Hvideslægten
Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 21-04-03 20:58

Hvor finder man en pålidelig kilde til denne komplicerede slægt ?
Adelsårbogen eller hvad ? Er der troværdige stamtavler noget sted på
nettet - eller må det komme an på et eller flere arkivbesøg ?
Jeg har i dag indtastet en hel masse data med denne slægt, hentet alle
mulige steder fra, og vil gerne kontrollere dem.
Venlig hilsen fra Lisbeth Skovgaard.

Fra : Thorkild Dalsgaard

Dato : 22-04-03 11:14

> Hvor finder man en pålidelig kilde til denne komplicerede slægt ?
> Adelsårbogen eller hvad ? Er der troværdige stamtavler noget sted på
> nettet - eller må det komme an på et eller flere arkivbesøg ?

I en god bog - kan lånes på biblioteket:

Thi de var af stor slægt : om Hvideslægten og kongemagt i Danmarks
højmiddelalder
Marianne Johansen og Helle Halding
2001. 208 sider, illustreret (nogle i farver)
Forlag: Skippershoved
Emne: Hvide, slægten ; slægtshistorie ; historie ; middelalderen ; Danmark ;
1000-1099 ; 1100-1199 ; 1200-1299
Om Hvideslægtens stormænd og -damer, deres kirkebyggeri og vidtstrakte
godsbesiddelser, og om den fremtrædende rolle de spillede i middelalderens
samfund

mvh
Thorkild Dalsgaard
http://www.angelfire.com/ok/tdalsgaard/index.htm

Fra : Elo Andersen

Dato : 23-04-03 14:02

lismus@email.dk (Lisbeth Skovgaard) wrote in message news:<49684.0304211157.11d96132@posting.google.com>...
> [...]
> Jeg har i dag indtastet en hel masse data med denne slægt, hentet alle
> mulige steder fra, og vil gerne kontrollere dem.

Hej Lisbeth,
Der er flere muligheder, udover bogen "Thi de var af stor slægt":
1 Sorøkrøniken, af Svend Ranvig, 1986

2 Hvide-slægtens heraldik, Ernst Verwohlt, Heraldisk Tidsskrift nr
49-50,1984

3 De jyskeHvider og deres heraldik, Ernst Verwohlt, Heraldisk
tidsskrift nr 57,1988

4 Våben og bispestav: Hvideættens heraldik og slægtens betydning for
det middelalderlige Roskilde, Ernst Verwohlt, Historisk årbog for
Roskilde amt 1984/85

5 Bjørn Arne Skinnerups hjemmeside, han har lavet en fyldig
efterslægtsfil (Hvide.zip), der kan downloades.

Venlig hilsen
Elo Andersen

Fra : Lisbeth Skovgaard

Dato : 23-04-03 22:02

Tusind tak for nogle pragtfulde tips og henvisninger. Jeg ejer
allerede bogen "Thi de var af stor slægt" - pragtfuld bog, som kan
anbefales.
Filen Hvide.zip har jeg downloaded og kan se, at her er der masser af
stof at muntre mig med - faktisk lige præcis det, jeg var ude efter.
Dejligt med nogle vakse og velorienterede deltagere her i dette
forum.!!!

Venlig hilsen fra Lisbeth.

http://www.gencircles.com/users/lismus/7

Fra : Steen Thomsen

Dato : 01-05-03 23:09

Jamen der ér altså også DAA 1898 med rettelser 1901, 1911, 1915.
--

De bedste hilsner
Steen Thomsen

Steen Thomsen http://www.danbbs.dk/~stst/