nå jorden, de kan udemærket larme alligevel.
Det kan også skyldes motorerne - ikke direkte motorstøj, men støjen
fra blanding af udstødningsjetten med den omgivende luft.
Søgning på f.eks. "crackle noise turbulence" skulle give masser af
litteratur om emnet.

MVH
Anton

a_norup at post dot tele dot dk

Fra : Nikolaj Berliner Hom~

Dato : 27-04-03 17:28

"Anton Norup Sørensen" <see@my.sig> skrev i en meddelelse

> Søgning på f.eks. "crackle noise turbulence" skulle give masser af
> litteratur om emnet.

Tak! Jeg prøver mig frem.

MVH

Nikolaj