Kvinnelig lærer fra Sveits hos Grev Moltke~
Fra : Kjell Tangerås

Dato : 21-04-03 20:31

Min kones morfar hadde to brødre som var i Kina og Mongolia som
misjonærer i tidsrommet 1888 til 1901. Den eldste av disse to, Ole
Nestegaard d.e. (1860-1937) skriver i brev fra Risør i Norge, datert
13. mai 1891 at han er forlovet og skal snart gifte seg med en ung,
velutdannet dame som "er lærer inde hos Grev Moltke i Danmark". Den
unge damen kommer fra byen Genf (Geneve?) i Sveits. Han skriver ikke
noe om damens navn.

Han skriver videre at bryllupet skal finne sted i København i juli
måned samme år.

Etter de opplysninger vi sitter inne med, ble Ole Nestegaard aldri
gift. Han reiste tilbake til Kina sommeren 1891 og kom til Norge for
godt i 1901.

Hvem var denne lærinnen/guvernanten som arbeidet hos Grev Moltke i
1891?

mvh
Kjell Tangerås

Fra : Bent Fleron

Dato : 21-04-03 20:49

Kjell Tangerås wrote:

> Hvem var denne lærinnen/guvernanten som arbeidet hos Grev Moltke i
> 1891?

Kan du præcisere hvilken grev Moltke det drejer sig om eventuelt hvilket
gods. Vi har mindst to greveslægter med navnet Moltke, - den ældre gren
og den yngre gren. Den ældre gren sidder på godset Bregentved i
Sydsjælland og den yngre gren sidder på godserne Lystrup slot og
Jomfruens Egede begge omkring Fakse. Jeg har ingen kontakt med den ældre
gren.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Kjell Tangerås

Dato : 21-04-03 21:01

On Mon, 21 Apr 2003 21:49:02 +0200, "Bent Fleron" <bent@fleron.dk>
wrote:

Takk for rask besvarelse!

>Kan du præcisere hvilken grev Moltke det drejer sig om eventuelt hvilket
>gods.

Nei, dessverre forteller ikke brevet noe mer detaljert om hvilken grev
Moltke dette kan være. Det eneste sporet som kanskje kan lede et
stykke på vei, er hvorvidt en lærerinne/guvernante fra Sveits har vært
ansatt hos en grev Moltke. Hvorfor kom damen fra Sveits? Var det
vanlig å ansette sveitsere som guvernanter i Danmark på den tiden? Er
det mulig at det finnes registre over tilsatte ved godsene til de
forskjellige Moltkene?

mvh
Kjell Tangerås

Fra : Bent Fleron

Dato : 21-04-03 21:10

Kjell Tangerås wrote:

> [...]
> vanlig å ansette sveitsere som guvernanter i Danmark på den tiden? Er
> det mulig at det finnes registre over tilsatte ved godsene til de

Det første kan jeg svare på. Det skyldes at adskillige adelige slægter
sendte deres børn på kostskole i Sweitz. Det gælder i hvert fald for
Moltke-slægten (den yngre), her lærte de bl.a. fransk og tysk.
--
Med venlig hilsen Bent Fleron

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-04-03 01:42

"Kjell Tangerås" <kjell@tangeraas.com> wrote in message news:3ea430b0.28793477@news.start.no...
> [...]
> godt i 1901.
>
> Hvem var denne lærinnen/guvernanten som arbeidet hos Grev Moltke i

prøv folketæling 1891

Hugh W

Fra : Kjell Tangerås

Dato : 23-04-03 06:26

On Wed, 23 Apr 2003 00:42:01 -0000, "Hugh Watkins"
<hugh_watkins@net.dialog.dk> wrote:

Takk for tipset!
Kjell T

Fra : Kjell Tangerås

Dato : 23-04-03 11:21

> prøv folketæling 1891
>
> Hugh W

Hvor på nettet finner jeg folketellingen i 1894?

Kjell

Fra : Hugh Watkins

Dato : 23-04-03 14:02

"Kjell Tangerås" <kjell.tangeraas@hovet.gs.bu.no> wrote in message news:nOtpa.6308$b71.95609@news4.e.nsc.no...

> Hvor på nettet finner jeg folketellingen i 1894?

existere ikke

See http://ddd.dda.dk/kiplink1.htm

http://www.dis-danmark.dk/kipkort/

http://www.sa.dk/ra/salgservice/foldere/folke.htm

I 2001 blev hele 1801-tællingen færdig. Nu er næste mål at få 1803 (Hertugdømmerne) og 1845 tællingerne færdige til 2003! Vi håber
at nå dette mål ved at så mange som muligt deltager i projektet. Så henvend dig snarest til Dansk Data Arkiv <<

tousand tak til dem alle samme

Hugh W

BTW http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=folketellingen

Norske

Dansk
http://www.google.com/search?sourceid=navclient&q=folket%E6llingen

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=folket%E6llingen+1894&btnG=Google+Search

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=folketellingen+1894&btnG=Google+Search

Fra forrige årtusen Nr. 10. Skipsforlis 1851-1998
1894 - annus horribilis
I 1894 ble det registrert mer enn seks forlis i uka og nær 10 prosent av landets samlede tonnasje gikk tapt.

http://www.ssb.no/emner/historisk_statistikk/artikler/art-2000-11-01-01.html

Rigsarkivet

http://www.google.com/search?num=100&hl=en&lr=&ie=ISO-8859-1&q=site%3Awww.sa.dk+folket%E6llingen&btnG=Google+Search

Fra : Kjell Tangerås

Dato : 28-04-03 08:40

Beklager at jeg skrev feil årstall!
Jeg mente selvfølgelig folketellingen i 1891!

mvh
Kjell

"Kjell Tangerås" <kjell.tangeraas@hovet.gs.bu.no> skrev i melding